Kommunikatiivinen opettaminen : indoktrinaation kriittinen teoria
Opetus ei voi koskaan olla täysin vapaata manipuloinnista, vaan se on aina jossain määrin tarkoituksellista ajatusten ohjailua eli indoktrinaatiota. Mutta voisiko se olla jotain muuta?
Tämä kirja tarkastelee indoktrinaation ongelmaa akateemisessa ja asiantuntijakoulutuksessa. Rauno Huttusen lähtökohtana on Frankfurtin koulun yhteiskuntakritiikki, jota hän soveltaa opettamiseen kehittäen teoriaa siitä, millä kriteereillä korkeamman tason opettamista voidaan pitää indoktrinaationa.
Huttunen esittaä vaihtoehdoksi kommunikatiivisen opettamisen, joka perustuu dialogiin ja argumentatiiviseen toimintaan. Kommunikatiivinen opettaminen on tarkoitettu korkeakoulupedagogiikasta ja asiantuntijakoulutuksesta kiinnostuneille opettajille ja opiskelijoille. Siinä on pureskeltavaa myös muille koulutuksen ammattilaisille.
YTT Rauno Huttunen on Jyväskylän yliopistossa kasvatuksen kysymyksistä väitellyt filosofi. Hän on toiminut muun muassa Suomen Akatemian tutkijana ja yliassistenttina Joensuun yliopiston kasvatustieteiden laitoksessa.
Julkaisija
Jyväskylän yliopistoISSN Hae Julkaisufoorumista
1238-8025Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- SoPhi [152]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kritiikin lupaus : näkökulmia Frankfurtin koulun kriittiseen teoriaan
Moisio, Olli-Pekka (Jyväskylän yliopisto, 1998) -
Kilvoittelusta kilpailuun? : artikkelikokoelma Korkeakoulututkimuksen juhlasymposiumista 25.-26.8.2008
Aarrevaara, Timo; Saarinen, Taina (Jyväskylän yliopisto, koulutuksen tutkimuslaitos, 2009) -
Kriittinen teoria ja Marx
Pekkola, Mika; Huttunen, Rauno (Jyväskylän yliopisto, 2011)Kriittisen teorian piirissä vaikuttaneiden ajattelijoiden tuotokset ovat kiistatta keskeinen osa 1900-luvun yhteiskuntateoreettista kirjallisuutta. Mutta mitkä olivat kriittisen teorian lähtökohdat? Mistä perspektiivistä ... -
Sokraattinen keskustelu, viisaus ja etiikka : integratiivinen opetuskokeilu
Virtanen, Anu; Isomäki, Hannakaisa; Kallio, Eeva K. (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2020) -
Between context and comparability : Exploring new solutions for a familiar methodological challenge in qualitative comparative research
Kosmützky, Anna; Nokkala, Terhi; Diogo, Sara (Wiley-Blackwell, 2020)Finding the balance between adequately describing the uniqueness of the context of studied phenomena and maintaining sufficient common ground for comparability and analytical generalisation has widely been recognised as a ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.