"In Österreich mußt du entweder katholisch oder nationalsozialistisch sein" : Heldenplatz-näytelmä poliittisesti luettuna
Authors
Date
2011Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tarkastelen pro gradu -tutkielmassani itävaltalaisen Heldenplatz-näytelmän historiapoliittisia
kannanottoja. Analyysin kohteena ovat näytelmän tekemät kannanotot, jotka liittyvät Itävallan
rooliin toisessa maailmansodassa ja holokaustissa. Aineistona käyttämäni näytelmä sai ensiiltansa
vuonna 1988 ja sen on kirjoittanut näytelmäkirjailija-runoilija Thomas Bernhard.
Heldenplatz on paitsi aineistona käyttämäni näytelmän nimi myös historiallisesti merkittävä
paikka Wienin keskustassa. Hitler julisti virallisesti Itävallan liittyneen osaksi natsi-Saksaa
Heldenplatzin aukiolla vuonna 1938. Heldenplatz voidaan siis ymmärtää symbolisesti
merkittävänä maantieteellisenä paikkana, jolloin on relevanttia tarkastella Heldenplatzia Pierre
Noran muistin paikkoja koskevien teorioiden kautta. Analysoin Heldenplatzia myös
metaforana Kenneth Burken ja George Lakoffin, Mark Johnsonin ja Mark Turnerin teorioiden
avulla.
Tutkielmani tulkinnallinen tausta on Itävallan valtiojohtoinen menneisyyspolitiikka, jota
tutkimuskirjallisuudessa kutsutaan uhrimyytiksi. Uhrimyytillä tarkoitetaan
menneisyysmuistelua, joka korosti Itävallan uhrin asemaa ja pitkälti sivuutti
osasyyllisyyskysymykset holokaustiin johtaneessa kehityksessä. Tämä liittyy läheisesti
Hayden Whiten näkemykseen historiankirjoituksen narratiivisesta luonteesta. Keskeistä
työssäni on tutkia, miten näytelmän historiapoliittiset kannanotot poikkeavat uhrimyytistä.
Erityisenä mielenkiinnon kohteena tutkielmassa ovat näytelmän tekemät historiapoliittiset
kannanotot tieteisiin, taiteisiin sekä katoliseen kirkkoon.
Analysoin Heldenplatz-näytelmää satiirin näkökulmasta. Tutkimustuloksista ilmenee, että
Näytelmässä tehty tulkinta menneisyydestä on lähes päinvastainen uhrimyyttiin nähden.
Näytelmässä kyseenalaistetaan Itävallan uhrin rooli ja siinä korostetaan itävaltalaisten roolia
antisemitismin ja holokaustin toteutuksessa niiden eri muodoissa ja vaiheissa. Poliittisen
satiirin merkit ovat luettavissa Näytelmässä niin sisällössä kuin siinä käytetyissä kielellisissä
keinoissa.
...


Alternative title
Heldenplatz-näytelmä poliittisesti luettunaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23396]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Eurooppalaisen taideperinnön jakajat : Suomi Saksan kansallissosialistien anastaman taiteen vastaanottajamaana
Koivulahti, Tiina; Hakkarainen, Maarit (2006) -
Näytelmä hirsipuun varjossa : Nürnbergin oikeudenkäynti Suomen sanomalehdissä 1945-1946
Pyötsiä, Katja (2017)Tämä pro gradu –tutkielma käsittelee toisen maailmansodan jälkeen 20.11.1945−1.10.1946 järjestetyn Nürnbergin kansainvälisen sotarikosoikeudenkäynnin kuvaamista Suomen sanomalehdistössä. Sisällönanalyysillä analysoitu ... -
"We need, too, to remember our history" : Brexitin historiapoliittiset narratiivit The Daily Telegraphissa ja The Guardianissa 1.1.2013 - 31.7.2016
Pohjanpalo, Annika (2021)26.6.2016 Britanniassa järjestettiin kansanäänestys maan EU jäsenyyden tulevaisuudesta, äänestyksen nimeksi muotoutui keskustelussa Brexit-äänestys. Lopulta äänestäjät kallistuivat EU eron puoleen kahden prosenttiyksikön ... -
Laura Ruohosen näytelmä Sotaturistit pasifistisena satiirina
Lintunen, Jarmo (Kirjallisuudentutkijain seura, 2019)Artikkelissani tutkin Laura Ruohosen Sotaturistit-näytelmää (2008) satiirin viitekehyksessä. Satiirille on tyypillistä selkeä kohde, johon kritiikki tai aggressio kohdistuu, sekä humoristinen ja leikittelevä käsittely ja ...