University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Julkaisusarjat
  • Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
  • Ohjauksen kehittämishankkeita ja käytänteitä
  • View Item
JYX > Julkaisusarjat > Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta > Ohjauksen kehittämishankkeita ja käytänteitä > View Item

Opinto-ohjaus Maunulan yhteiskoulussa ja Helsingin matematiikkalukiossa : erityispiirteitä yleislukiolaisten ja matematiikkalukiolaisten henkilökohtaisen ohjauksen tarpeessa

Thumbnail
View/Open
486.5 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Published in
Ohjauksen kehittämishankkeita ja käytänteitä
Authors
Hannila, Tero
Date
2011

 
Tämän kehittämistyön tarkoituksena on tutkia opinto-ohjauksen tarvetta helsinkiläisessä Maunulan yhteiskoulussa ja Helsingin matematiikkalukiossa sekä henkilökohtaisessa ohjauksessa esiintyviä mahdollisia eroavaisuuksia ja erityispiirteitä yleislukion linjan ja matematiikkalinjan opiskelijoiden välillä. Matematiikkalukion opiskelijat ovat omien havaintojeni perusteella jo lukion alkuvaiheessa tietoisempia lukion jälkeisestä suuntautumisestaan jatko-opintoihin kuin yleislukiolaiset, joten olettamukseni on, että myös oh-jauksen tarpeessa ja siinä, millainen ohjaus koetaan hyödylliseksi, on eroja linjojen välillä. Teoriapohjana ohjaustarpeen kartoituksessa olen käyttänyt mm. Vance Peavyn teoksia sosiodynaamisesta ohjauksesta. Ohjaustarpeen pohjalta pohdin, kuinka voisin jatkossa paremmin hyödyntää sosiodynaamista ohjausmallia, toiminnallisia menetelmiä sekä rat-kaisukeskeistä lähestymistapaa oman ohjaukseni kehittämisessä. Tämä tutkimus on suori-tettu laskemalla kaikki henkilökohtaiset käynnit opolassa vastaanotollani keväällä 2011 sekä lomakekyselyn avulla opinto-ohjauksen tunneilla helmikuussa 2011. Kyselyn ja laskettujen yksittäisten käyntien perusteella voidaan todeta, että yleislukion opiskelijoiden henkilökohtaisen ohjauksen tarve vaikuttaa olevan selvästi suurempi kuin matematiikkalukiolaisten. Yleislukiolaisista yli puolet on myös sitä mieltä, että henkilö-kohtainen ohjaus lukiossa on erittäin tärkeää, kun vastaavasti vain vajaa viidesosa mate-matiikkalukiolaisista on sitä mieltä. Kyselylomakkeella opiskelijoiden antamien kom-menttien perusteella käy selvästi ilmi lukiolaisten epävarmuuden tunne selviytyä kunnial-la lukiosta ilman asiantuntevaa yksilöohjausta. Tärkeimmiksi yksittäisiksi syiksi vastaan-otolla käynteihin osoittautuivat kursseihin ja lukujärjestykseen liittyvät asiat, kun taas henkilökohtaiset syyt, kuten esim. väsymys tai masentuneisuus, jäivät vastauksissa yllät-tävänkin vähäiselle huomiolle. Tutkimus osoittaa selvästi sekä yleislukiolaisten että matematiikkalukiolaisten pitävän jatko-opintoja ja tiedon saamista hakemiskäytänteistä tärkeimpänä yksittäisenä asiana, jota opinto-ohjauksen tunneilla, mutta myös henkilökohtaisissa ohjauskeskusteluissa pitäisi käsitellä. Muutenkaan selviä eroja linjojen välillä ohjaukseen liittyvien toiveiden kohdalla ei voida havaita. Opiskelijat Maunulan yhteiskoulussa ja Helsingin matematiik-kalukiossa ovat tutkimuksen mukaan erittäin tyytyväisiä saatuun ohjaukseen ja suhtautuvat positiivisesti tulevaisuuden asettamiin haasteisiin. Tutkimuksessa ilmitulleiden toiveiden pohjalta kehitän jatkossa omaa opinto-ohjaustani hyödyntämällä sosiodynaamista ohjausmallia ja toiminnallisia menetelmiä esim. erilaisten harjoitusten muodossa. ...
 
