Postikorttien keräily ja taidepostikortti
Pro gradu -työssä tutkitaan postikorttien keräilyä ja sen metodeita sekä etsitään määritelmä taidepostikortin käsitteelle. Tutkimus on toteutettu kokoamalla aineisto postikorttikeräilijöille lähetetyistä kyselylomakkeista, kahdesta postikorttikeräilijän haastattelusta sekä aihetta koskevasta artikkelilähteestä. Tutkimustulokset on saatu analysoimalla aineistosta saadut tiedot etsimällä yleisimpiä piirteitä postikorttikeräilystä ja siinä käytetystä metodiikasta. Lähdekirjallisuutta on käytetty analyysin ja määritelmien tukena. Myös taidepostikortin käsitteelle on koottu määritelmä aineistosta saatujen tulosten ja lähdekirjallisuuden avulla. Lisäksi taidepostikortteihin liittyen on tutkittu yleisimpiä taideaiheita postikorttikeräilijyydessä.
Tutkimuksessa käsitellään postikorttikeräilyn aloittamisen ja aihevalintojen taustoja sekä tutkitaan tapoja, joilla postikorttien keräilyä käytännössä harrastetaan, esimerkiksi kuinka kokoelmaa rajataan, kuinka kortteja järjetellään ja kuinka kokoelma rakennetaan ja säilytetään. Lisäksi tutkimus antaa tietoa postikorttiyhdistyksistä ja esittelee kolme erilaista esimerkkikokoelmaa. Taidepostikorttia käsittelevä osa tutkii taidepostikortin määritelmää kootun aineiston valossa sekä myös suhteessa institutionaaliseen taideteoriaan ja postikortin hankintapaikan merkitykseen määritelmässä.
Saatujen tulosten mukaan postikorttikeräily on harrastus, joka antaa keräilijälleen hallinnan ja pystyvyyden tunteita ja luo sosiaalisia suhteita esimerkiksi keräily-yhdistysten kautta. Postikorttikeräilyn metodiikka on tutkimuksen keräilijöiden keskuudessa perusteiltaan samanlaista, siihen kuuluvat kaikilla aiheiden ja kokoelmien rajaamisperusteiden määrittely, erilaisten järjestelyperiaatteiden käyttö korttien sijoittelussa kokoelmassa sekä konkreettinen kokoelman rakentaminen kansioihin sisällysluetteloineen, kuvateksteineen ja korttien kiinnitystekniikoineen. Eroja metodiikkaan tuovat erilaiset korttien aiheet, niiden laajuudet ja rajausperusteiden tiukkuudet sekä se, onko kokoelma tarkoitettu kilpailukokoelmaksi vai omaksi iloksi. Rahan ja ajankäyttö ei ollut suorassa suhteessa toisiinsa, ne vaihtelivat suuresti keräilijästä riippuen.
Tutkimuksen tulosten perusteella taidepostikortiksi käsitetään yleisimmin sellainen postikortti, jossa on taiteilijan tekemä, alkuperäisesti postikortiksi suunniteltu työ. Mieluiten kortin tulee olla myös signeerattu.Taidepostikortilla on myös vaihtoehtoisiamääritelmiä sen mukaan, kuinka tiukka näkemys määritelmän antajalla on taiteesta. Ostopaikka ei enemmistön mielestä vaikuta määritelmään, joten institutionaalista taideteoriaa ei voi määrittelyssä soveltaa. Taideaiheiden keräily postikorttikeräilyssä keskittyy yleisimmin jonkin taiteilijan tuotantoon, harvemmin tietyn taideaiheen- tai taidelajin keräämiseen, esimerkiksi kuvanveistoaiheisiin kortteihin. Pohjanmaan Postikorttiyhdistykseltä saatujen tietojen mukaan yleisimmin taideaiheisista korteista kerätään tunnettujen suomalaisten korttitaiteilijoiden, kuten Martta Wendelinin, tuotantoa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Intiaanipyttyjä, mokkasiineja oli ikkuna täys” : Akseli Gallen-Kallela Amerikan alkuperäiskansojen esineiden keräilijänä
Hämäläinen, Riku (Historian ja etnologian laitoksen tutkijat ry, Jyväskylän yliopisto, 2021)Tutkin artikkelissani Akseli Gallen-Kallelan Yhdysvaltain matkaa 1923–26 ja sillä kerättyjä intiaaniesineitä (museokokoelmissa 29 kappaletta). Keskeinen tutkimusongelma on, miten Gallen-Kallela hankki esineet ja mitkä ... -
Monta kuvaa menneisyydestä : etnologinen tutkimus museokokoelmien yksityisyydestä ja julkisuudesta
Salminen, Elina (Jyväskylän yliopisto, 2011) -
Esinekokonaisuuden monenlaiset merkitykset : tapaus Lukkosen-kokoelma, KAMU Espoon kaupunginmuseo
Tervo, Taru (2024)Museoiden kokoelmissa on paljon esineitä, joiden kontekstitiedot ovat vähäisiä tai jotka rajautuvat museon tallennusvastuun ulkopuolelle. Näin ollen esineiden merkitys museokontekstissa on puutteellinen, mikä vuorostaan ... -
Kokoelmalla kerrottu : esineet päähenkilön elämäntarinana Orhan Pamukin romaanissa Viattomuuden museo
Pietarinen, Piia (2012) -
Kaipuusta menneeseen, kaipuusta kotiin : Klaus Holman muistokokoelman tarkastelua
Koski, Marianne (2010)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.