dc.contributor.author | Kallio, Jenni | |
dc.date.accessioned | 2009-03-18T11:41:09Z | |
dc.date.available | 2009-03-18T11:41:09Z | |
dc.date.issued | 2006 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/19666 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkielman tarkoituksena on kirjallisuuskatsauksen avulla selvittää mobiilimaksamisen
yleistymiseen ja markkinoiden kehittymiseen vaikuttavia tekijöitä.
Tutkielmassa määritellään myös mobiilimaksamisen käsite ja jaotellaan
mobiilimaksut koon ja etäisyyden perusteella.
Mobiilimaksamisella tarkoitetaan maksamista, joka tapahtuu langattomasti
mobiililaitteen avulla. Mobiilimaksamisesta on odotettu tulevan merkittävä ja
yleinen mobiilipalvelu, mutta positiivisista ennusteista huolimatta se ei ole
yleistynyt nopeasti.
Tutkielmassa havainnollistetaan mobiilimaksamisen markkinoita nimeämällä
markkinoiden toimijoita. Keskeisimmät markkinoiden toimijat ovat tarjontaa
luovat palveluntarjoajat, kuten raha- ja luottolaitokset, operaattorit ja mobiilimaksuihin
erikoistuneet yritykset. Kuluttajat ja kauppiaat ovat merkittäviä
markkinoiden toimijoita kysynnän näkökulmasta. Toimijoiden lisäksi markkinoihin
vaikuttaa myös ympäristötekijät.
Tutkielman tuloksena esitellään haasteita, jotka täytyy ratkaista, jotta mobiilimaksaminen
ja sen markkinat voivat kehittyä, ja mahdollisuuksia, jotka tukevat
mobiilimaksamisen kehitystä. Keskeisimpiä haasteita ovat mobiilimaksamisesta
aiheutuvat kustannukset, monimutkaisuus sekä käyttäjien kokema turvallisuuden
puute. Toisaalta haasteena on myös mobiilimaksumarkkinoiden kehittymättömyys.
Mobiilimaksamisen mahdollisuuksia ovat esimerkiksi ajasta ja paikasta
riippumattomuus sekä tuotteiden saatavuuden parantuminen. Mobiilimaksumahdollisuutta
puoltaa myös se, että matkapuhelinta pidetään usein
mukana, joten se on helposti saatavilla maksutilanteessa. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.subject.other | mobiilimaksaminen | en |
dc.subject.other | mobiilimaksut | fi |
dc.subject.other | mobiililaitteet | fi |
dc.title | Mobiilimaksaminen - yleistymisen ja markkinoiden haasteet ja mahdollisuudet | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-200903131124 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | fi |
dc.rights.accessrights | This material has a restricted access due to copyright reasons. | en |
dc.rights.accessrights | Luettavissa tekijänoikeudellisista syistä vain Jyväskylän yliopiston Tietojenkäsittelytieteiden laitoksella. | fi |