Kypsyysmallit ja niiden arviointi : erityisalueena ohjelmistotuotanto
Tekijät
Päivämäärä
2006Pääsyrajoitukset
Luettavissa tekijänoikeudellisista syistä vain Jyväskylän yliopiston Tietojenkäsittelytieteiden laitoksella.
Tässä tutkielmassa käsitellään kypsyysmalleja ja arvioidaan niitä. Tutkimus
perustuu aihepiiriä koskevaan kirjallisuuteen. Koska kypsyysmalleja on
kymmeniä, työssä on jouduttu tarkastelemaan niiden osajoukkoa, joka sisältää
tunnetuimpia ohjelmistotuotannon toimialalle kehitettyjä kypsyysmalleja.
Kypsyysmallien avulla voidaan analyyttisesti arvioida organisaation tai
prosessien kypsyyttä. Etenkin suuremmissa organisaatioissa asiakkaat haluavat
vakuuttua toimittajien laadukkuudesta. Kypsyysmallien arviointikriteerit ja
arviointitulokset mahdollistavat luotettavan ja yhteismitallisen vertailemisen.
Esittely on pyritty tekemään siten, että lukijalle muodostuu kuva mallin
soveltuvuudesta. Tässä työssä esitellyt kypsyysmallit ovat QMMG, Stage
Theory, CMM, Bootstrap, CMMI ja SPICE.
Osa kypsyysmalleista on ollut hyvin runsaan tutkimus- ja kehitystyön kohteina
ja niitä on sovellettu käytännössä. Osa malleista on sen sijaan ehdotuksen
omaisia ja niistä on vähemmän käytännön kokemuksia. Mallit ohjaavat
organisaatioita toimimaan järjestelmällisesti ja parantamaan toimintaansa
arvioinnin tuloksena. Tutkielma osoittaa, että malleihin kohdistuu myös
arvostelua kuten resurssien liiallinen kuluttaminen niitä sovellettaessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ohjelmistojärjestelmän ja -toimittajan arviointi
Suni, Juha (2007) -
Ruotsin A-oppimäärien tavoitteet ja opettajien käsityksiä niiden arvioinnista
Hilden, Raili; Björklund, Siv; Heittola, Sanna; Henricson, Sofie; Lehti-Eklund, Hanna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2023)Artikkeli käsittelee äidinkielenomaisen ruotsin oppimäärän tavoitteita ja opettajien käsityksiä näihin tavoitteisiin perustuvasta arvioinnista. Äidinkielenomaisen ruotsin oppimäärän tavoitteita verrataan muiden ruotsin ... -
Lukiolaisten itsearvioidut temperamenttipiirteet, liikunnan arvosanat ja niiden väliset yhteydet
Lämsä, Kaisa; Löfman, Sofia (2015)Kaisa Lämsä ja Sofia Löfman (2015). Lukiolaisten itsearvioidut temperamenttipiirteet, liikunnan arvosanat ja niiden väliset yhteydet. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, ... -
Todistus arvioinnin tehtävien toteuttajana : oppilaiden ja opettajien ajatuksia nykyisistä todistuspohjista, niiden merkityksestä ja merkintätavoista
Lamminpelto, Riina; Saarinen, Johanna (2013) -
Viidesluokkalaisten itsearvioidut temperamenttipiirteet, liikunnan arvosanat ja niiden väliset yhteydet
Lemponen, Niina (2011)TIIVISTELMÄ Lemponen, Niina 2011. Viidesluokkalaisten itsearvioidut temperamenttipiirteet, liikunnan arvosanat ja niiden väliset yhteydet. Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu–tutkielma, 83 s. Tutkimuksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.