dc.contributor.author | Kemppainen, Virpi | |
dc.date.accessioned | 2009-09-08T09:27:08Z | |
dc.date.available | 2009-09-08T09:27:08Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/21737 | |
dc.description.abstract | Kemppainen, Virpi
Liiketoimintaprosessien hallinta (BPM) hyödyt ja haasteet / Virpi Kemppainen
Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto, 2009, 28 s.
Kandidaatintutkielma
Tämän tutkielman tarkoituksena on luoda kokonaiskuva liiketoimintaprosessin
hallinnasta (BPM). Liiketoimintaprosessien hallinnalla tarkoitetaan mallia, jossa
liiketoiminnan hyötyjä pyritään kasvattamaan tutkimalla ja analysoimalla
prosesseja iteroinnin kautta, kunnes saavutetaan haluttu lopputulos. BPM:n
käytön keskeisenä tarkoituksena on taata organisaation eri sidosryhmien osallistuminen
liiketoiminnan parantamiseen sekä yhteisen kielen löytäminen näiden
sidosryhmien välille.
Tämä tutkielma on tyyliltään kuvaileva kirjallisuustutkimus. Tutkimuksen tarkoituksena
on vastata seuraavaan tutkimusongelmaan: mitkä ovat BPM:n käytön
todelliset hyödyt yritykselle, millaisia riskejä sen käyttöön liittyy ja miten
niihin voidaan varautua riskienhallinnan kautta? Tämän lisäksi tutkimuksen
tarkoituksena on luoda tarvittava teoreettinen pohja BPM:n käytöstä mahdollista
jatkotutkimusta varten.
Tutkielman lopputuloksena todetaan, että vaikka liiketoimintaprosessien käytöllä
voidaan saavuttaa huomattavia etuja organisaatiolle esimerkiksi virheiden
vähenemisen ja asiakastyytyväisyyden kautta, liittyy sen käyttöön myös useita
riskejä. Suurimpina haasteina BPM-projektissa ovat projektin kokonaiskuvan
ymmärtäminen sekä siihen osallistuvien sidosryhmien lukumäärä, henkilöiden
erilaiset taustat sekä asemat organisaatiossa. BPM:n riskienhallinnan kolme tärkeintä
asiaa ovat hyvä viitekehys, hyvä projektinhallinta ja jatkuva riskien arviointi.
| en |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | liiketoimintaprosessien uudistaminen (Business Process Re-Engineering, BPR) | en |
dc.subject.other | mallintaminen | en |
dc.subject.other | liiketoimintaprosessien hallinta (Business Process Management, BPM) | en |
dc.subject.other | liiketoimintaprosessit | en |
dc.title | Liiketoimintaprosessien hallinta - hyödyt ja haasteet | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-200909083895 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |