dc.contributor.author | Niemelä, Jouko | |
dc.contributor.author | Niemelä, Outi | |
dc.date.accessioned | 2012-12-03T20:58:41Z | |
dc.date.available | 2012-12-03T20:58:41Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1239911 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40518 | |
dc.description.abstract | TIIVISTELMÄ
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO
Liikuntakasvatuksen laitos / Liikuntatieteellinen tiedekunta
Niemelä Jouko & Niemelä Outi: ”Jos koululiikuntaa ei olisi, luulen, etten liikkuisi nyt vapaa-ajallakaan juuri ollenkaan”.
Laadullinen tapaustutkimus yläkoulun yhdeksännen luokan oppilaiden koululiikuntako-kemuksista.
Pro gradu -tutkielma, 77 s.
Liikuntapedagogiikka 2012.
Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää oppilaiden omakohtaisia kokemuksia koulu-liikunnasta. Halusimme saada tietää, kuinka oppilaat itse kokevat koululiikunnan vai-kuttavan heihin, onko opetussuunnitelmaan kirjatuissa tavoitteissa onnistuttu ja mitkä asiat koululiikunnassa ovat pidettyjä ja mitkä taas tuntuvat ikäviltä.
Tutkimusjoukko koostui kahden pohjoissuomalaisen koulun 9. luokan oppilaista (n = 75), joilla on viimeisin tieto ja kokemus peruskoulun yläluokkien aikaisesta koululii-kunnasta. Aineisto kerättiin keväällä 2012, jolloin oppilaat kirjoittivat aineet ”Koululii-kunnan vaikutukset oppilaan itsensä kokemana”. Aineissa pyysimme oppilaita kirjoit-tamaan omiin yläkoulun ajan kokemuksiin pohjautuen, onko koululiikunta vaikuttanut omaan kuntoon, terveyteen ja hyvinvointiin. Samalla pyysimme oppilaita määrittelemään hyvinvoinnin käsitettä. Nämä edellä mainitut asiat kertovat samalla, onko peruskoulun koululiikunta oppilaiden mielestä laadukasta, onko sitä riittävästi ja onko se tarpeeksi tehokasta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena pohjautuen hermeneuttis-fenomenologiseen tutkimusotteeseen. Aineiden analysointimenetelmäksi valitsimme narratiivisuuden, koska halusimme saada tietää oppilaiden omakohtaiset kokemukset siitä, millainen merkitys koululiikunnalla on ollut heihin.
Tutkimuksen mukaan oppilaat kokivat saavansa koululiikunnasta positiivisia kunto- ja terveysvaikutuksia. Oppilaat, jotka eivät harrastaneet liikuntaa vapaa-ajallaan, kokivat vaikutukset voimakkaampina. Oppilaat kokivat liikunnan mielekkääksi oppiaineeksi. Liikunnanopettajalla oli suuri vaikutus liikuntatuntien onnistumisessa. Liikuntatuntien positiivisimmiksi kokemuksiksi kerrottiin sosiaalinen kanssakäyminen muiden oppilaiden kanssa, sekä tekemiseen ja toimintaan liittyvät asiat. Murrosiän vaikutuksia koulu-liikunnankokemuksissa oli havaittavissa tytöillä, ja ne liittyivät ulkonäköön sekä itsensä hyväksymiseen.
Avainsanat: koululiikunta, liikunta, kokemus, hyvinvointi ja terveys | fi |
dc.format.extent | 77 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | koululiikunta | |
dc.subject.other | liikunta | |
dc.subject.other | kokemus | |
dc.subject.other | hyvinvointi | |
dc.subject.other | terveys | |
dc.title | "Jos koululiikuntaa ei olisi, luulen, etten liikkuisi nyt vapaa-ajallakaan juuri ollenkaan" : laadullinen tapaustutkimus yläkoulun yhdeksännen luokan koululiikuntakokemuksista | |
dc.title.alternative | Laadullinen tapaustutkimus yläkoulun yhdeksännen luokan koululiikuntakokemuksista | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201212033290 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikuntakasvatuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Sport Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.subject.method | Kvalitatiivinen tutkimus | |
dc.date.updated | 2012-12-03T20:58:41Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | koululiikunta | |
dc.subject.yso | liikunta | |
dc.subject.yso | kokemukset | |
dc.subject.yso | hyvinvointi | |
dc.subject.yso | terveys | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |