Vertaisvaikuttaminen ja sosiaalinen media ehkäisevässä huumetyössä
Tässä pro gradu -työssä tarkastellaan YAD Youth Against Drugs ry:n luomaa matalan kynnyksen vapaaehtoistyön mallia. Tämän Street Teamiksi nimetyn mallin tavoitteena on, että kuka tahansa missä päin tahansa Suomea pystyisi tekemään
huumekriittistä vapaaehtoistyötä juuri silloin kun haluaa ja ehtii. Street Teamissä keskiössä on vertaisvaikuttaminen ja sosiaalisen median hyödyntäminen siinä.
Tämä pro gradu on muodoltaan työnäyte. Lähtökohtana on ollut RAY:n rahoittama kolmivuotinen projekti. Projektin tavoitteena on ollut luoda Street Teamistä ehkäisevään huumetyöhön soveltuva malli. Tutkimuksessa pyritään kuvaamaan tätä työprosessia projektin ensimmäisen vuoden osalta mahdollisimman tarkasti.
Tavoitteena on ollut tarkastella, kuinka Street Team -malli soveltuu YAD:n käyttöön ja kuinka sosiaalisen median eri muodot voivat tukea toimintaa. Tutkimuksessa myös analysoidaan, kuinka hyvin projektin tavoitteet ovat toteutuneet.
Tutkimuksen teoriakehys pohjaa vaikuttamisen tutkimukseen. Taustateoriana käytetään harkinnan todennäköisyyden teoriaa, sosiaalisen arvioinnin teoriaa sekä syvennytään terveyskampanjointiin.
Tutkimuksen tulosten perusteella näyttäisi siltä, että Street Team -malli soveltuu hyvin ehkäisevään huumetyöhön. Sosiaalinen media toimii tässä mallissa sekä tiimiläisten toimintaympäristönä että yhteydenpito- ja kannustusvälineenä. Erityisesti todettiin Street Teamin verkkosivujen, blogin ja facebook-sivujen yhteistoiminnan tukevan hyvin toimintaa.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29839]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Brexit : Public Relations Campaign with Integrated Social Media Changed Political World
Spickett-Jones, J. Graham; Niininen, Outi (Routledge, 2023)Both the 2016 US election of President Trump and the outcome of the 2016 United Kingdom European Union Membership Referendum, in favour of the Vote Leave campaign, are frequently given as examples to illustrate the power ... -
Taiteen edistämiskeskuksen kampanja "Reilun taiteen manifesti" kuvataiteilijapolitiikan konteksteissa
Joentausta, Peppilotta (2022)Kandidaatintutkielmani aiheena on Taiteen edistämiskeskuksen vuodesta 2020 ylläpitämä kampanja ”Reilun taiteen manifesti”, joka pyrkii vaikuttamaan reilumpiin palkkiokäytänteisiin taidealoilla. Tutkimuskysymykseni ovat: ... -
The Role of Social Media Influencers in Public Health Communication : Case COVID-19 Pandemic
Pöyry, Essi; Reinikainen, Hanna; Luoma-Aho, Vilma (Routledge, 2022)During public health crises, public organizations face a variety of strategic communication challenges, and the outbreak of the COVID-19 pandemic in 2020 is an extreme example. In Finland, the Prime Minister’s Office ... -
Social marketing : doing well by doing good? a look into organizations? marketing communication campaigns on social issues in Finland
Lahtinen, Emmi (2010)This study examined social marketing and related dimensions by looking at case campaigns of three Finnish organizations of the public, business and civic sector. Marketing on these sectors is about behavioral influence, ... -
Vapaaehtoisten roolin muotoutuminen Punaisen Ristin ystävätoiminnassa
El Said, Maria; Patja, Sanna (2011)Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata vapaaehtoisten käsityksiä ja kokemuksia roolistaan ystävätoiminnassa, sekä ymmärtää niitä suhteita ja rakenteita, joiden piirissä heidän roolinsa muotoutuu. Kohdeorganisaationa oli Punainen ...