Kulttuuri kodin ja koulun kohtaamisessa maahanmuuttajavanhempien kokemusten kautta tarkasteltuna
Maahanmuuttajan lähtömaan ja Suomen kulttuurierot ilmenevät myös
koulussa. Eroja on oppisisällöissä ja niissä etenemisen tahdissa sekä oppilaalta
edellytettävissä opiskelutaidoissa. Myös kouluvuoteen sisältyvissä
tapahtumissa, opettajien ja oppilaiden välisissä suhteissa sekä opettajien ja
vanhempien välisissä suhteissa ja kodin ja koulun yhteistyössä on merkittäviä
eroja. Tutkielmassa maahanmuuttajavanhempien kokemuksia suomalaisesta
koulusta ja opettajista peilataan kulttuurisiin tekijöihin.
Tutkimuksessa haastateltiin neljän maahanmuuttajaperheen vanhempia.
Maahanmuuttajien kokemusten ensisijaisena tulkintakehyksenä toimivat
kulttuuriulottuvuudet. Kulttuuriulottuvuudet (ks. Hofstede & Hofstede 2005)
määrittävät kulttuurissa esiintyvää valtaetäisyyttä, yhteisöllisyyttä, yhteiskunnan
arvojen kovuutta tai pehmeyttä, suhtautumista epävarmuuteen ja aikajännettä,
jolla toiminnan seurauksia tarkastellaan. Kulttuuriulottuvuudet valittiin
maahanmuuttajien kokemusten tarkastelun lähtökohdaksi yksittäisten koettujen
tilanteiden ja tapahtumien taustatekijöiden ymmärtämiseksi.
Tutkimuksessa havaitut maastamuuttomaan ja suomalaisen koulun
selkeimmät erot kulttuuriulottuvuuksissa liittyivät maastamuuttomaan
suurempaan valtaetäisyyteen ja maskuliinisuuteen. Toisin sanoen koulu
maastamuuttomaassa oli autoritaarisempi.
Maahanmuuttajavanhemmat olivat enimmäkseen tyytyväisiä ja luottivat
suomalaiseen kouluun ja opettajiin, mutta kaipasivat parempia mahdollisuuksia
lapsensa koulumenestyksen jatkuvaan seurantaan. He olivat tyytymättömiä
koululta tuleviin suomenkielisiin tiedotteisiin, mutta kiittivät opettajien
henkilökohtaisia yhteydenottoja, keskusteluja koululla ja nopeaa tavoitettavuutta
sähköpostilla. Maahanmuuttajalasten huomiointi, sydämellä työskentely,
nostettiin opettajan tärkeimmäksi ominaisuudeksi.
Suomalaisten negatiiviseksi kohteliaisuudeksi nimitettävä tapa jättää ihmiset
omaan rauhaansa aiheutti maahanmuuttajille väärinymmärryksiä ja
mielipahaa kanssakäymisessään suomalaisten kanssa, ollen selvästi eniten
sopeutumisongelmia aiheuttava tekijä.
Opettajan henkinen pääoma, viestintätaidot sekä työympäristön suomat
resurssit vaikuttavat hänen mahdollisuuksiinsa työskennellä hedelmällisesti
maahanmuuttajaperheiden kanssa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Rajanvetoa kasvatuksen kentällä : maahanmuuttajavanhempien näkemyksiä kasvatusvastuusta ja kodin ja koulun yhteistyöstä
Happo, Sanna; Korhonen, Henna (2008) -
YK:n legitimiteetti yleiskokouksen kautta tarkasteltuna
Kronlund, Anna (Suomen rauhantutkimusyhdistys ry, 2022)Legitimiteetti tai legitiimisyys on yksi Yhdistyneiden kansakuntien (YK) toiminnan kannalta keskeisistä käsitteistä, joka linkittyy myös monenkeskiseen yhteistyöhön ja siihen sitoutumiseen. Tässä katsausartikkelissa ... -
Kodin ja koulun välinen yhteistyö : opettajan yhteistyökumppaneina oppilaan erillään asuvat vanhemmat
Stolpe, Lotta-Maaria (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia toimintastrategioita peruskoulun opettajilla on käytössään kodin ja koulun välisessä yhteistyössä, kun oppilaan vanhemmat asuvat erillään. Tutkimus tarkasteli myös sitä, ... -
Ulkomaalaistaustaisten huoltajien kokemuksia yhteistyöstä päiväkodin ja koulun kanssa sekä esikoulusta peruskouluun siirtymisen nivelvaiheesta
Päivärinta, Pinja (2024)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan ulkomaalaistaustaisten huoltajien kokemuksia yhteistyöstä päiväkodin sekä peruskoulun henkilökunnan kanssa. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä moninaisuudesta koulumaailmassa ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.