Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorSeppälä, Milja
dc.date.accessioned2011-03-01T13:50:42Z
dc.date.available2011-03-01T13:50:42Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1149888
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26616
dc.description.abstractTutkielman tarkoituksena on selvittää kuinka englannin kieli on vaikuttanut kiinalaisten yliopistotason englannin pääaineopiskelijoiden kulttuuri-identiteettiin. Englannin kieltä Kiinassa on tutkittu paljon, mutta ei juurikaan kulttuurin ja kulttuuri-identiteetin kannalta. Tämä tutkimus pyrkii vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: 1) Onko englannin kielen lisääntynyt vaikutus Kiinassa vaikuttanut kiinalaiseen kulttuuriin ja ihmisiin? Jos on, koetaanko muutokset positiivisina vai negatiivisina, ja vaikuttavatko ne jotenkin kiinalaisten kulttuuri-identiteettiin? 2) Ovatko yliopisto-opiskelijoiden omat asenteet kiinalaista kulttuuria kohtaan muuttuneet englannin kielen ja läntisen kulttuurin vaikutuksen alaisuudessa? Jos ovat, koetaanko muutokset positiivisina vai negatiivisina, ja vaikuttavatko ne jotenkin heidän kulttuuri-identiteettiinsä kiinalaisina? 3) Ovatko yliopisto-opiskelijoiden asenteet englannin kieltä ja läntistä kulttuuria kohtaan muuttuneet englannin kielen ja läntisen kulttuurin vaikutuksen alaisena, ja jos on, miten? Tutkimuksen teoreettinen ja metodologinen viitekehys perustuu etnografiaan. Tutkimusaineisto koostuu kyselylomakkeesta (78 vastaajaa) sekä puolistrukturoiduista haastatteluista (8 osallistujaa). Aineistonkeruu suoritettiin huhti-kesäkuussa 2010 Guangzhoun kaupungissa Kiinassa. Materiaali oli enimmäkseen kvalitatiivista, mutta osa kyselylomakkeesta oli kvantitatiivista. Avointen kysymysten sekä haastattelujen analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysia. Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että kiinalaiset englannin opiskelijat elävät parhaillaan kahden kulttuurin ristitulessa. Englannin opiskelu on laajentanut heidän ymmärrystään sekä Kiinasta että muusta maailmasta, minkä seurauksena he ovat joutuneet muokkaamaan käsityksiään molemmista. He tuntevat syvää kiintymystä ja velvollisuutta perinteistä kiinalaista kulttuuria kohtaan, mutta ovat samalla erittäin kiinnostuneita länsimaisesta elintavasta sekä länsimaisista vapauden ja itsenäisyyden käsitteistä. Näyttääkin siltä, että he pyrkivät muokkaamaan kulttuuri-identiteettiään siten, että se kattaisi molemmat, sekä kiinalaisen että länsimaisen, aspektin.
dc.format.extent136 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othercultural studies
dc.subject.otherEnglish language
dc.subject.othercultural identity
dc.subject.otherChina
dc.subject.otherglobalization
dc.subject.otherethnography
dc.titleThe effects of the English language on the cultural identity of Chinese university students
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201103011836
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.subject.methodEtnografia
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysokulttuuri-identiteetti
dc.subject.ysokulttuuri
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysoglobalisaatio
dc.subject.ysoKiina
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot