Lisätty todellisuus matkapuhelinsovelluksissa
Peura, Kimmo Tapio
Lisätty todellisuus matkapuhelinsovelluksissa
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2010.
30s.
Kandidaatintutkielma
Tässä tutkielmassa käsitellään lisättyä todellisuutta ja sen sovelluksia
matkapuhelimissa. Ensin esittelen, mitä lisätty todellisuus on ja miten se liittyy
virtuaalitodellisuuteen. Tämän jälkeen kerron matkapuhelimesta lisätyn
todellisuuden laitealustana. Lopuksi esittelen kolme matkapuhelinsovellusta,
Layarin, Sekai Cameran ja Toozlan, joissa hyödynnetään lisättyä todellisuutta.
Lisätty todellisuus toteutetaan yleensä käyttämällä läpinäkyviä näyttöjä tai
monitoripohjaisia näyttöjä. Läpinäkyvät näytöt ovat usein päässä kannettavia
näyttöjä ja niiden avulla voi tuntea olevansa osa lisättyä todellisuutta.
Monitoripohjaiset näytöt yleensä tarjoavat ainoastaan näkymän lisättyyn
todellisuuteen.
Modernit matkapuhelimet sisältävät ominaisuuksia, kuten GPS-paikantimen,
nopean internet-yhteyden, kallistuskulman tunnistuksen ja kompassin. Nämä
ominaisuudet ovat hyödyllisiä lisätyn todellisuuden sovelluksissa.
Matkapuhelin on myös hyvä vaihtoehto, koska kuluttajan ei tarvitse ostaa
erillisiä laitteita saadakseen lisätyn todellisuuden tuomia etuja.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5412]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
What is immersive journalism?
Gynnild, Astrid; Uskali, Turo; Jones, Sara; Sirkkunen, Esa (Routledge, 2020)Immersive technologies are opening gateways to virtual realities that might change journalism forever. In the virtual world, journalism balances on the edge between imaginary approaches to fact-based creation and extended ... -
Exploring the immersive journalism landscape
Sirkkunen, Esa; Vázquez-Herrero, Jorge; Uskali, Turo; Väätäjä, Heli (Routledge, 2020)Current drivers of 360-degree journalism have been mostly curious about the new medium, its possibilities, and are exploring business opportunities. The early adoption of such technology is often a matter of brand-building ... -
Journalism in virtual reality : opportunities and future research challenges
Sirkkunen, Esa; Väätäjä, Heli; Uskali, Turo; Rezaei, Parisa Pour (Association for Computing Machinery (ACM), 2016)This paper presents a state-of-the-art overview on journalism and its opportunities and challenges in virtual reality. First we take a look at what kind of real-life journalistic experiments there have been made in this ... -
Enabling Sociability When Using Virtual Reality Applications : A Design Science Research Approach
Holopainen, Jani; Mattila, Osmo; Parviainen, Petri; Pöyry, Essi; Tuunanen, Tuure (University of Hawai'i at Manoa, 2019)Immersive virtual reality applications aim at providing an all-encompassing spatial experience where a user can feel like being in another world or dimension. The systems are inherently designed for individual use as ... -
Towards Techno-Psychological Immersion : A Narrative Literature Review of Immersion and Its Related Concepts
Paananen, Tiina; Kemppainen, Tiina; Makkonen, Markus; Holkkola, Matilda; Tyrväinen, Olli; Frank, Lauri (University of Maribor, 2024)Immersion is re-trending interdisciplinary topic in academic research due to new digital innovations, such as augmented reality smart glasses. Immersion is, however, still criticized as being a vague concept which should ...