Show simple item record

dc.contributor.authorKantonen, Perttu
dc.date.accessioned2012-07-11T10:13:34Z
dc.date.available2012-07-11T10:13:34Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1223069
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38190
dc.description.abstractTämän tutkimuksen lähtökohta on yhteiskunnallinen tilanne, jossa elektroninen valvonta alkaa olla läsnä jokapäiväisessä elämässämme yhä enenevässä määrin. Järvenpään lukion vuonna 2003 käyttöön vihityssä uudessa koulurakennuksessa niin oppilaat kuin henkilökuntakaan eivät pääse liikkumaan ulko-ovista sisään tai koulun käytävien väliovista lävitse ilman henkilökohtaisia elektronisia tunnisteita. Lisäksi koulussa on niin sisä- kuin ulkopuolellakin nauhoittavaa kameravalvontaa. Tässä tutkimuksessa on kyselty lomakkein järvenpääläisiltä lukiolaisilta heidän suhtautumisestaan koulurakennuksensa elektroniseen valvontaan puolisen vuot ta rakennuksen käyt töönoton jälkeen. Olen pyrkinyt löytämään lukiolaisten vastauksista erilaisia tapoja perustella joko negatiivista tai positiivista suhtautumista koulunsa elektroniseen valvontaan. Tutkimuksen taustalla ovat Foucault'n ajatukset tarkkailusta vallan välineenä ja tarkkailuyhteiskunnasta norminrikkomista ennaltaehkäisevänä vallankäytön muotona päinvastoin kuin aiemmin, kun normeja kunnioittavaa yhteiskuntajärjestystä pyrit tiin ylläpitämään jälkikäteiseen rankaisuun perustuneella mallilla. Nykyään noina hallinnan instrument teina käytetään yhä enemmän arkkitehtuuria, elektroniikkaa ja muita teknologioita. Löysin yhteensä kuuteen eri kategoriaan putoavia perustelutapoja Järvenpään lukion oppilaiden vastauksista heidän suhtautumisestaan koulunsa elektroniseen kulunvalvontaan: neljä kategoriaa on perusteluja positiiviselle suhtautumiselle ja kaksi negatiiviselle. Positiiviset kategoriat ovat melko suoraviivaisia: 1) ulkopuolisten ekskluusio; 2) takinsäilytyksen oletettu turvallisuus; 3) "koulussa ei enää tapahdu ilkivaltaa" ja 4) valvonnan mahdollistama rikkeiden jälkiselvittelyn paraneminen. Perusteluja negatiiviselle suhtautumiselle elektroniseen valvontaan oli mielestäni kahdenlaisia: praktisia eli elektronisesti lukossa olevien ovien tuomia hankaluuksia liikkumisessa sekä "foucault'laisia" huolia tietoturvasta ja tarkkailusta vallankäyt tönä. Lukiolaisten vastausten analyysin perusteella suurin osa tilojen käyt täjistä ei kiinnitä sen kummempaa huomiota koulunsa valvontaan tai katsoo sen olevan huomaamatonta tai hyödyllistä ihan varmuuden vuoksi. Foucault'laisittain valtasuhteeksi valvonnan mielsi harva. Negatiivista palautet ta liikkumisen vaikeutumisesta oli paljon. Tutkimuksen perusteella näyttäisi siltä, et tä elektronisen valvonnan tehoon uskotaan vailla perusteellista tietoa eikä sitä juurikaan koeta haitallisena vallankäyt tönä. Moni näkee elektronisen kulunvalvonnan olevan perusteltua ihan varmuuden vuoksikin.
dc.format.extent71 sivua
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherFoucault, Michel
dc.titleElektroninen k(o)ulunvalvonta
dc.typeBooken
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201207112053
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaYhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineYhteiskuntapolitiikkafi
dc.contributor.oppiaineSocial Policyen
dc.date.updated2012-07-11T10:13:35Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi209
dc.subject.ysotelevalvonta
dc.subject.ysokulunvalvonta
dc.subject.ysotarkkailu
dc.subject.ysoturvallisuus
dc.subject.ysokoulut


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record