dc.contributor.author | Meinilä, Jenni | |
dc.date.accessioned | 2012-04-26T12:23:08Z | |
dc.date.available | 2012-04-26T12:23:08Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37726 | |
dc.description.abstract | Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää millaisia teemoja (aiheita) ruotsalaiset lasten kuvakirjat sisältävät, ohjaako sukupuoli kirjojen henkilöiden käyttäytymistä ja millainen suhde kuvilla ja tekstillä on kirjoissa. Olen tutkielmassani yrittänyt vastata kysymyksiin: Mitä teemoja kirjoissa käsitellään? Miten tyttöjä ja poikia kuvaillaan? Käyttäytyvätkö tytöt ja pojat (ja miehet/naiset) sukupuolensa asettamien stereotyyppisten odotusten mukaisesti? Millainen suhde kuvalla ja tekstillä on? Tutkin näitä ominaisuuksia tekemässäni laadullisessa kirjallisuusanalyysissa kolmen Pija Lindenbaumin kuvakirjan (Gittan och gråvargarna, 2000, Gittan gömmer bort sej, 2011 ja Kenta och barbisarna, 2007) pohjalta.
Gittansarjaan kuuluvat Gittan och gråvargarna ja Gittan gömmer bort sej käsittelivät pääteemanaan Gittanin kokemia negatiivisia tunteita ja tunteiden käsittelyä leikin avulla. Gittankirjat tarjosivat monipuolisia henkilöhahmoja, jotka eivät käyttäytyneet ennaltamäärättyjen stereotypioiden mukaan vaan henkilöillä oli sekä maskuliinisia, että feminiinisiä ominaisuuksia. Kuvien tehtävä Gittankirjoissa oli toimia Gittanin mielikuvitusleikkien näyttämönä ja voimistaa tunteita, joita tarina herättää.
Kenta och barbisarna kirjan teemana oli poika joka halusi leikkiä barbeilla, minkä seurauksena kirjan muut henkilöhahmot, kuin Kenta käyttäytyivät sukupuolistereotypialle tyypillisellä ja etukäteen määrätyllä tavalla, jotta kirjan teema tulee selvästi esille. Kenta on ainoa joka rikkoo muuten selkeän sukupuolijärjestyksen. Teksti ei tässä kirjassa paljasta Kentan todellisia tunteita, vaan tunnekuvaus löytyy kuvista. Teksti ei kerro Kentan haluavan leikkiä barbeilla vaikka se on kirjan tärkein teema, joten kuvilla on olennainen kertova rooli tässä kirjassa.
Kaikista kirjoista löytyy perinteisiä lastenkirjojen motiiveja, kuten selviytyminen ja identiteetin etsiminen, mutta analysoimani kirjat kuuluvat moderneihin kuvakirjoihin, jotka ovat perinteisiä kuvakirjoja psykologisempia ja aiheet ovat suuremmassa määrin lähtöisin lasten ajatusmaailmasta. | |
dc.format.extent | 23 | |
dc.language.iso | swe | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | lastenkirjallisuus | |
dc.subject.other | kuvakirjat | |
dc.subject.other | Lindenbaum | |
dc.subject.other | sukupuoli | |
dc.subject.other | sukupuoliroolit | |
dc.subject.other | motiivit | |
dc.subject.other | kirjallisuusanalyysi | |
dc.title | Bilderboken som skildrare av barns världar : motiv, genus och bilder i Pija Lindenbaums bilderböcker | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201204261580 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Swedish | en |
dc.contributor.oppiaine | Ruotsin kieli | fi |
dc.date.updated | 2012-04-26T12:23:08Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | en |