Suomalaisten nuortenromaanien kotoutumisprosessien representaatiot 1990- ja 2000-luvuilla
Työn tarkastelukohteena on nuoren monikulttuurisen maahanmuuttajan kotoutumisprosessin
kuvauksen kulku 1990- ja 2000-luvuilla julkaistuissa suomalaisten kirjailijoiden kirjoittamissa
nuortenromaaneissa. Tutkimuksen aineistomateriaalina on neljätoista nuortenromaania, joista on
poimittu yksitoista riittävän rikkaasti ja omaäänisesti kuvattua maahanmuuttajahenkilöhahmoa,
joiden kotoutumisprosessin kulkua on tutkimusosuudessa analysoitu. Analyysia varten jokaiselle
maahanmuuttajahenkilöhahmolle on tutkimuksessa luotu oma kotoutumisprofiili.
Työn teoriaosa on luonteeltaan synteettinen ja laadullinen. Siinä tarkastellaan aluksi suomalaista
maahanmuuttoa ja kotoutumis- tai akkulturaatioprosesseja, erityisesti Berryn
akkulturaatiomallia. Maahanmuuttajanuorten kotoutumisen kuvaukset jaetaan Berryn mukaan
assimilaatioon, integraatioon, separaatioon ja marginalisaatioon. Lisäksi oman tarkastelunsa
saavat kirjallisuuden representaatioon sekä suomalaiseen lasten- ja nuortenkirjallisuuteen
liittyvät pohdinnat.
Tämän tutkimuksen perusteella voi sanoa, että maahanmuuttajanuoria ja heidän kotoutumistaan
Suomeen on jo jonkun verran kuvattu suomalaisissa nuortenromaaneissa - aihe ei enää ole
leimallisen harvinainen. Maahanmuuttajanuorten kuvauksissa yliedustettuina ovat
pakolaiskuvaukset, joita aineistossa on kaikkiaan kahdeksan; paluumuuttajahahmoja
tarkastelluista henkilöhahmoista oli vain kaksi, samoin kuin siirtolaisnuoriakin. Ylivoimainen
enemmistö maahanmuuttajahenkilöhahmojen kotoutumiskuvauksista on nykyisen virallisen
suomalaisen kotouttamispolitiikkatavoitteen mukaisia onnistuneita kotoutumisprosessien
kuvauksia, siis kaksisuuntaisia integraatiokuvauksia. Niissä arvostetaan ja pidetään yllä sekä
lähtömaan että vastaanottavan maan kulttuureja. Kiinnostavana poikkeuksena tästä ovat
aineiston molemmat paluumuuttajakuvaukset, joissa henkilöhahmon kotoutuminen epäonnistuu
tai maastamuutto on teoksen lopussa henkilöhahmolle varteen otettava, mutta avoimen lopun
vuoksi epävarma, vaihtoehto.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Etninen monikulttuurisuus Suomessa : suomalaisten opettajien ajatuksia etnisestä monikulttuurisuudesta ja suomalaisuudesta
Vatanen Campos, Saara (2012)TIIVISTELMÄ Vatanen Campos S. 2011. Etninen monikulttuurisuus ja integraatio Suomessa - suomalaisten opettajan ajatuksia etnisestä monikulttuurisuudesta ja suomalaisuudesta. Kasvatustieteiden pro gradu -tutkielma, 94 ... -
”Ymmärretään enemmän toisiamme paremmin kuin suomalaiset” : maahanmuuttajataustaisten nuorten kokemuksia vertaissuhteistaan
Amin, Hibaaq (2023)Tässä tutkimuksessa tutkittiin maahanmuuttajataustaisten nuorten vertaissuhteita. Kansainväliset sekä kansalliset tutkimukset ovat osoittaneet, kuinka ystävyyssuhteet jakautuvat usein maahanmuuttajataustaisten nuorten sekä ... -
Nuorten maahanmuuttajien osallisuus ja sen edistäminen ohjauksella
Valkola, Ella (2020)Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella nuorten maahanmuuttajien osallisuuden kokemuksia sekä heitä ohjanneiden valmentajien kokemuksia nuorten osallisuuden edistämisestä ja sen haasteista. Haastattelin tutkimukseen ... -
Koulun representaatiot Kaisa Ikolan ja Minna Kulmalan Hullussa luokassa ja Marikki Erosen Jimissä
Tuohisaari, Johanna (2011) -
‘My identity as a foreigner in Jyväskylä’, shared by seven immigrant women.
Solidaki, Ilektra (2018)Finland is a society which has gradually and recently turned its homogeneous character of country towards a multicultural one. Thus, while the migration rates show upward trends, challenges constantly pressure the society ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.