Ensikielen tunnistamisen merkityksestä suullisen kielitaidon arvioinnissa Yleisissä kielitutkinnoissa

Abstrakti
In this paper, we present a multidisciplinary study addressing fairness in the speaking test in a high-stakes language proficiency test in Finnish, National Certificates of Language Proficiency. The background of the research lies in studies on language assessment and (reversal) linguistic stereotyping and language attitudes. The focus L1 groups were Thai, Estonian, Finland Swedish, Arabic and Russian. Altogether 49 speech samples of test takers of these L1s were rated on a digital platform by 44 raters of the test system. The current paper reports on the sub-study that investigated whether the raters’ recognition of the test takers’ L1 affected their ratings and whether the effect differed across various assessment criteria.
Päätekijät
Aineistotyyppi
Kirjat Kirjan osa
Julkaistu
2020
Sarja
Aiheet
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
Julkaisija
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry
Alkuperäislähde
https://journal.fi/afinlavk/article/view/89453
Julkaisun pysyvä osoite
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202102011378Käytä tätä linkitykseen
Emojulkaisun ISBN
978-951-9388-71-7
Vertaisarvioinnin tila
Vertaisarvioitu
ISSN
2343-2608
DOI
https://doi.org/10.30661/afinlavk.89453
Kieli
suomi
Julkaisussa
AFinLA:n vuosikirja
Kuuluu julkaisuun
Menetelmällisiä käänteitä soveltavassa kielentutkimuksessa - Methodological turns in applied language studies
Viite
  • Halonen, M., Huhta, A., Ahola, S., Hirvelä, T., Neittaanmäki, R., Ohranen, S., & Ullakonoja, R. (2020). Ensikielen tunnistamisen merkityksestä suullisen kielitaidon arvioinnissa Yleisissä kielitutkinnoissa. In S. Grasz, T. Keisanen, F. Oloff, M. Rauniomaa, I. Rautiainen, & M. Siromaa (Eds.), Menetelmällisiä käänteitä soveltavassa kielentutkimuksessa - Methodological turns in applied language studies (pp. 56-70). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. AFinLA:n vuosikirja, 2020. https://doi.org/10.30661/afinlavk.89453
Lisenssi
In CopyrightOpen Access
Funder(s)
Suomen Akatemia
Funding program(s)
Academy Project, AoF
Akatemiahanke, SA
Suomen Akatemia
Copyright© Kirjoittajat & Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2020

Jaa