Pimeydestä päivänvaloon : 2000-luvun alun vampyyri - kasvissyöjä, rakastaja ja tappaja
Tutkin sivututkielmassani millainen 2000-luvun alun vampyyri on ja millainen sen suhde on aiempaan vampyyrikirjallisuuteen ja vampyyriperinteeseen. Tutkielman motivaatio ja tärkeys nousevat omasta kiinnostuksesta vampyyrikirjallisuuteen sekä vampyyrin ja yliluonnollisuuden kulttuurisesta ajankohtaisuudesta. Tutkielma perustuu Charlaine Harrisin Dead until dark, Stephenie Meyerin Twilight ja J. R. Wardin Dark lover romaanien tarkkaan lukemiseen ja esiin nousevien piirteiden yhdistämiseen ja vertailuun. Vertailen nykyvampyyria vampyyrikirjallisuuden lähtökohtiin eli goottilaiseen romaaniin, gotiikkaan ja kauhukirjallisuuteen sekä vampyyrikirjallisuuden omaan historiaan intertekstuaalisuuden ja karnevalismin avulla genreteorian asettamissa rajoissa.
2000-luvun alun vampyyri on hyvännäköinen ja seksikäs rakastaja, joka ei metsästä ihmisiä mutta joka on silti säilyttänyt tappajan luonteensa. Nykyvampyyri on yhdistelmä alkuperäisiä vampyyripiirteitä, aiempien muutosten toistoa sekä uusia, perinteestä poikkeavia piirteitä. 2000-luvun alun vampyyrikirjallisuus painottuu yliluonnollisuuteen, taistelun ja uhan tuomaan jännitykseen, huumoriin ja koomisuuteen sekä eroottiseen vampyyriromantiikkaan. Nykyvampyyrikirjallisuuden suosio perustuu yllämainittuihin ydinpiirteisiin, jotka vastaavat massakirjallisuuden lukijakunnan vaatimuksiin tarjoamalla mielikuvituksellisen ja viihdyttävän lukunautinnon.
2000-luvun alun vampyyrikirjallisuus uudistaa vampyyrikirjallisuuden kaanonia ja tuo vampyyrin lähemmäksi nykyajan ihmistä. Nykyvampyyri on edelleen tunnistettavissa kalpeudesta, fyysisestä voimasta, kulmahampaista ja verenjuonnista, mutta mustaviittainen kreivi on vaihtunut nuorekkaaseen ja mallin mitoissa olevaan seksuaalisen nautinnon lähteeseen, joka taistelee pahuutta ja uhkia vastaan.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29829]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kirja-arvostelu: Victor Dixen (suom Taina Helkamo): Pimeyden hovi
Sirviö, Tomi (Maailmankirjat, 2024) -
Fantasia ja gotiikka
Sirviö, Tomi (Jyväskylän yliopisto, 2021) -
Intertekstuaalisuus ja sen funktiot Carlos Ruiz Zafónin teoksessa El juego del ángel - Enkelipeli
Tuohisaari, Annika (2015)Tutkielman aiheena on intertekstuaalisuus Carlos Ruiz Zafónin teoksessa El juego del ángel (2008, suom. Enkelipeli, 2009). Teos rakentuu useiden intertekstien, kuten klassikkokirjallisuuden (Dracula, Faust, Frankenstein, ... -
"You dwellers in the city cannot enter into the feelings of the hunter” : kreivi Dracula ihmisen ylittävänä toimijana : posthumanistinen ja diffraktiivinen luenta Bram Stokerin Draculasta (1897)
Lagus, Nienna (2023)Tässä tutkielmassa käsitellään Bram Stokerin romaanin Dracula (1897) vampyyrikreivi Draculaa posthumanistisen kulttuurin- ja kirjallisuudentutkimuksen keinoin. Tutkielman tavoitteena on tutkia, kuinka kreivi Draculaa voi ... -
Blood-Red Relations In and Out of Place : Women’s Self-Harm and Supernatural Crime in The Moth Diaries
Kosonen, Heidi S.; Greenhill, Pauline (Routledge, 2022)In Canadian filmmaker Mary Harron’s The Moth Diaries (a Canadian/ American/Irish co-production), exploring adolescent girls’ friendships and self-harm in a boarding school setting, blood is out of place. It drips from the ...