Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorSavolainen, Anu
dc.contributor.authorToura, Outi
dc.date.accessioned2012-01-26T11:35:47Z
dc.date.available2012-01-26T11:35:47Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1192787
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37257
dc.description.abstractKriittinen diskurssianalyyttinen tutkimus tarkasteli kuurojen ja sokeain opettajain liitto ry:n (KSOL) ammattilehden kirjoituksia. Kuurojen opettajien ammattilehden kirjoituksia ei ole aikaisemmin tutkittu, eikä kriittistä diskurssianalyysia ole hyödynnetty kuurojen opettajien näkemyksen tutkimisessa. Kolme aikakautta (1892–1902, 1970–1980 ja 1995–2005) kattavassa työssä tarkasteltiin, miten opettajat representoivat opetustehtävänsä, kuuron oppilaan ja suomalaisen viittomakielen. Aikakausikohtaisten diskurssityyppien hahmottaminen osoitti, että ensimmäisellä aikakaudella vallitsi uskonnollinen diskurssityyppi, toisella aikakaudella kuntouttava ja kolmannella valmentava diskurssityyppi. Diskurssityypeissä esiintyvien diskurssien modaliteettia ja nimeämistapoja tarkkailemalla ilmeni, että opettajakirjoittajien suomenkielinen ja -kulttuurinen lähtökohta vaikutti diskurssien yhdennäköiseen interpersoonalliseen ja ideationaaliseen representoimiseen kaikilla aikakausilla. Diskurssienvälisyys näkyi niin, että opetustehtävää, kuuroa oppilasta ja suomalaista viittomakieltä arvotettiin ja merkityksellistettiin suomen kielen välityksellä. Opetustyö profiloitui kaikilla aikakausilla suomen kielen opetukseksi kuntoutus- ja opetustoimen välityksellä. Kuuroa oppilasta arvotettiin suomen kielen hallinnan perusteella ja suomalaisella viittomakielellä oli ensimmäisellä ja toisella aikakaudella apuvälineen asema. Kolmannella aikakaudella suomalaisen viittomakielen merkitys vähemmistökielenä tiedostettiin, mutta kielen opettamisen kuvattiin aikaisempien aikakausien tapaan tapahtuvan kuntoutus- ja opetustyön avulla. Tulokset osoittavat, että viittomakielisyyttä painottava sosiokulttuurinen näkemys on edelleen vakiinnutettava osaksi viittomakielisten perusopetuksen mentaalista ja fyysistä toimintaviitekehystä.
dc.format.extent99 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherkriittinen diskurssianalyysi
dc.subject.otherdiskurssityyppi
dc.subject.otherdiskurssienvälisyys
dc.subject.otherviittomakielisten perusopetus
dc.subject.otherkliinis-patologinen ja sosiokulttuurinen näkemys
dc.titleKuurojen opettajien ammattilehden diskurssit 1892-2005 : näkemyksiä opetustyöstä, oppilaasta ja suomalaisesta viittomakielestä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201201261076
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.subject.methodDiskurssianalyysi
dc.date.updated2012-01-26T11:35:47Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysodiskurssi
dc.subject.ysoviittomakieliset
dc.subject.ysoperusopetus
dc.subject.ysokuurot
dc.subject.ysosuomalainen viittomakieli
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoopetusmenetelmät
dc.subject.ysoammattilehdet
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysoviittomakieli
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot