Miten tää muka mittaa musikaalisuutta? : vertaileva tutkimus Kai Karman musikaalisuustestistä ja jäljittelyyn perustuvasta musikaalisuustestistä
Tutkielman ja sen yhteydessä toteutetun tutkimuksen tavoitteena on selvittää, onko erityylisten Kai Karman musikaalisuustestin ja jäljittelyyn perustuvan musikaalisuustestin välillä havaittavissa korrelaatiota. Kiinnostus aiheeseen perustuu omiin ja opiskelijakollegoiden kokemuksiin pääsykoetilanteista ja niiden yhteydessä pidettävistä musikaalisuustesteistä.
Tutkielman yhteydessä toteutettiin määrällinen tutkimus, jossa lukion toista vuosikurssia käyvä musiikinryhmä osallistui Karman musikaalisuustestiin, ja heistä yhdeksän vapaaehtoista osallistui myös jäljittelyyn perustuvaan musikaalisuustestiin.
Molempiin testeihin osallistuneiden kokelaiden tuloksista kävi ilmi, että Karman musikaalisuustestin ja jäljittelytestin välillä on havaittavissa tilastollisesti merkitsevä (p = 0,02) positiivinen korrelaatio (Pearsonin korrelaatiokerroin 0,879). Samat henkilöt siis menestyivät molemmissa testeissä.
Tutkimuksessa käytetty jäljittelyyn perustuva musikaalisuustesti suunniteltiin osana tutkielmaa. Se sisältää yksittäisten sävelten, intervallien, kolmisointujen, melodiapätkien ja rytmien toistoa. Testi on tutkielman liitteenä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Mitä PISA mittaa : mitä PISA ei todellakaan mittaa?
Rautopuro, Juhani (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)PISA-tutkimusohjelma toteutetaan kolmen vuoden välein ja siinä selvitetään, miten 15-vuotiaat nuoret hallitsevat tulevaisuuden kannalta keskeisiä avaintaitoja, millaiset tekijät ovat yhteydessä näihin taitoihin ja millaisia ... -
A checklist to assess the quality of survey studies in psychology
Protogerou, Cleo; Hagger, Martin S. (Elsevier, 2020)Study quality is emerging as an essential component of evidence syntheses and allows practitioners and policymakers to make informed decisions based on the quality of the evidence reviewed. Study quality is typically ... -
Between context and comparability : Exploring new solutions for a familiar methodological challenge in qualitative comparative research
Kosmützky, Anna; Nokkala, Terhi; Diogo, Sara (Wiley-Blackwell, 2020)Finding the balance between adequately describing the uniqueness of the context of studied phenomena and maintaining sufficient common ground for comparability and analytical generalisation has widely been recognised as a ... -
Pedagogical environments in education for six-year-old children in Finland and in the Netherlands
Schumilov, Outi (2017)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella pedagogisia toimintaympäristöjä 6-vuotiaiden lasten kasvatuksessa Suomessa ja Hollannissa sekä selvittää, löytyykö niiden välillä eroja tai yhtäläisyyksiä. Tutkimus rajattiin, ... -
A cultural comparison of mindfulness and student performance : Evidence from university students in five countries
Sumell, Albert J.; Chiang, Eric P.; Koch, Steven; Mangeloja, Esa; Sun, Jin; Wu, Jennifer Pédussel (Elsevier BV, 2021)Societal and cultural norms are important in shaping how individuals live, study, and work. Of particular interest in recent research is the role of mindfulness, defined as the ability to focus on the present moment, and ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.