Oppilaat koulun tilassa : oppilaan tilan tarkastelu tilan käytön ja aktiivisuuden näkökulmasta
Abstrakti
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisessa koulutodellisuudessa oppilaat koulupäiviensä aikana elävät. Koulutodellisuutta tarkastellaan oppilaan tilan näkökulmasta pyrkien selvittämään, millainen tila oppilaalla koulussa on sekä miten oppilaat itse rakentavat koulussa omaa tilaansa.
Tutkimuskohteena ovat erään keskisuomalaisen alakoulun kuudennen luokan oppilaat ja heidän oma luokanopettajansa. Tutkimusaineisto koostuu havainnointipäiväkirjasta sekä oppilashaastatteluista, jotka on kerätty syksyn 2013 ja kevään 2014 aikana. Tutkimusprosessi on edennyt etnografisen tutkimusmetodin mukaisesti ja aineisto on analysoitu aineistolähtöisesti perehtymällä aineistoon ja sieltä nouseviin ilmiöihin sekä teoriaan.
Tutkimuksessa tulkittiin, että koulu muodostaa oppilaille tilan, jossa he koulupäiviensä aikana elävät. Koulu sekä opettajat rajaavat oppilaiden tilaa erilaisilla säännöillä ja määräyksillä. Tämän rajatun tilansa sisällä oppilaat hakevat omaa tilaansa luomalla omia tilojaan koulun tilan sisään. Tämä tiloista rakentuva kokonaisuus on tutkimuksessa nimetty koulun tilatodellisuudeksi.
Tutkimuksessa todettiin, että oppilaiden tilan käytölle on koulussa asetettu tietynlaisia odotuksia ja että nämä odotukset vaikuttavat siihen, miten oppilas voi tilaansa käyttää. Lisäksi odotukset määrittelevät sen, millaiseksi oppilaan tila koulussa muodostuu. Tätä tilalle asetettujen odotusten ja tilan käytön välistä yhteyttä tarkasteltiin aktiivisuuden näkökulmasta. Aktiivisuutta tarkasteltaessa selvisi, että koulu odottaa oppilailtaan aktiivisuutta koulun tarjoamiin asioihin, mutta pyrkii rajoittamaan aktiivisuutta, joka ei kohdistu koulun odotuksiin.
Koulun tilatodellisuuden ja oppilaiden aktiivisuuden tarkastelun pohjalta tutkimuksessa pohditaan, millaista aktiivisuus koulussa on ja millaiseksi se näyttää tutkimuksen valossa muodostuvan. Lisäksi pohditaan koulun odottaman aktiivisuuden ja oppilaan osoittamana aktiivisuuden välistä ristiriitaa sekä sitä, voitaisiinko oppilaan osoittama aktiivisuus ottaa koulussa paremmin huomioon.
Päätekijä
Aineistotyyppi
Opinnäytteet
Maisterintutkielma
Julkaistu
2015
Aiheet
Julkaisun pysyvä osoite
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201512154045Käytä tätä linkitykseen
Kieli
suomi