University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Termodynaaminen tasapainotila ja lämpöopin pääsäännöt lukio-opetuksessa

Thumbnail
View/Open
296.7 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Rahkonen, Mikko
Date
2009
Discipline
FysiikkaPhysics

 
Tässä tutkielmassa perehdyttiin lukiolaisten käsityksiin termodynaamisesta tasapainotilasta sekä lämpöopin ensimmäisestä ja toisesta pääsäännöstä. Tasapainotilan käsite on fysiikan tietorakenteen hierarkiassa korkealla, mutta tästä huolimatta nuorten käsityksiä siihen liittyen on tutkittu vain vähän. Ensimmäisen ja toisen pääsäännön ymmärtäminen sekä niiden soveltaminen on havaittu aiempien tutkimusten mukaan ongelmalliseksi vielä korkeakoulutasollakin. Tutkimus suoritettiin oppikirja-analyysin ja oppilaskyselyn avulla. Oppikirja-analyysiss ä tutkittiin kahta Suomen lukioissa käytettävää oppikirjaa, Tammen kustantamaa Fysiikka-kirjaa sekä WSOY:n kustantamaa Physica-kirjaa. Analyysin tavoitteena oli selvittää, miten ja missä järjestyksessä lämpöopin peruskäsitteet esitetään oppikirjoissa. Oppilaskysely suoritettiin monivalintatestinä fysiikan ensimm äisellä syventävällä kurssilla viidessä suomalaisessa lukiossa talvella 2009 ja sen otos oli 144 opiskelijaa. Oppikirja-analyysissä tehtyjä havaintoja käsitteiden esiintymisestä ja niiden järjestyksestä verrattiin oppilaskyselyn tuloksiin. Lämpöopin käsitteet ovat tämän tutkimuksen mukaan haasteellisia. Kyselyyn vastanneista opiskelijoista vain 9,7 % ymmärsi termodynaamisen tasapainotilan käsitteen tässä tutkimuksessa oletetulla opetussuunnitelman ja oppimateriaalin implikoimalla tasolla. Lukiolaisten käsitys tasapainotilasta on tämän perusteella varsin puutteellinen. Oppikirjalla ei ollut merkittävää vaikutusta tasapainotilan oppimiseen. Sisäenergian ja ensimmäisen pääsäännön lukiolaiset ymmärsivät paremmin, sillä 77,6 % vastanneista tunnisti lämpövirran suunnan ja sisäenergian kasvun systeemi ä lämmitettäessä. Sisäenergian käsittely ennen ensimmäistä pääsääntöä ja kirjan havainnollinen kuva vaikuttivat myönteisesti tämän käsitteen oppimiseen. Energian säilymisen ymmärtäminen vieraassa ympäristössä osoittautui kuitenkin ongelmalliseksi. Entropia ja toinen pääsääntö ovat tutkimuksen tulosten perusteella vaikeita käsitteitä lukiolaisille. Kyselyyn vastanneista 63,4 % väitti entropian säilyvän vakiona spontaanissa prosessissa. ii ...
Keywords
lukiolaiset termodynamiikka lämpö lämpöoppi lämpötila oppikirjat fysiikka
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011092711457

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23984]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Mikrotason kuvailu lukion lämpöopin opetuksessa 

    Lakanen, Jonne (2007)
  • Oppilaiden käsityksiä faasikaavioista lukion termodynamiikassa 

    Jousmäki, Ismo (2009)
  • Simulaatioista ja niiden käytöstä fysiikan opetuksessa 

    Kalinen, Pia (2020)
    Tutkimuksen tarkoitus oli käsitellä simulaatioaihetta fysiikan opetuksessa suomen kielellä, koska sellaista materiaalia oli vähän löydettävissä. Tutkielman lähdeaineistona toimivat siten valmiit ulkomaiset tutkimukset. ...
  • Lämpöopin käsitteistön käyttö perusopetuksessa 

    Hakkarainen, Matti (2012)
  • "Jag lär mig inte riktigt med en digibok." : gymnasieelevers tankar om en digital lärobok och om taktila grammatikövningar 

    Korte, Taina (2018)
    Lukion uuden opetussuunnitelman ja sähköisten ylioppilaskirjoitusten myötä oppikirjat uudistuivat digitaalisiksi. Osa opiskelijoista ei kokenut oppivansa tarpeeksi hyvin digitaalisilla materiaaleilla. Tutkimusten mukaan ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre