Yleisöt musiikkifestivaalin toiminnassa : Kaustinen Folk Music Festivalin, Kuhmon Kamarimusiikin, Pori Jazzin ja Ruisrockin yleisöt, yleisöjen odotukset ja niihin vastaaminen festivaalijärjestäjien näkökulmasta
Tutkielmassa tarkasteltiin, millaisia ovat musiikkifestivaalien järjestäjien käsitykset yleisöistä sekä erilaisista yleisön ja osin yhteiskunnankin odotuksista festivaalia kohtaan: millaiseksi festivaalitoimijat yleisön kokevat, miten erilaisia yleisöjä tavoitellaan ja mitä haastatellut festivaalijärjestäjät ajattelevat festivaalinsa tarjoavan. Kulttuurifestivaaleilla on aiemmin sekä Suomessa että kansainvälisesti toteutettu erilaisia yleisötutkimuksia, mutta tapahtumien järjestäjien näkökulmasta yleisökäsityksiä ja niihin liittyviä toimintatapoja on tutkittu vähemmän.
Tutkimus toteutettiin empiirisesti, puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla. Tutkimusaineistoksi valittiin harkinnanvaraisesti neljä haastateltavaa, joista kukin edusti Suomen mittakaavassa suurta ja pitkäikäistä musiikkifestivaalia. Haastateltavat toimivat festivaaliensa johtajan tai ympärivuotisen tuottajan asemassa. Haastattelujen pohjalta ilmeni, että yleisö koetaan ennen kaikkea heterogeenisenä ja erilaisista profiileista koostuvana joukkona ihmisiä. Tämä huomioidaan sekä festivaalien markkinoinnissa että ohjelmistojen ja oheispalveluiden suunnittelussa. Yleisöä ei haluta festivaalijärjestäjien toimesta mielellään määritellä mihinkään yhteen tyypillisen kävijän muottiin sopivaksi, jolloin ohjelmistosuunnittelussa pyritään tarjoamaan festivaalille ominaisten tyylillisten puitteiden sisällä ohjelmaa mahdollisimman monelle. Painopisteeksi 2000-luvun festivaalisuunnittelussa tässä tutkituilla musiikkifestivaaleilla onkin muodostunut erilaisten, sekä pitkäaikaisten että uusien yleisöjen palveleminen. Yleisöltä saatavia esiintyjätoiveita on usein vaikeaa noudattaa sellaisinaan, joten yleisöjen tarpeiden tyydyttämistä lähestytään ennen kaikkea ohjelmiston ja oheispalveluiden monipuolisuuden ja laadukkuuden kautta. Se, mitä tämän tutkielman festivaalit pyrkivät yleisöilleen tarjoamaan ja mitä he myös yleisöjen odottavat eniten haluavan, ovat ainutkertaiset elämykset. Elämyksellisyyteen yhdistettiin sosiaaliset aspektit, ainutlaatuiset musiikilliset esitykset sekä festivaalin palvelut ja fyysiset puitteet.
Tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että aikamme yhteiskunnalle ominainen elämyshakuisuus sekä musiikkikulttuurien pirstoutuminen yhä pienempiin tyylisuuntiin vaikuttaa merkittävästi myös musiikkifestivaalien suunnitteluun ja toteutukseen. Elämyksellisyyden, erilaisten yleisöprofiilien muodostamisen ja ohjelmistosuunnittelun monipuolisuuden merkityksen korostaminen kytkeytyy siis sekä festivaalin yleisömäärien maksimointiin taloudellisten tavoitteiden takia että yleisemmin musiikkifestivaalien rooliin yhteiskunnallista kehityssuuntaa noudattavina kulttuuritoimijoina.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Imatra Big Band Festivalin epäsuorat taloudelliset vaikutukset ja festivaaliyleisön musiikilliset mieltymykset kesällä 2010
Luoma, Hanna (2011)Tutkimuksessa tarkastellaan Imatra Big Band Festival -musiikkifestivaalin epäsuoria taloudellisia vaikutuksia sekä festivaaliyleisön musiikillisia mieltymyksiä kesällä 2010. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää festivaaliyleisön ... -
Musiikkifestivaalit oppivina organisaatioina : tutkimuskohteina Savonlinnan Oopperajuhlat ja Haapavesi Folk Music Festival
Ylikauma, Minna (2012)Tutkimuksessa tarkastellaan kahden suomalaisen musiikkifestivaalin, Savonlinnan Oopperajuhlien ja Haapavesi Fok Music Festivalin, kohtaamia haasteita 2000-luvulla sekä sitä, miten haasteisiin on reagoitu ja toimintaa sitä ... -
Cultural sustainability in indigenous people's festivals : cultural impact of Riddu Riddu Festival, Norway
Sarghe, Oana-Elena (2019)The purpose of this study is twofold: first, to present festivals as a platform for preserving intangible cultural heritage. Secondly, as preserving heritage is an essential aspect of cultural sustainability, festivals as ... -
Does sector matter? : Plural characteristics and logics in third sector festival organisations
Ruusuvirta, Minna (Kulttuuripolitiikan tutkimuksen seura, 2019) -
Curatorial practice embedded in the city : a case study of curating new genre public art in a festival context
Tuukkanen, Johanna (Kulttuuripolitiikan tutkimuksen seura, 2020)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.