Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorRissanen, Suvi
dc.date.accessioned2012-10-15T09:26:49Z
dc.date.available2012-10-15T09:26:49Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1232450
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/39991
dc.description.abstractTutkielmassa selvitetään nuorille naisille suunnattujen aikakauslehtien tuottamaa käsitystä ruumiillisuudesta. Tulkinnan taustana käytetään kulutusyhteiskunnan teoriaa ja Michel Foucault’n ja Nikolas Rosen ajatuksia vallankäytöstä liberaalissa yhteiskuntajärjestelmässä. Analyysissä selvitetään, miten kulutuskulttuurin ihanteet heijastuvat ruumiillisuuteen, ja millaiset normit ohjaavat kulutusta ja suhtautumista ruumiiseen. Lisäksi käsitellään hallitun ruumiin kauniiseen ulkomuotoon liitettyjä merkityksiä. Aineistona ovat Demin, Trendin ja Cosmopolitanin vuosikerrat vuodelta 2006. Tekstin rakentamia merkityksiä on selvitetty diskurssianalyysillä ja tutkimalla lehtien käyttämiä retorisia keinoja. Tekstin tulkinnan tukena on käytetty kuva-analyysiä, jonka aineistoksi on valittu kustakin lehdestä numeroiden 2/2006, 6/2006 ja 10/2006 kuvitus, sekä kaksi lehdissä julkaistua mainosta. Tutkimuksessa selvisi, että vaikka kolmella lehdellä oli kullakin omat toimitukselliset linjansa, niissä rakennettiin silti melko yhtenäistä kuvaa ruumiillisuudesta. Ruumiillisuutta käsiteltiin kuluttamisen kautta muovattavana materiaalina, jonka avulla ilmaistaan ja vahvistetaan omaa identiteettiä. Ruumiiseen kohdistui valvonnan ja ylläpidon vaade, ja onnistuneen ruumiillisuuden hallinnoinnin tuloksena rakennettu kauneus nähtiin keinona itsevarmuuden saavuttamiseen.fi
dc.format.extent65 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherRuumiillisuus
dc.subject.otherkulutus
dc.subject.otheridentiteetti
dc.subject.otherdiskurssianalyysi
dc.subject.otherkauneus
dc.titleRuumiillisuus kuluttajan valintana ja velvollisuutena nuorten naisten lehdissä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201210152682
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaYhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineValtio-oppifi
dc.contributor.oppiainePolitical Scienceen
dc.subject.methodDiskurssianalyysi
dc.date.updated2012-10-15T09:26:49Z
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi208
dc.subject.ysoruumiillisuus
dc.subject.ysokulutus
dc.subject.ysoidentiteetti
dc.subject.ysokauneus
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot