University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"Se on käsien ojentamista puolin ja toisin" : opettajien kokemuksia yhteistyöstä taiteilijan kanssa

Thumbnail
View/Open
341.7Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Eskelinen, Maija
Date
2010
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella opettajien jaetun asiantuntijuuden kokemuksia opettajan ja taiteilijan välisessä yhteistyössä. Lähtökohtana olivat opettajien ajatukset ja kokemukset mukaan lähtemisen motiiveista, projektin suunnittelusta, toteutuksesta, yhteistyön sujumisesta ja sen vaikutuksista oppilaisiin sekä yhteistyön vaikutuksista opettajan toimintaan tulevaisuudessa. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Lasten- ja nuorten kulttuurikeskus Kulttuuriaitan organisoimaan Taiteilija talon - työpajaan keväällä 2007 osallistuneet kuusi opettajaa. Tutkimus oli rajattu koskemaan kuvataiteen työpajoja. Laadullinen puolistrukturoitu teemahaastatteluaineisto kerättiin loka - marraskuussa 2007. Aineiston analysoinnin pohjana oli teemahaastattelurunko. Opettajien kokemukset yhteistyöstä taiteilijan kanssa olivat hyvin samantyylisiä. Työpajaan lähtemisen taustalla oli opettajien halu saada vaihtelua ja virkistystä kouluarkeen, tarjota jotain uutta ja elämyksellistä oppilaille, kehittää samalla myös omaa tietotaitoaan sekä avata koulun ovia ulkopuolisille tahoille. Opettajat kokivat olleensa yhteistyöprosessissa pääosin avustajan roolissa, jossa taiteilijalla oli päävastuu työpajan toteutuksesta. Taiteilijan vierailun koettiin tuoneen elämyksiä ja virkistystä arkeen ja antaneen paljon onnistumisen elämyksiä oppilaille. Opettajat näkivät, että taiteilijalla oleva oma ”taikapiiri” teki oppimistapahtumasta erityislaatuisen. Taiteilijan toiminta opettajanroolissa oli erilaista kuin tutkimuksen opettajien. Taiteilijan toimintaa peilattiin myös omaan toimintaan. Tutkimuksessa korostui luovan prosessin oppiminen ja se toi esille verkostoitumisen merkityksen lähialueen osaajien kanssa. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että opettaja- taitelija – yhteistyön kehittämiseksi ja jaetun asiantuntijuuden kokemusten lisäämiseksi suunnitteluvaiheeseen ja työpajan jälkeiseen toiminnan reflektointiin kannattaa panostaa. ...
Alternative title
Opettajien kokemuksia yhteistyöstä taiteilijan kanssa
Keywords
jaettu asiantuntijuus yhteisöllinen oppiminen taidekasvatus luova toiminta opettajuus ja taiteilijuus asiantuntijuus opettajat taiteilijat yhteistyö työpajat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201003041304

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23352]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Kokemuksia varhaiskasvatuksen opettajien sekä erityisopettajien välisestä yhteistyöstä 

    Veikkolainen, Veera (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia varhaiskasvatuksen opettajien sekä varhaiskasvatuksen erityisopettajien yhteistyössä toimivia ja puutteellisesti toimivia käytäntöjä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, kuinka ...
  • "Niin kuin ihminen ihmiselle, ja puolin toisin antaa" : vertaisohjaajakoulutukseen osallistuneiden näkemyksiä vertaistuesta ja kokemuksia koulutuksesta 

    Ikonen, Minna (2012)
    Vertaistukitoiminta on yksi kasvava vapaaehtoistoiminnan muoto Suomessa, mutta sitä on tutkittu suhteessa sen yleistyvyyteen melko vähän. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli antaa tietoa vertaistukitoiminnan luonteesta ja ...
  • Yhteistyön monet kasvot : alakoulun opettajien kokemuksia ja käsityksiä opettajien välisestä yhteistyöstä 

    Haikonen, Ritva-Liisa; Pohjolainen, Tarja (2007)
  • "Yritetähän yhyres" : opettajien kokemuksia kasvatusvastuusta ja yhteistyöstä 

    Latvala, Päivi; Pystykoski, Terhi (2006)
  • "Ei oo tarvinnu yöunia menettää" : nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä 

    Hämäläinen, Tiia; Kankaanpää, Emmi (2014)
    Tutkimuksessa selvitettiin nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä. Kodin ja koulun yhteistyötä on selvitetty asenteiden ja käytäntöjen näkökulmasta, mutta tutkimuksesta on puuttunut ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre