dc.contributor.author | Tiusanen, Titta | |
dc.date.accessioned | 2012-05-15T08:25:45Z | |
dc.date.available | 2012-05-15T08:25:45Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37832 | |
dc.description.abstract | Tutkielmassa tarkastellaan ranskankielisen rapartistin MC Solaarin debyyttialbumin Qui sème le vent récolte le tempo (1991) lyriikoita. Tarkasteltavaksi artistiksi valittiin MC Solaar, koska hän oli yksi ensimmäisistä suuren suosion saaneista ranskankielisistä rapartisteista.
Työn tarkoituksena oli selvittää, kuinka MC Solaar näissä lyriikoissa esittää ja kuvaa oman itsensä myönteisiä puolia. Tarkemmaksi tarkastelun kohteeksi valittiin kuudesta tutkimuksen kannalta relevantista kappaleesta siis ne substantiivit, adjektiivit ja verbit, jotka korostivat MC Solaarin ”paremmuutta” rapartistina. Tämän aihe valittiin, koska rapmusiikissa artistin itsensä esilletuonti positiivisin mielleyhteyksin on toistuva, yleinen teema. Syyt tähän löytyvät hip hopin historiasta, joka esitellään tutkielman ensimmäisessä osiossa. Ensimmäisessä osiossa tarkastellaan myös tarkemmin rapmusiikin historiaa Ranskassa sekä perehdytään hieman lyriikoiden piirteisiin omana kirjallisuudenlajinaan.
Analyysiosiossa tarkastellaan ne sanat ja ilmaisut, joita MC Solaar käyttää ilmaistakseen paremmuutensa, luodakseen mielikuvan omasta erinomaisuudestaan. Lopussa pohditaan myös, onko kyseisen artistin luoma mielikuva yhtenäinen ja uskottava sekä millä keinoin hän vakuuttaa meidät luomastaan mielikuvastaan.
Tutkielman perusteella voidaan sanoa, että mielikuva MC Solaarista on yhtenäinen, uskottava, myönteinen. Keinot lyriikoiden lukijan vakuuttamiseen ovat ennen kaikkea samojen sanojen, teemojen toisto sekä valittujen sanaperheiden ja mielleyhtymien huolellinen harkinta. | |
dc.format.extent | 32 | |
dc.language.iso | fre | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | rap | |
dc.subject.other | lyriikat | |
dc.subject.other | MC Solaar | |
dc.title | MC Solaar : Le rap et l'autoreprésentation | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201205151658 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Romance philology | en |
dc.contributor.oppiaine | Romaaninen filologia | fi |
dc.date.updated | 2012-05-15T08:25:45Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | en |