Tämän kehittämistyön tarkoituksena on tutkia opinto-ohjauksen tarvetta helsinkiläisessä Maunulan yhteiskoulussa ja Helsingin matematiikkalukiossa sekä henkilökohtaisessa ohjauksessa esiintyviä mahdollisia eroavaisuuksia ja erityispiirteitä yleislukion linjan ja matematiikkalinjan opiskelijoiden välillä. Matematiikkalukion opiskelijat ovat omien havaintojeni perusteella jo lukion alkuvaiheessa tietoisempia lukion jälkeisestä suuntautumisestaan jatko-opintoihin kuin yleislukiolaiset, joten olettamukseni on, että myös oh-jauksen tarpeessa ja siinä, millainen ohjaus koetaan hyödylliseksi, on eroja linjojen välillä. Teoriapohjana ohjaustarpeen kartoituksessa olen käyttänyt mm. Vance Peavyn teoksia sosiodynaamisesta ohjauksesta. Ohjaustarpeen pohjalta pohdin, kuinka voisin jatkossa paremmin hyödyntää sosiodynaamista ohjausmallia, toiminnallisia menetelmiä sekä rat-kaisukeskeistä lähestymistapaa oman ohjaukseni kehittämisessä. Tämä tutkimus on suori-tettu laskemalla kaikki henkilökohtaiset käynnit opolassa vastaanotollani keväällä 2011 sekä lomakekyselyn avulla opinto-ohjauksen tunneilla helmikuussa 2011. Kyselyn ja laskettujen yksittäisten käyntien perusteella voidaan todeta, että yleislukion opiskelijoiden henkilökohtaisen ohjauksen tarve vaikuttaa olevan selvästi suurempi kuin matematiikkalukiolaisten. Yleislukiolaisista yli puolet on myös sitä mieltä, että henkilö-kohtainen ohjaus lukiossa on erittäin tärkeää, kun vastaavasti vain vajaa viidesosa mate-matiikkalukiolaisista on sitä mieltä. Kyselylomakkeella opiskelijoiden antamien kom-menttien perusteella käy selvästi ilmi lukiolaisten epävarmuuden tunne selviytyä kunnial-la lukiosta ilman asiantuntevaa yksilöohjausta. Tärkeimmiksi yksittäisiksi syiksi vastaan-otolla käynteihin osoittautuivat kursseihin ja lukujärjestykseen liittyvät asiat, kun taas henkilökohtaiset syyt, kuten esim. väsymys tai masentuneisuus, jäivät vastauksissa yllät-tävänkin vähäiselle huomiolle. Tutkimus osoittaa selvästi sekä yleislukiolaisten että matematiikkalukiolaisten pitävän jatko-opintoja ja tiedon saamista hakemiskäytänteistä tärkeimpänä yksittäisenä asiana, jota opinto-ohjauksen tunneilla, mutta myös henkilökohtaisissa ohjauskeskusteluissa pitäisi käsitellä. Muutenkaan selviä eroja linjojen välillä ohjaukseen liittyvien toiveiden kohdalla ei voida havaita. Opiskelijat Maunulan yhteiskoulussa ja Helsingin matematiik-kalukiossa ovat tutkimuksen mukaan erittäin tyytyväisiä saatuun ohjaukseen ja suhtautuvat positiivisesti tulevaisuuden asettamiin haasteisiin. Tutkimuksessa ilmitulleiden toiveiden pohjalta kehitän jatkossa omaa opinto-ohjaustani hyödyntämällä sosiodynaamista ohjausmallia ja toiminnallisia menetelmiä esim. erilaisten harjoitusten muodossa. ...
 
Publisher
Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos
ISSN Search the Publication Forum
1796-4717.
Keywords
Maunulan yhteiskoulu Helsingin matematiikkalukio opinto-ohjaus lukiolaiset lukio
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011121611807

Metadata
Show full item record
Collections
  • Ohjauksen kehittämishankkeita ja käytänteitä [113]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Muutoksista mahdollisuuksiin : ohjauksen uutta identiteettia etsimässä 

    Nissilä, Pia; Varis, Eija; Parkkinen, Juha; Puukari, Sakari; Lairio, Marjatta; Puukari, Sauli (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2001)
  • Lukiolaisten kokemuksia ohjauksen merkityksellisyydestä : "musta tuntuu, että se on aina kumminki ollu siellä, kun sitä on tarvinnu" 

    Laine, Maria (2014)
    Lukiolaisten kokemuksia ohjauksen merkityksellisyydestä - ”musta tuntuu, että se on aina kumminki ollu siellä, kun sitä on tarvinnu.” Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen Pro ...
  • Lukiolaisen nuoren minäkäsityksen ja itsetunnon tukeminen ohjauksen avulla 

    Viljanen, Anne (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2003)
  • Ohjauksen toimintakulttuurin muutos alueellisessa yhteistyössä : oppilaan- ja opinto-ohjauksen kehittämishankkeen raportti 

    Karjalainen, Merja; Kasurinen, Helena (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2006)
    Opetushallitus käynnisti syksyllä 2003 oppilaan- ja opinto-ohjauksen kehittämishankkeen, jonka toiminta jatkuu vuoden 2007 loppuun. Opetusministeriö rahoittaa hanketta, joka on myös osa työministeriön työllisyyden ...
  • Jämijärven peruskoulun 7-9 luokkien ohjaussuunnitelma : Jämijärven peruskoulun 7-9 luokkien opinto-ohjauksen uuden opetussuunnitelman laatiminen 

    Jokela, Katariina (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2005)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre