Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorTakanen-Körperich, Pirjo
dc.date.accessioned2008-06-30T08:28:19Z
dc.date.available2008-06-30T08:28:19Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.isbn978-951-39-3261-9
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1062929
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/18652
dc.description.abstractThe focus of the present study is to describe the connection between the Finnish students’ studies of applied linguistics in the Johannes Gutenberg University, Mainz, Germany, and their later working career. One specific field of competence that all of them have is the skill of German language and the knowledge of German culture. The career development has led some students to become entrepreneurs, some to become freelancers, and some to become salaried employees. The description is longitudinal.Becoming socially aware in a foreign culture is a notable feature in the respondents’ inner growth. This growing awareness is linked as a process to the various stages of their life cycles. By using both literature and empirical data abductively, the author aims to identify the connection between the academic studies and later career development in and outside Finland. This relation is examined by using three research questions: 1) Which factors are connected to the career development; 2) What kind of impact have the studies and the family made on the development of the working career; 3) To which extent and how has the career development led to entrepreneurship, freelance work, and employment?The theoretical review includes elements from Super’s archway model, Hall’s and Goodale’s model of career stages as well as Brousseuau’s pluralistic career concept. The methodological approach is qualitative and hermeneutical. The empirical data (n=29, all females) is made of written narratives and theme-based interviews.The empirical results indicate that the career development has been influenced partly by the knowledge and skills resulting from the studies and partly by the increasing work experience within the constraints of family needs. Two new alternatives can be suggested as additions to the Brousseau’s classification, i.e. the parallel career and the explorative career. The respondents have reported that after their children have grown up and moved away from home, the women have been able to use their education more actively to enable several alternative career optionen
dc.description.abstractPirjo Takanen-Körperich tutki väitöskirjassaan, mikä merkitys on ollut Mainzin yliopistossa soveltavaa kielitiedettä opiskelleiden suomalaisten koulutuksella heidän urakehitykselleen. Haastateltujen vahvuutena on saksan kielen taito ja saksalaisen kulttuurin tuntemus.Takanen-Körperich haastatteli 29:ää suomalaista, jotka ovat opiskelleet Mainzin yliopistossa ja työskennelleet Saksassa sekä muualla ulkomailla. Osa tutkituista on sittemmin palannut Suomeen. He ovat toimineet yrittäjinä, freelancereina ja palkkatyöntekijöinä.- Heidän valmiutensa työelämässä on ollut proaktiivista ja joustavaa. He ovat osanneet käyttää oppimiaan taitoja työssään niin Suomessa kuin ulkomaillakin, Takanen-Körperich sanoo.- Haastateltujen kehitystä leimaa yhteiskunnallinen herääminen vieraassa kulttuurissa, Takanen-Körperich pohtii.Tutkituilla on ollut monia eri rooleja työ- ja yksityiselämässään. He ovat olleet mm. kääntäjiä, tulkkeja, opettajia, kaupunkioppaita, vaimoja, äitejä ja isoäitejä. Ura muodostuu opiskelun, työn ja perheen välisessä tasapainottelussa niin yrittäjänä, freelancerina kuin palkkatyöläisenäkin. Palkkatyöntekijöillä on huoli työpaikastaan. Freelancerit ja yrittäjät näkevät tulevaisuutensa valoisana. He tietävät pystyvänsä elättämään itsensä välillä pätkätyöläisenä palkkatyössä. Pätkätyöt eivät ole este: monet kertovat pätkien olevan jopa etu, jottei heidän tarvitse sitoutua yhteen työnantajaan loppuiäkseen.Työpaikan vaihtaminen maan ja kulttuurin välillä näyttää onnistuvan tutkituilta vielä yli 50-vuotiaina.- Tällainen maan, kielen ja kulttuurin vaihtaminen saattaa tuntua juurettomalta, mutta juurettomuuden mahdollisuuden nämä henkilöt hyväksyivät jo lähdettyään Suomesta nuorina ylioppilaina Saksaan töihin. Vuoden tai kahden päästä he alkoivat opiskella Saksassa. Päätös lähteä kotimaasta Saksaan oli jo sinänsä tietynlainen osoitus heidän yritteliäisyydestään, Takanen-Körperich pohtii.Takanen-Körperich tähdentää, että kielitaidosta on ollut monipuolista hyötyä. Tutkittujen saksan kielen taito ja Saksan kulttuurin tuntemus on palvellut suomalaista elinkeinoelämää monin tavoin. He ovat myös vieneet ulkomaille, erityisesti Saksaan, arvokasta Suomi-tuntemusta.Kasvava kansainvälisyys korostaa monipuolisen kielitaidon merkitystä ja kulttuurin tuntemusta. Tutkimus toi selkeästi esiin näiden tärkeyden ammatinvalinnassa ja uraa eteenpäin vievänä voimana.Takanen-Körperich tuo tutkimuksessaan Brousseaun pluralistiseen urakäsitykseen kaksi uutta urakäsitystä, joita hän kutsuu paralleeliseksi uraksi ja tutkimusmatkailijan uraksi. Paralleelisessa uramallissa henkilö voi toimia yhtäaikaisesti eri alueilla. Hän saattaa kääntää, tulkata tai opettaa freelancerin statuksella. Sen lisäksi hänellä saattaa olla oma toiminimi. Näiden kahden toiminnan ohella hän käy kokopäiväisesti tai osa-aikaisesti palkkatyössä. Tutkimusmatkailijan uramallissa henkilö pääsee tai joutuu mukaan johonkin aivan toisenlaiseen työelämään ja ympäristöön kuin mihin hän on kouluttautunut. Syyt tämän uramallin valintaan ovat moninaiset, kuten harrastus, muutto ulkomaille tai avioliitto.fi
dc.format.extent202 sivua
dc.language.isofin
dc.publisherJyväskylän yliopisto
dc.relation.ispartofseriesJyväskylä studies in business and economics
dc.relation.isversionofISBN 978-951-39-3246-6
dc.rightsIn Copyright
dc.titleSama koulutus - eri urat : tutkimus Mainzin yliopistossa soveltavaa kielitiedettä vuosina 1965-2001 opiskelleiden suomalaisten urakehityksestä palkkatyöhön, freelancereiksi ja yrittäjiksi
dc.typeDiss.
dc.identifier.urnURN:ISBN:978-951-39-3261-9
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotVäitöskirjafi
dc.type.ontasotDoctoral dissertationen
dc.contributor.tiedekuntaJyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaJyväskylä University School of Business and Economicsen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineYrittäjyysfi
dc.relation.issn1457-1986
dc.relation.numberinseries66
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.subject.yso1965-2001
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysoopiskelu ulkomailla
dc.subject.ysosoveltava kielitiede
dc.subject.ysourakehitys
dc.subject.ysoyrittäjät
dc.subject.ysopalkkatyö
dc.subject.ysofreelance-työntekijät
dc.subject.ysoMainz
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright