Generation terrorists : Manic street preachers -yhtyeen musiikin poliittisuus ja poliittisuuden muutos vuosina 1992-2001
Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, kuinka poliittiset vaikutuspyrkimykset ilmenevät Manic Street Preachers -yhtyeen vuosien 1992-2001 singlejulkaisujen musiikissa eli sanoituksissa, sävellyksissä, esityksessä ja levytyksessä. Tarkoituksena on tarkastella myös, miten yhtye edustaa protestilaulugenreä ja kuinka yhtyeen poliittisuus on muuttunut kaupallisen menestymisen sekä ajallisen muutoksen myötä. Lähestyn politiikkaa ja siihen liittyvää valta-aspektia tässä tutkimuksessa vaikutusvallan näkökulmasta. Sanoituksissa ilmenevää vaikutusvaltaa erittelen Chaïm Perelmanin argumentaatiotekniikkojen jaottelun avulla. Sanoitusanalyysiin yhdistän analyysin musiikillisista korostuselementeistä, jotka saattavat vaikuttaa voimistavasti, heikentävästi tai uusia yhteyksiä luovasti sanoituksissa esitettyihin argumentteihin. Aineistoksi valitsin kuusi Manic Street Preachers -yhtyeen tuotannon eri vaiheiden singlejulkaisua vuosilta 1992–2001. Analysoin yhtyeen poliittista ilmaisua varhaisvuosien laulujen (1992-1994), läpimurtokauden hittilaulujen (1996-1998) ja vakiintuneen aseman tuotannon (2000-2001) kontekstissa.
Käyttämässäni metodissa käsittelen musiikkia kokonaisvaltaisesti analysoiden sanoitukset, sävellykset, esitykset ja levytykset. Käyttämässäni metodiikassa yhdistyvät musiikinlukutaito ja yhteiskuntatieteellinen tutkimusote. Metodi on yhteiskuntatieteellisessä tutkimuksessa poikkeuksellinen ja uutuutensa vuoksi haastava. Musiikilliset tehokeinot ovat merkittävässä asemassa siinä, miten populaarimusiikissa esitetty sanoma ymmärretään, sillä poliittiset viestit koodataan musiikkikappaleisiin sekä sanallisesti että esteettisesti.
Tutkimuksen tulokset osoittavat Manic Street Preachers -yhtyeen poliittisen ilmaisun monipuolisuuden säilyneen kaupallistumisesta ja valtavirtaistumisesta huolimatta. Yhtye hyödyntää Perelmanin eri argumentaatiotekniikkoja sekä laajaa musiikillista ilmaisukavalkadia sekä politikoidessaan että politisoidessaan asioita. Musiikillisia keinoja hyödyntämällä Manic Street Preachers rakentaa sekä sanoitusten kanssa ristiriidassa olevia että sanoituksia tukevia uusia poliittisia merkityskerrostumia lauluihin. Ilmipoliittisesta ilmaisustaan huolimatta Manic Street Preachers ei sovi perinteisen protestilauluyhtyeen raameihin. Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että protestilaulun käsite vaatii uusintamista vastaamaan paremmin nykyajan poliittisia ja yhteiskunnallisia epäkohtia sekä populaarikulttuurin ilmaisumuotoja.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Romanttisten sanoitusten kategorisointi suomenkielisessä populaarimusiiikissa vuosina 2015−2021 : juhannuksen ja koronaviruspandemian vaikutus
Kultalahti, Jenna (2022)Tutkimuksessa kartoitettiin, millaisia romanttisia viestejä suomenkielisen populaarimusiikin sanoituksiin sisältyy. Työssä vertailtiin, onko viestejä enemmän juhannuksena, kuin muulloin vuodesta. Lisäksi tarkasteltiin ... -
Invited to labour or participate : intra- and inter-generational distinctions and the role of capital in children’s invited participation
Kiili, Johanna; Larkins, Cath (Routledge, 2018)This paper applies aspects of Bourdieu’s conceptual toolkit related to capital, and analyses inter- and intra-generational relations of influence. Applying Bourdieu’s concepts to examples of case studies from a children’s ... -
Reproduktiiviset viestit ja niiden muutokset suomenkielisten kappaleiden sanoituksissa
Kultalahti, Jenna (2019)Tässä työssä tarkasteltiin erilaisia reproduktiivisia, eli romantiikkaan ja parisuhteisiin viittaavia sanallisia viestejä suomenkielisen modernin populaarimusiikin sanoituksissa. Lisäksi tarkasteltiin, millä tavoin kyseiset ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.