Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPykälä, Meri
dc.date.accessioned2012-11-10T15:15:13Z
dc.date.available2012-11-10T15:15:13Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1237176
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40235
dc.description.abstractVenäjän kielen opiskelu on Suomessa vähäistä huolimatta sen tärkeästä asemasta maassamme. Venäjän läheinen maantieteellinen sijainti on vaikuttanut siihen, että monella eri alalla olisi tarvetta venäjän kielentaitoisista työntekijöistä. Venäjän kielen opiskelu on vähäistä yleisesti, mutta myös jotkut yliopistojen venäjän kielen pääaineopiskelijat saattavat keskeyttää venäjän opiskelun tai vaihtaa pääainettaan. Taustalla voi olla usein opiskelumotivaation puute. Motivaatioon liittyvät kysymykset saattavat vaikuttaa myös niihin opiskelijoihin, jotka opiskelevat venäjää yliopistossa tavoitteenaan valmistuminen. Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää Jyväskylän yliopiston venäjän kielen ja kulttuurin opiskelijoiden motivaatiota opiskella venäjää yliopistossa. Tutkimusta varten laadittiin kirjallinen kysely, jonka avulla pyrittiin saamaan selville, millaisia päämääriä opiskelijoilla on venäjän kielen opiskelussa, ja mitkä tekijät vaikuttavat venäjän kielen opiskelumotivaatioon yliopistossa. Tutkimuksessa kiinnosti myös opintojensa eri vaiheissa olevien opiskelijoiden mahdolliset erot koskien opiskelumotivaatiota. Kyselyyn vastasi yhteensä 23 venäjän kielen ja kulttuurin opiskelijaa, joista neljä oli sivuaineopiskelijoita. Tutkimuksen perusteella voidaan havaita, että eniten positiivisesti informanttien opiskelumotivaatioon ovat vaikuttaneet Venäjällä matkustaminen, opiskeluryhmien koko, kontaktit venäläisten kanssa ja venäjän kielen harrastaminen vapaa-ajalla. Venäjällä suoritettava kieliharjoittelu koettiin myös positiivisena kokemuksena. Lisäksi suurimmalla osalla tutkimukseen vastanneista hyvän kielitaidon ja työpaikan saaminen olivat päämäärinä venäjän kielen opinnoissa. Opiskelumotivaation eroa eri vuosikurssien välillä oli vaikea tutkia, koska tutkimukseen osallistuneet opiskelijat olivat kyselyn suorittamishetkellä opinnoissaan eri vaiheissa epätasaisesti. Vastausten perusteella voidaan kuitenkin huomata, että keskivaiheen venäjän pääaineopiskelijat olivat motivoituneimpia verrattuna tutkimuksen muihin informantteihin.
dc.format.extent61 sivua
dc.language.isorus
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherJyväskylän yliopisto
dc.titleMotivaciâ k izučeniû russkogo âzyka u studentov-rusistov universiteta g. Ûvâskûlâ
dc.typeBooken
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201211102922
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineVenäjän kieli ja kulttuurifi
dc.contributor.oppiaineRussian Language and Cultureen
dc.date.updated2012-11-10T15:15:14Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi312
dc.subject.ysovenäjän kieli
dc.subject.ysoopiskelu
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysokorkeakouluopiskelu


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot