University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Svensk- och klasslärares erfarenheter och åsikter om arbetsro i klassrummet och dess upprätthållande

Thumbnail
View/Open
342.8 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Jukkola, Jenni |
Pöyhönen, Timo
Date
2011
Discipline
Ruotsin kieliSwedish

 
Pro gradu –tutkielman tarkoituksena on selvittää työrauhaongelmien yleisyyttä, niiden ilmenemismuotoja sekä mahdollisia syitä, jotka johtavat rauhattomuuteen oppitunneilla. Lisäksi olemme kiinnostuneita selvittämään millaisia keinoja opettajilla on työrauhan saavuttamiseen. Suoritamme vertailevaa tutkimusta ala-asteen luokanopettajien sekä yläasteen aineenopettajien välillä, koska haluamme selvittää mahdollisia yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia edellä mainittujen kouluasteiden välillä. Käsittelemme tutkimuksessamme myös opettajankoulutusta ja selvitämme millaisia valmiuksia opettajat kokevat sen antaneen heille työrauha-asioihin ja luokanhallintaan liittyen. Tutkimuksessamme käytimme kvalitatiiviisia metodeja. Teimme kuusi teemahaastattelua, joista kolmessa haastateltavana oli ala-asteen luokanopettaja ja kolmessa yläasteen ruotsin kielen opettaja. Haastatteluista saimme paljon tutkimusmateriaalia, koska aihe oli tuttu jokaiselle haastateltavalle. Lähetimme haastattelun rungon sähköpostilla etukäteen informanteille saadaksemme mahdollisimman kattavia vastauksia. Luokanopettajien ja aineenopettajien vastaukset olivat monessa suhteessa yhteneviä. Eroavaisuuksia oli häiriöiden ilmenemismuodoissa sekä työrauhaongelmien yleisyydessä. Ongelmia esiintyi yläasteella päivittäin, mikä oli huomattavasti enemmän kuin ala-asteen puolella, missä opettajilla tuskin oli ongelmia häiriöiden kanssa, koska heillä oli paremmat edellytykset oppia tuntemaan oppilaansa ja näin hallita luokkaa johdonmukaisemmin. Häiriöt ilmenivät yleisimmin metelöintinä ja yleisenä rauhattomuutena sekä ylä- että alaasteen puolella. Yläasteella saattoi ilmetä myös aggressiivista käyttäytymistä, kun taas alaasteella esiintyi enemmänkin verbaalista kiusaamista. Opettajat korostivat hyvien suhteiden tärkeyttä sekä oppilaiden että kollegojen kanssa. Toisten opettajien tuki korostui, kun etsittiin keinoja työrauhan saavuttamiseen ja työssä jaksamiseen. Tutkimustulosten perusteella voimme todeta, että opettajankoulutuksessa on kehitettävää työrauha-asioihin liittyen. Työrauhaongelmista kyllä puhutaan, mutta asioiden läpikäyminen koulutuksessa on pintapuolista. Myös opetusharjoittelun suorittamista useammassa eri koulussa, erityispedagogiikan sekä mediakasvatuksen opetuksen lisäämistä tulisi pohtia uudelleen. ...
Keywords
arbetsro störningar auktoritet ledarskap Kvalitatiivinen tutkimus työrauha opettajat häiriöt auktoriteetti johtajuus luokkatyöskentely oppitunnit
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011090911373

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [27629]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Työrauha ei käsittääkseni voi tulla taivaan lahjana, vaan sen eteen on tehtävä töitä" : opettajien kokemuksia työrauhan rakentamisesta 

    Kyyrönen, Laura; Rantala, Merja (2016)
    Työrauha on koulumaailmassa asia, jonka jokainen opettaja kohtaa päivittäisessä työssään. Opettajan auktoriteetti eri muodoissa, vuorovaikutus ja yhteistyö ovat tutkimusten mukaan työrauhan rakentamisen ja ylläpitämisen ...
  • Tulevat opettajat luokanhallinnan ja työrauhan rakentajina : luokanopettajaopiskelijoiden luokanhallinnallinen minäpystyvyys sekä käsityksiä työrauhasta 

    Mäkelä, Anniina; Viherkorpi, Kaisa (2015)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia valmistumassa olevien Jyväskylän yliopiston luokanopettajaopiskelijoiden tämänhetkistä minäpystyvyyttä luokanhallinnan osalta. Lisäksi tarkasteltiin opiskelijoiden käsityksiä työrauhasta ...
  • Viidennen luokan oppilaiden näkemyksiä työrauhasta musiikin tunneilla 

    Kärävä, Kati (2012)
    Tutkimuksessa selvitettiin 5. luokan oppilaiden näkemyksiä musiikin tuntien työrauhasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista oppilaiden mielestä on hyvä ja huono työrauha musiikin tunneilla ja millaiset ...
  • Työrauhahäiriöt neljännen luokan oppilaiden kokemina 

    Kinnunen, Eeva-Liisa (2008)
  • Kurinpidon ja opettajan auktoriteetin vaikutus oppimistuloksiin 7.luokan biologian laboratoriotyöskentelyssä 

    Savolainen, Viivi (2017)
    Auktoriteetti on henkilö, jolla on valtaa muihin nähden. Opettajan auktoriteetin muodoista karismaattista auktoriteettia pidetään kaikkein tärkeimpänä. Auktoriteettinen opettaja voi saada luokan haltuun omalla luontaisella ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publish Your Data
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre