Savonlinnan Taidelukion musiikillinen anti opetussuunnitelman ja musiikkilinjan abiturienttien näkökulmasta
Savonlinnan Taidelukio on Pohjoismaiden vanhin erikoislukio, jossa toimii nykyään sekä musiikki- että kuvataidelinja. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millainen on Savonlinnan Taidelukion musiikillinen anti opetussuunnitelman ja musiikkilinjan abiturienttien näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada selville, millainen on Savonlinnan Taidelukion musiikkilinjan musiikin opetussuunnitelma, sen tavoitteet ja kurssitarjonta. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, millaisia näkemyksiä musiikkilinjan abiturienteilla on koulunsa musiikinopetuksesta ja opetussuunnitelman tavoitteiden toteutumisesta.
Tutkimukseen osallistui 33 musiikkilinjan abiturienttia, jotka vastasivat kyselylomakkeeseen lokakuussa 2012. Kyselylomake sisälsi Likert-tyyppisiä kysymyksiä, avoimia kysymyksiä ja yhden monivalintakysymyksen koskien Taidelukion musiikinopetusta. Kysymykset pohjautuivat musiikin opetussuunnitelmaan, ja vastauksista saatu aineisto analysoitiin sekä määrällisin että laadullisin keinoin.
Yhteenvetona voidaan todeta, että musiikinopetus on Savolinnan Taidelukiossa monipuolista ja se on kartuttanut abiturienttien tietoja ja taitoja sekä tarjonnut elämyksiä ja kokemuksia. Ammattitaitoiset ja kannustavat musiikinopettajat ovat abiturienttien näkökulmasta tärkeässä roolissa osana Taidelukion musiikinopetusta ja musiikin tekemistä yleensäkin, kuten myös opiskelukaverit. Opiskelukavereilta voi oppia paljon, ja heidän kanssaan yhdessä musisoiminen hyvässä ilmapiirissä on olennainen osa Taidelukion toimintakulttuuria. Musiikista on tullut kaikille musiikkilinjan abiturienteille elämää rikastuttava tärkeä asia, ja jokainen vastaaja aikookin harrastaa musiikkia jossain muodossa lukion jälkeenkin.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Osallistava sävellytysmenetelmä musiikinopetukseen : peruskoulun opetussuunnitelman 2014 tavoitteita ja oppimisen ydinmetaforia toteuttamassa
Huttunen, Taina (University of Jyväskylä, 2017)In my case study, I used two composing tasks to examine how the inclusive composing method (OSM) I have developed promotes the achievement of the aims of the new core curriculum for basic education 2014 and realises ... -
Ajatuksia peruskoulun musiikinopetuksesta sekä musiikin harrastamisesta 7. luokkalaisten oppilaiden näkökulmasta
Mäkelä, Artturi (2017)Tässä tutkimuksessa otin selvää peruskoulun 7. vuosiluokan oppilaiden ajatuksista peruskoulun musiikinopetukseen sekä musiikin harrastamiseen liittyen. Tulevana musiikkikasvattajana olen kiinnostunut lasten ja nuorten ... -
Oppiennätyksistä opetussuunnitelman perusteisiin : lukion kemian kansallisen opetussuunnitelman kehittyminen Suomessa vuosina 1918-2016
Vaskuri, Juhani (University of Jyväskylä, 2017)Kemiasta tuli itsenäinen oppiaine vuonna 1918. Lukion lukusuunnitelmaan kemia tuli vasta vuodesta 1941. Aina 1980-luvun puoleen väliin saakka opetussuunnitelmat olivat valtakunnanhallinnon antamia. Vuodesta 1985 lähtien ... -
Musiikinopettajien opintojen ja työuran vastaavuus kompetenssin näkökulmasta
Nieminen, Roope (2020)Tutkin pro gradu –tutkielmassani Jyväskylän yliopistosta valmistuneiden työuran vastaavuutta heidän kompetenssinsa kautta. Samalla selvitän, miten musiikkikasvatuksen opetussuunnitelmat ovat muuttuneet vuosien aikana. ... -
Soiton iloa ja musiikin lumoa : yhteissoiton vaikutus lapsen soittomotivaatioon ja luovuuteen soittoharrastuksen alkuvaiheessa
Kupari, Hanna (2017)Yhteissoiton avulla luodut musiikilliset elämykset ovat tärkeä osa lapsen musiikkiharrastuksen mielekkyyttä soittoharrastuksen alkuvaiheessa. Tässä työssä tutkin, kuinka yhteissoitto lasten sinfoniaorkesteri Trombissa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.