Koulutuksen ja työn yhteiskunta : nuorten näkemyksiä työttömyydestä, työstä ja koulutuksesta
Tekijät
Päivämäärä
2008Pääsyrajoitukset
Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella postmoderniksi kutsuttua aikaamme
koulutuksen ja työn yhteiskuntana sekä sitä, kuinka syrjäytymisvaaraisiksi luokitellut
nuoret rakentavat tulevaisuuttaan olemassa olevien mahdollisuuksien keskellä. Keskeistä
tutkimuksessa on ollut pohtia myös sitä, millaisia yksilöllisiä tulevaisuuden suunnitelmia
nyky-yhteiskuntamme suvaitsee, milloin nuoria on pakkointegroitava yhteiskuntaan ja
millaisilla työn ja koulutuksen lupauksilla sekä arvoilla se haluaa edelleen nuorensa
varustaa. Tutkimuksen näkökulma ja rakenne ovat kaksijakoisia. Alkuosassa on
tarkasteltu laajemmin yhteiskuntaa, arvoja ja sen rakenteita. Näin on haluttu tavoittaa
yhteiskuntamme nuoriin kohdistamia odotuksia ja sitä todellisuutta, jonka puitteissa
nuoret elämäänsä rakentavat. Tutkimuksen toinen puoli koostuu nuorten omista
näkemyksistä työttömyyteen, työhön ja kolutukseen liittyen.
Nuorten näkemyksiä on pyritty tavoittamaan teemahaastattelemalla kymmentä
taidetyöpajaprojektiin osallistunutta työtöntä nuorta sekä ottamalla osaa
pajatyöskentelyyn. Taidetyöpajan toiminnan hahmottamiseksi haastateltiin yhtä
henkilökuntaan kuuluvaa.
Tutkimustulokset osoittavat, että nuoret elävät postmodernisaatioteorioiden esittämää
yksilöllistymisen aikakautta, mutta ympäristö, jonka puitteissa heidän tulee sitä toteuttaa,
on edelleen perinteisin arvoin varustautunut koulutuksen ja työn yhteiskunta. Yksilöllisiä
koulutus- ja ammattihaaveita tavoitteleva luokitellaan herkästi syrjäytymisvaaraiseksi ja
siten yhteiskuntaan integroitavaksi. Palkkatyön ja koulutuksen marginaalissa nuori voi
kuitenkin toteuttaa itseään ja olla aktiivinen ammattipyrkimyksissään. Työttömyys on
vaihtoehto, kun tarjolla on vain paskaduuneja ilman luovuuden ja itsensätoteuttamisen
mahdollisuuksia. Tulevasta työstä halutaan tykätä, eikä rahapalkka ratkaise
koulutuspolkuja. Osallistumalla yhteiskunnan järjestämään aktivointitoimenpiteeseen
löytyy kaivattu samanhenkisten yhteisö, jonka jäseniä yhdistää halu toteuttaa yksilöllisiä
tulevaisuuden suunnitelmia. Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä
...
Muu nimeke
Nuorten näkemyksiä työttömyydestä, työstä ja koulutuksestaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Peruskoulusta elämänkouluun : ammatillisesta koulutuksesta syrjäytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten tarinoita peruskoulusuhteesta ja elämänkulusta peruskoulun jälkeen
Kuronen, Ilpo (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2010)Lasten ja nuorten vointi koulussa on kehittynyt vastakkaisiin suuntiin. Enemmistö voi hyvin, mutta yhä useampi kärsii esimerkiksi jännittämisestä, keskittymis- ja motivaatiovaikeuksista, kiusaamisesta, masennuksesta tai ... -
Työllistämistoimenpiteisiin osallistuminen voi olla syrjäytymisvaarassa oleville nuorille riski, mutta myös mahdollisuus
Ylistö, Sami (Westermarck-seura, 2024)Nuorten työttömyyden pitkittyminen ei ole seurausta työn vastaanottamisen heikoista kannustimista, vaan siitä, että nuoret eivät pysty täyttämään työnantajien rekrytointivaatimuksia. Lisäksi erityisessä syrjäytymisvaarassa ... -
Toisen asteen ammatillinen koulutus nuorten mahdollisuutena
Paavonen, Raili (2003)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.