Svensk- och klasslärares erfarenheter och åsikter om arbetsro i klassrummet och dess upprätthållande
Pro gradu –tutkielman tarkoituksena on selvittää työrauhaongelmien yleisyyttä, niiden
ilmenemismuotoja sekä mahdollisia syitä, jotka johtavat rauhattomuuteen oppitunneilla.
Lisäksi olemme kiinnostuneita selvittämään millaisia keinoja opettajilla on työrauhan
saavuttamiseen. Suoritamme vertailevaa tutkimusta ala-asteen luokanopettajien sekä
yläasteen aineenopettajien välillä, koska haluamme selvittää mahdollisia yhtäläisyyksiä ja
eroavaisuuksia edellä mainittujen kouluasteiden välillä. Käsittelemme tutkimuksessamme
myös opettajankoulutusta ja selvitämme millaisia valmiuksia opettajat kokevat sen
antaneen heille työrauha-asioihin ja luokanhallintaan liittyen.
Tutkimuksessamme käytimme kvalitatiiviisia metodeja. Teimme kuusi teemahaastattelua,
joista kolmessa haastateltavana oli ala-asteen luokanopettaja ja kolmessa yläasteen ruotsin
kielen opettaja. Haastatteluista saimme paljon tutkimusmateriaalia, koska aihe oli tuttu
jokaiselle haastateltavalle. Lähetimme haastattelun rungon sähköpostilla etukäteen
informanteille saadaksemme mahdollisimman kattavia vastauksia.
Luokanopettajien ja aineenopettajien vastaukset olivat monessa suhteessa yhteneviä.
Eroavaisuuksia oli häiriöiden ilmenemismuodoissa sekä työrauhaongelmien yleisyydessä.
Ongelmia esiintyi yläasteella päivittäin, mikä oli huomattavasti enemmän kuin ala-asteen
puolella, missä opettajilla tuskin oli ongelmia häiriöiden kanssa, koska heillä oli paremmat
edellytykset oppia tuntemaan oppilaansa ja näin hallita luokkaa johdonmukaisemmin.
Häiriöt ilmenivät yleisimmin metelöintinä ja yleisenä rauhattomuutena sekä ylä- että alaasteen
puolella. Yläasteella saattoi ilmetä myös aggressiivista käyttäytymistä, kun taas alaasteella
esiintyi enemmänkin verbaalista kiusaamista. Opettajat korostivat hyvien
suhteiden tärkeyttä sekä oppilaiden että kollegojen kanssa. Toisten opettajien tuki korostui,
kun etsittiin keinoja työrauhan saavuttamiseen ja työssä jaksamiseen.
Tutkimustulosten perusteella voimme todeta, että opettajankoulutuksessa on kehitettävää
työrauha-asioihin liittyen. Työrauhaongelmista kyllä puhutaan, mutta asioiden
läpikäyminen koulutuksessa on pintapuolista. Myös opetusharjoittelun suorittamista
useammassa eri koulussa, erityispedagogiikan sekä mediakasvatuksen opetuksen
lisäämistä tulisi pohtia uudelleen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Työrauha ei käsittääkseni voi tulla taivaan lahjana, vaan sen eteen on tehtävä töitä" : opettajien kokemuksia työrauhan rakentamisesta
Kyyrönen, Laura; Rantala, Merja (2016)Työrauha on koulumaailmassa asia, jonka jokainen opettaja kohtaa päivittäisessä työssään. Opettajan auktoriteetti eri muodoissa, vuorovaikutus ja yhteistyö ovat tutkimusten mukaan työrauhan rakentamisen ja ylläpitämisen ... -
Tulevat opettajat luokanhallinnan ja työrauhan rakentajina : luokanopettajaopiskelijoiden luokanhallinnallinen minäpystyvyys sekä käsityksiä työrauhasta
Mäkelä, Anniina; Viherkorpi, Kaisa (2015)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia valmistumassa olevien Jyväskylän yliopiston luokanopettajaopiskelijoiden tämänhetkistä minäpystyvyyttä luokanhallinnan osalta. Lisäksi tarkasteltiin opiskelijoiden käsityksiä työrauhasta ... -
Viidennen luokan oppilaiden näkemyksiä työrauhasta musiikin tunneilla
Kärävä, Kati (2012)Tutkimuksessa selvitettiin 5. luokan oppilaiden näkemyksiä musiikin tuntien työrauhasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista oppilaiden mielestä on hyvä ja huono työrauha musiikin tunneilla ja millaiset ... -
Työrauhahäiriöt neljännen luokan oppilaiden kokemina
Kinnunen, Eeva-Liisa (2008) -
Kurinpidon ja opettajan auktoriteetin vaikutus oppimistuloksiin 7.luokan biologian laboratoriotyöskentelyssä
Savolainen, Viivi (2017)Auktoriteetti on henkilö, jolla on valtaa muihin nähden. Opettajan auktoriteetin muodoista karismaattista auktoriteettia pidetään kaikkein tärkeimpänä. Auktoriteettinen opettaja voi saada luokan haltuun omalla luontaisella ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.