Ihmiskehon representaatio hybridikontekstissa : seksuaalisuuden ilmentymisestä satyyrista kyborgiin
Tutkimus käsittelee hybridihahmoisuutta keskittyen kolmeen suurempaan kokonaisuuteen, jotka ovat ihmisen ja eläimen hybridi, ihmisen ja koneen hybridi sekä ihmisen ja ihmisen hybridi. Ihmisen ja eläimen yhdistelmähahmojen esimerkkeinä toimivat muunmuassa kentaurit ja keijut. Tässä osiossa pohditaan näiden yhdistelmähahmojen myyttistä alkuperää, sekä sitä, mitä nämä hahmot symboloivat mytologisella tasolla. Ihmisen ja koneen hybridi osiossa tutkitaan etenkin nykyihmisen suhdetta koneisiin ja sitä, missä kulkee koneen ja ihmisen raja. Tässä osiossa myyttipohjaisena esimerkkinä toimii science fiktion esittelemät kyborgifantasiat. Kolmas suurempi taso tutkielmassa on luonnollista alkuperää oleva hybridihahmo, eli ihmisen ja ihmisen hybridi. Tämä osio käsittelee hermafroditismia, sekä ihmisen vapautta valita oma ulkoinen olemuksensa esimerkiksi androgynian kautta.
Tutkimus pohjaa myyttitutkimukseen, sekä vahvasti myös gendertutkimukseen. Yhdistelmähahmoja pohditaan ennen kaikkea myytillisen alkuperänsä vuoksi symboleina, milloin varoittavana sellaisena, milloin ylevänä ihanteena. Hybridihahmot kertovat ihmisten halusta lisätä omaan itseensä ominaisuuksia, joita luonnostaan ei ole tai rakentaa itsestään kokonaan uusi henkilö ulkoisen olemuksensa kautta. Tämän vuoksi aihe on ollut ajankohtainen ja muuttuu entistä ajankohtaisemmaksi, etenkin nykyihmisen koneintoilun vuoksi tai gendertutkimuksen hengessä seksuaalisuuden representaation vapautuduttua monessa yhteiskunnassa.
Aikajana ja aineisto tutkimuksessa ovat laajoja. Käyttämäni kuvalliset ja kirjalliset lähteet alkavat aina antiikin ajasta, kulkien keskiajan pyhäinkuva ikonografian kautta moderniin mainoskuvaan ja nykytaiteeseen. Tämä osoittaa, että aihe on ollut olemassa niin kauan kuin nykyihminen on ollut olemassa. Hahmojen symbolitaso ja funktio myytillisissä tarinoissa on puolestaan elänyt yhteisössä olevien tarpeiden mukaan. Tämä näkyy muun muassa hybridihahmojen esiintymisenä mainoskuvissa ja elokuvissa, joita myös kuvallisessa aineistossani tutkin.
Tutkimus avaa nykypäivän ihmisen suhdetta kaupungistuneeseen yhteiskuntaan, ja sen suhdetta niin seksuaalisuuteen, kuin koneista riippuvaisuuteen. Tutkimukseni on ajankohtainen niin seksuaalisten vähemmistöjen tutkimuksen kannalta, kuin kaupunkitutkimuksenkin. Kuvallinen viestintä on aina ollut vahva vaikutin, olipa kyseessä keskiaikaisten kirkkojen seinämaalaukset tai tämän hetken mainoskuvat. Kuvallinen viestintä kertoo ihanteista, joita yhteisössä on tai ihanteista, joita yhteisölle halutaan asettaa. Siksi tutkimukseni on tärkeä ja toimii pohjana myös lisätutkimusta varten.
...
Alternative title
Seksuaalisuuden ilmentymisestä satyyrista kyborgiinKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29367]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Karskeja sankarimiehiä ja avuttomia, kauniita neitoja? : feministinen diskurssianalyysi miehuuden ja naiseuden rakentumisesta Indiana Jones -elokuvissa
Urtti, Emmi (2019)Tässä maisterintutkielmassa tarkastelen Indiana Jones -elokuvien naiseuden ja mieheyden representaatioita sekä sitä, millaisia sukupuolidiskursseja ja valta-asetelmia nämä reprentaatiot rakentavat. Tutkimuksen tarkoituksena ... -
”Three strikes against you” : ”rodun”, sukupuolen ja seksuaalisuuden representaatio elokuvassa Paris is Burning
Palmu, Maria (2021)Tämä tutkimus on intersektionaalisella otteella tuotettu queer-feministinen representaatio-analyysi, jossa elokuvaa lähestytään valtakamppailun ja politiikan alueena. Tutkimus lähtee kiinnostuksesta siihen, miten representaatiot ... -
Hyväksikäytetty tyttö vai ahnas narttu? : sukupuoli, väkivalta ja kehon maantiede Riikka Pulkkisen Raja-romaanissa
Koho, Satu (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2017) -
The representation of sexual signs in Chinese Durex TV commercial : a semiotic approach
Zhang, Zhanzhan (2010)Tiivistelmä – Abstract Tämä opinnäytetyö soveltaa semioottista lähestymistapaa Kiinassa Durex-kondomituotteelle tarkoitetun ”Perfect Fit” mainoksen seksuaalisen sisällön analysoinnissa. Valittu teoria pohjautuu pohjimmiltaan ... -
Mif o ženstvennosti v žurnale ”Cosmopolitan Russia” - Reprezentacii ženksoij seksual'nosti i obraza tela.
Laari, Pinja (2023)Cosmopolitan- lehti on yksi suosituimmista naistenlehdistä Venäjällä ja se oli ensimmäinen kansainvälinen naistenlehti Neuvosto-Venäjän jälkeisenä aikana. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, miten ...