University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Kosketuksen merkitys

Thumbnail
View/Open
681.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Koponen, Jukka
Date
2009
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Tutkielmassa tarkastellaan fyysisen kosketuksen merkitystä ihmiselle kirjallisuuden, aiempien tutkimusten ja suomalaisille nuorille ja aikuisille teetetyn kyselylomaketutkimuksen pohjalta. Keskeisiä kysymyksiä ovat kosketuksen tarpeellisuus ihmiselle, millaista tarpeellinen kosketus on ja mitkä tekijät estävät ihmisiä koskettamasta toisiaan enemmän. Aihetta käsitellään laajasti ja kirjallisuus on tutkimuksen ohella merkittävässä osassa. Myös koululuokassa tapahtuvaa kosketusta tarkastellaan. Kirjallisuus- ja tutkimuskatsauksessa paneudutaan muun muassa myönteisen kosketuksen perustekijöihin, kulttuuri- ja sukupuolieroihin ja kosketuksen merkitykseen ihmisen elämänkaaressa. Lisäksi viitataan kosketukseen liittyvien eläinkokeiden tuloksiin. Tutkimusosiossa esitellään 36 suomalaiselle teetetty kvalitatiivinen tutkimus kosketuksen merkityksestä. Tutkimus toteutettiin käyttäen kyselylomakkeita, joissa oli avoimia kysymyksiä lapsuuden, nuoruuden ja nykyhetken kosketukseen liittyen. Tutkittavat saivat myös pohtia, millainen merkitys kosketuksella on ollut heille tai on heidän mielestään ihmisille yleisesti. Lisäksi tiedusteltiin heidän mielipiteitään kosketusta estävistä tekijöistä sekä luokanopettajaopiskelijoiden tai opettajien ajatuksia koulussa tapahtuvasta kosketuksesta. Keskeisinä tuloksina sekä kirjallisuudesta että tutkimuksista nousivat kosketuksen olennainen asema terveen kasvun ja kehityksen osana sekä kosketuspuutteen monet negatiiviset vaikutukset niin lapsilla kuin aikuisilla. Erityisen merkityksellistä kosketus näyttäisi olevan silloin, kun siinä on mukana välittämistä ja myönteisiä tunteita, mutta vaikutuksia on todettu sellaisenaan myös fysiologisella tasolla. Kosketusta estävinä tekijöinä nousivat esille lähinnä seksuaalisuuteen liittyvät ja kulttuurilliset esteet. Suomalaiset suhtautuivat kosketukseen vaihtelevasti, mutta lähes kaikki pitivät sitä kuitenkin merkityksellisenä. Koulussa suurin osa opettajista piti oppilaiden koskettamista tarpeellisena, joskin koki siinä olevan myös haasteita. ...
Keywords
kosketus kasvatus välittäminen kulttuuri koulu opettajat oppilaat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201003101311

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25552]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Ammattietiikka ja välittäminen luokanopettajan työssä 

    Lahdenmäki, Saija; Suonvieri, Eeva (2020)
    Pro gradu –tutkielman tarkoituksena oli selvittää, opettajan ammattietiikkaa sekä välittämistä ja niiden merkitystä sekä näkymistä opettajan työssä. Ammattietiikassa selvitämme lisäksi eettisyyttä ja arvotietoisuutta. ...
  • Kuuden opettajan ja kuuden opettajaksi opiskelevan kokemukset ja käsitykset "eri kulttuuritaustaisen" oppilaan opettamisesta 

    Leducq, Reetta (2006)
  • Miten opettaja rakentaa pedagogisen auktoriteetin? Otteita opettajan arjesta 

    Harjunen, Elina (2002)
    Laadullisen tutkimuksen päätavoitteena oli pureutua siihen, miten opettaja ymmärtää ja rakentaa pedagogisen auktoriteettinsa koulun arjessa. Koska auktoriteettisuhde ei todennu ajatuksissa, puheessa ja kuvitelmissa, tutkin ...
  • Monikielisten oppilaiden kohtaamisessa tarvitaan valmiutta muutoksille 

    Repo, Elisa (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)
    Tässä tutkimuksessa pyrin tuottamaan ymmärrystä siitä, miksi kielitietoisesta opetussuunnitelmasta huolimatta muutokset opettajien asenteissa, tiedoissa ja käytänteissä tapahtuvat hitaasti. Tutkimukseni ryhmähaastatteluihin ...
  • Ensimmäisen luokan oppilaiden ajatuksia empatiasta ja alkuopettajien näkemyksiä empatiakasvatuksesta 

    Heiska, Veera; Soikkeli, Mari (2020)
    Empatian ja yleisesti tunnetaitojen merkitys on tiedostettu aiemmin, mutta niitä on vasta hiljattain tuotu näkyvämmin esiin koulukontekstissa ja yleisessä keskustelussa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre