Språkbadselevers skriftliga kunskaper i svensk grammatik enligt utvecklingsnivåerna av processbarhetsteorin
Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella kuudesluokkalaisten kielikylpyoppilaiden ruotsin kieliopin taitoja Manfred Pienemannin prosessoitavuusteorian valossa. Tärkein tutkimuskysymys oli, mille teorian viidestä tasosta oppilaat sijoittuvat. Tutkimuksen materiaalina oli 12 19 oppilaan kirjoittamaa kirjoitelmaa, eli osa kirjoitelmista oli kirjoitettu ryhmässä. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja menetelmänä käytettiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä. Tulokset osoittivat, että oppilaat sijoittuivat prosessoitavuusteorian neljännelle ja viidennelle tasolle. Parityöskentelystä johtuen tuloksia voidaan tarkastella ennemmin ryhmä- kuin yksilötasolla. Pienestä aineistosta johtuen tuloksia ei myöskään voi yleistää, mutta tulokset kuitenkin kertovat, että ainakin kyseisten kielikylpyoppilaiden kielitaito on kehittynyt päiväkodin ja ala-asteen aikana jo pitkälle.
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5304]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Skriftliga språkkunskaper i svenska hos finska universitetsstudenter enligt processbarhetsteorin
Maunumäki, Terhi (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaiset kirjalliset ruotsin kielen taidot suomenkielisillä yliopisto-opiskelijoilla on. Tutkimuksen teoreettisena pohjana on käytetty Manfred Pienemannin prosessoitavuusteoriaa ... -
Inlärning av svenska och tyska hos finska gymnasister enligt processbarhetsteorin
Nieminen, Viivi (2012) -
Skriftliga språkkunskaper i A-svenska hos finska abiturienter på basis av processbarhetsteori
Hirvonen, Roni (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia suomenkielisten, ruotsin kielen pitkää oppimäärää opiskelevien abiturienttien kirjallista kielitaitoa lukio-opintojen loppuvaiheessa. Tutkimushenkilöt (n=12) olivat aloittaneet ... -
Abiturienters inlärningsstrategier i svensk grammatik och deras uppfattningar om inlärningsstrategier
Hankonen, Marjaana (2012)Tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia oppimisstrategioita abiturientit käyttävät, kun he opiskelevat ruotsin kielen kielioppia. Tarkoituksena on myös tarkastella, miten poikien ja tyttöjen strategioiden käyttö ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.