Teknologian lisensiointi yritysten välillä : edut ja haitat
Tekijät
Päivämäärä
2005Pääsyrajoitukset
Luettavissa tekijänoikeudellisista syistä vain Jyväskylän yliopiston Tietojenkäsittelytieteiden laitoksella.
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2005.
25 s.
Kanditaatintutkielma
Lisensiointisopimukset ovat tavallisesti pitkäkestoisia järjestelyjä, jotka vaativat
lisensioijilta mittavia investointeja. Laajasti määriteltynä lisensiointi käsittää
erilaisia sopimuksellisia järjestelyjä, joilla kotimaiset firmat, lisenssin antajat,
myyvät aineetonta varallisuuttaan tai omistusoikeuttaan kuten patentit,
liikesalaisuudet, tietotaito, tuote tai tavaramerkit tms. ulkomaisille firmoille.
Näiden siirto on lisensiointisopimuksen ydin. Tästä saadaan maksuksi rojalteja
tai muita tuloja. Lisensioinnin etu onkin, että sen avulla yritys voi tehdä rahaa ja
ansaita lisätuloja olemassa olevilla tuotteilla tai teknologioilla ilman, että sen
täytyy tehdä huomattavia uusia tuotantoon tai markkinointiin kohdistuvia
investointeja.
Toisaalta lisensioinnin avulla on mahdollista hankkia yritykseen uutta
teknologiaa. Tällöin yritys itse pyytää lisenssejä sellaisilta yrityksiltä, joiden
teknologiaa se katsoo tarvitsevansa omien tuotteidensa valmistamiseen.
Tutkimuksen aihepiiri liittyy siihen, mitä merkitystä lisensiointitoimilla voi
olla suhteessa yrityksen kilpailukyyn ja asemaan markkinoilla. Lisensiointi on
eräs tapa toteuttaa yritysten välistä teknologian siirtoa ja samalla saada aikaan
kilpailukykyä. Aihetta käsitellään kilpailuedun käsitteellisessä viitekehyksessä.
Tästä esimerkkinä on Michael E. Porterin kilpailuetua käsittelevä tutkimus.
Tutkielmassa tullaan toteamaan lisensoinnin olevan merkittävä keino hankkia
ja ylläpitää yrityksen kilpailukykyä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5370]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Teknologialähtöisen yrityksen kilpailuetu ja globaalit niche-markkinat : case Lumineq
Mäkelä, Mika (2014)Niche on monimutkainen kokonaisuus, joka rakentuu kolmesta osa-alueesta, yrityksen strategiasta, tuotteesta ja markkinoista. Vaikka niche-markkinoita on tutkittu runsaasti, on soveltavalle niche-tutkimukselle yhä tilaa. ... -
Time-varying conditional correlation : effect on international portfolio diversification in Southeast Asia
Mikkonen, Teemu (2017)Tämä tutkimus tarkastelee USA:n ja valittujen Kaakkois-Aasian kehittyvien maiden markkinoita; Philippiinejä, Indonesiaa, Malesiaa ja Thaimaata. Tutkimus antaa tuloksia sekä USA:n että indonesialaisen sijoittajan näkökulmasta. ... -
Evolution of Digital Innovations Based on Entrepreneurial Opportunities
Ojala, Arto (Association for Information Systems, 2019)Digital innovations evolve unpredictable as the characteristics of digital technology provide diverse opportunities for entrepreneurs. The flexible, malleable, and unbounded nature of digital technologies makes the evolution ... -
Tietohallinnon eroavaisuudet PK-yritysten ja suurten yritysten välillä
Rönkkö, Konsta (2016)Tutkielmassa etsitään eroavaisuuksia pienten ja keskisuurten yritysten ja suur-ten yritysten tietohallinnossa kirjallisuuskatsauksen avulla. Tutkielmassa yrite-tään löytää ne erityispiirteet, jotka PK-yritysten tietohallintoa ... -
Assessing the Commodity Market Price and Terms of Trade Exposures of Macroeconomy in Emerging and Developing Countries
Boakye, Ernest Owusu; Heimonen, Kari; Junttila, Juha (Routledge, 2022)This paper provides novel evidence on commodity market exposure, i.e., the impacts of commodity price and terms of trade fluctuations on macro performance amongst 46 emerging and developing countries (EMDCs) in Africa, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.