Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorLaitinen, Melina
dc.date.accessioned2012-01-12T16:22:16Z
dc.date.available2012-01-12T16:22:16Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1192035
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37200
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia epäkohteliaisuutta amerikkalaisessa sairaaladraamassa House M.D., jota on esitetty Yhdysvalloissa vuodesta 2004 lähtien, ja Suomessa vuodesta 2006 lähtien. Sarjan päähenkilönä nähdään äärimmäisen epäkohtelias ja tyly lääkäri Gregory House, joka ei säästele sanojaan niin kollegoidensa kuin potilaidensakaan kanssa. Hän rikkoo jatkuvasti sekä potilas – lääkäri –suhteen välisiä viestintänormeja, että muitakin kohteliaisuussääntöjä, joita voidaan kahden ennestään tuntemattoman viestijän välillä olettaa olevan. Ensimmäinen tutkimyskysymys koski sitä, millaisia epäkohteliaisuusstrategioita päähenkilö sarjassa käyttää. Tämän tutkimuskysymyksen perustana käytin Jonathan Culpeperin luomaa viittä epäkohteliaisuusstrategiaa, jotka puolestaan perustuvat Brownin ja Levinsonin viiteen kohteliaisuusstrategiaan. Toinen tutkimuskysymys puolestaan keskittyi Housen potilaiden reaktioihin; siihen ymmärsivätkö he epäkohteliaisuutta, ja jos ymmärsivät, miten he siihen vastasivat. Analyysiä varten etsin ja litteroin kaikki Housen ja klinikkapotilaiden väliset keskustelut toiselta tuotantokaudelta. Keskusteluja oli yhteensä kymmenen kappaletta. Valitsin nämä keskustelut siksi, että House on erityisen epäkohtelias klinikkapotilaitansa kohtaan. Litteroinnin jälkeen analysoin jokaisen epäkohteliaisuustapauksen sekä potilaan reaktion ja lajittelin ne eri kategorioihin. Epäkohteliaisuustapauksia löytyi lähes 100. House oli epäkohtelias jokaiselle potilaalle ja käytti kaikkia Culpeperin strategioita, mutta erityisesti niitä, jotka kohdistuivat potilaiden positiivisiin ja negatiivisiin kasvoihin. Noin viidesosa potilaista ei kuitenkaan ymmärtänyt epäkohteliaisuutta. Lähes kolmasosa ymmärsi, mutta pysyi hiljaa. Toinen kolmasosa ymmärsi epäkohteliaisuuden, ja myös vastasi siihen jollain tavalla. Loput eivät saaneet tilaisuutta vastata, tai heidän reaktiotaan ei näytetty lainkaan.
dc.format.extent81 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherHouse M. D
dc.subject.otherepäkohteliaisuus
dc.titleBreaking the rules of communication : Verbal and nonverbal impoliteness in the American hospital drama House M.D.
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201201121025
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.date.updated2012-01-12T16:22:16Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysokohteliaisuus
dc.subject.ysosanaton viestintä
dc.subject.ysoviestintä
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot