Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorSvart, Tiia Maria
dc.date.accessioned2012-02-24T12:55:53Z
dc.date.available2012-02-24T12:55:53Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37446
dc.description.abstractLuovia yksilöitä on tutkittu paljon, mutta pääasiallinen näkökulma on ollut luovissa neroissa. Tämän tutkimuksen pyrkimyksenä on sen sijaan kuvata erityisesti tavallisia taiteilijoita; sellaisia luovia yksilöitä, joille taide on ammatti tai harrastus. Empiriassa tutkitaan, mistä osa-alueista rakentuu tutkittavan henkilön käsitys itsestään taiteilijana sekä mitä persoonallisuuspiirteitä aineistosta nousee esiin. Menetelmänä on käytetty laadullista sisällönanalyysiä. Luovuuden määritelmistä ei vielä toistaiseksi ole päästy yksimielisyyteen, mutta erilaiset näkökulmat auttavat kaikki ymmärtämään jotakin luovuudesta. Vaikka esimerkiksi käsitys luovuudesta uuden synnyttäjänä olisikin pitkälti hyväksytty näkemys, kysymyksiä herättää vielä se, miten määritellä uusi. Myös luovuuden suhde tuotoksiin aiheuttaa eriäviä näkemyksiä, sillä mikäli luovuutta mitattaisiin ainoastaan tuotoksista käsin, esiintyisi sitä vain harvoilla ihmisillä. Jos taas luovuutta tarkastellaan psykologisena ominaisuutena, voidaan sitä osoittaa olevan eriasteisesti eri ihmisillä. Tämä näkökulma tekee mahdolliseksi luovuuden tarkastelun lapsilla ja nuorilla. Monet tutkijat ovat esittäneet luovien yksilöiden piirreluetteloita. Tulee kuitenkin muistaa, että luovien ihmisten ominaisuudet vaihtelevat yksilöittäin, eikä mikään yksittäinen piirre ole edellytys luovuudelle. Joitain useimmiten mainittuja piirteitä ovat muun muassa kestävyys, uteliaisuus, avoimuus kokemuksille, syventymisen kyky, kurinalaisuus työssä, sisäinen motivaatio, keskittymiskyky ja tiedonhalu. Joitakin harvemmin mainittuja piirteitä ovat esimerkiksi ideoilla leikkiminen, omaperäisyyden ja luovuuden arvostaminen, kapinallisuus sekä tunne- elämän voimakkuus. Motivaatio on läheisessä yhteydessä luovuuteen. Se voidaan jakaa kahteen tyyppiin: sisäiseen ja ulkoiseen motivaatioon. Usein näiden vaikutuksia luovuuteen on tarkasteltu liian mustavalkoisesti: sisäinen motivaatio luovuutta edistäväksi ja ulkoinen motivaatio sitä vahingoittavaksi. Luovuuden suhde motivaatioon ei kuitenkaan ole näin yksiselitteinen, sillä sisäinen motivaatio ei välttämättä takaa luovuutta, eivätkä ulkoiset motiivit ole välttämättä este luovuudelle.fi
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherluovuusfi
dc.subject.otherluova yksilöfi
dc.subject.otherluova persoonallisuusfi
dc.subject.othertaiteilijafi
dc.subject.othermotivaatiofi
dc.subject.otherlaadullinen sisällönanalyysifi
dc.titleTaiteilijan persoonallisuus ja minäkäsitys
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201202241298
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusicologyen
dc.contributor.oppiaineMusiikkitiedefi
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot