Oppilaat koulun tilassa : oppilaan tilan tarkastelu tilan käytön ja aktiivisuuden näkökulmasta

Abstract
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisessa koulutodellisuudessa oppilaat koulupäiviensä aikana elävät. Koulutodellisuutta tarkastellaan oppilaan tilan näkökulmasta pyrkien selvittämään, millainen tila oppilaalla koulussa on sekä miten oppilaat itse rakentavat koulussa omaa tilaansa. Tutkimuskohteena ovat erään keskisuomalaisen alakoulun kuudennen luokan oppilaat ja heidän oma luokanopettajansa. Tutkimusaineisto koostuu havainnointipäiväkirjasta sekä oppilashaastatteluista, jotka on kerätty syksyn 2013 ja kevään 2014 aikana. Tutkimusprosessi on edennyt etnografisen tutkimusmetodin mukaisesti ja aineisto on analysoitu aineistolähtöisesti perehtymällä aineistoon ja sieltä nouseviin ilmiöihin sekä teoriaan. Tutkimuksessa tulkittiin, että koulu muodostaa oppilaille tilan, jossa he koulupäiviensä aikana elävät. Koulu sekä opettajat rajaavat oppilaiden tilaa erilaisilla säännöillä ja määräyksillä. Tämän rajatun tilansa sisällä oppilaat hakevat omaa tilaansa luomalla omia tilojaan koulun tilan sisään. Tämä tiloista rakentuva kokonaisuus on tutkimuksessa nimetty koulun tilatodellisuudeksi. Tutkimuksessa todettiin, että oppilaiden tilan käytölle on koulussa asetettu tietynlaisia odotuksia ja että nämä odotukset vaikuttavat siihen, miten oppilas voi tilaansa käyttää. Lisäksi odotukset määrittelevät sen, millaiseksi oppilaan tila koulussa muodostuu. Tätä tilalle asetettujen odotusten ja tilan käytön välistä yhteyttä tarkasteltiin aktiivisuuden näkökulmasta. Aktiivisuutta tarkasteltaessa selvisi, että koulu odottaa oppilailtaan aktiivisuutta koulun tarjoamiin asioihin, mutta pyrkii rajoittamaan aktiivisuutta, joka ei kohdistu koulun odotuksiin. Koulun tilatodellisuuden ja oppilaiden aktiivisuuden tarkastelun pohjalta tutkimuksessa pohditaan, millaista aktiivisuus koulussa on ja millaiseksi se näyttää tutkimuksen valossa muodostuvan. Lisäksi pohditaan koulun odottaman aktiivisuuden ja oppilaan osoittamana aktiivisuuden välistä ristiriitaa sekä sitä, voitaisiinko oppilaan osoittama aktiivisuus ottaa koulussa paremmin huomioon.  
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2015
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201512154045Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share

_version_ 1824577926491799553
accesslevel_txtF openAccess
advisors_txtF_mv Nikkola, Tiina Rautiainen, Matti
author Lappalainen, Eevastiina
author_facet Lappalainen, Eevastiina
content_txtF fulltext
converis_txtF no
departments_txtF_mv Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisessa koulutodellisuudessa oppilaat koulupäiviensä aikana elävät. Koulutodellisuutta tarkastellaan oppilaan tilan näkökulmasta pyrkien selvittämään, millainen tila oppilaalla koulussa on sekä miten oppilaat itse rakentavat koulussa omaa tilaansa. Tutkimuskohteena ovat erään keskisuomalaisen alakoulun kuudennen luokan oppilaat ja heidän oma luokanopettajansa. Tutkimusaineisto koostuu havainnointipäiväkirjasta sekä oppilashaastatteluista, jotka on kerätty syksyn 2013 ja kevään 2014 aikana. Tutkimusprosessi on edennyt etnografisen tutkimusmetodin mukaisesti ja aineisto on analysoitu aineistolähtöisesti perehtymällä aineistoon ja sieltä nouseviin ilmiöihin sekä teoriaan. Tutkimuksessa tulkittiin, että koulu muodostaa oppilaille tilan, jossa he koulupäiviensä aikana elävät. Koulu sekä opettajat rajaavat oppilaiden tilaa erilaisilla säännöillä ja määräyksillä. Tämän rajatun tilansa sisällä oppilaat hakevat omaa tilaansa luomalla omia tilojaan koulun tilan sisään. Tämä tiloista rakentuva kokonaisuus on tutkimuksessa nimetty koulun tilatodellisuudeksi. Tutkimuksessa todettiin, että oppilaiden tilan käytölle on koulussa asetettu tietynlaisia odotuksia ja että nämä odotukset vaikuttavat siihen, miten oppilas voi tilaansa käyttää. Lisäksi odotukset määrittelevät sen, millaiseksi oppilaan tila koulussa muodostuu. Tätä tilalle asetettujen odotusten ja tilan käytön välistä yhteyttä tarkasteltiin aktiivisuuden näkökulmasta. Aktiivisuutta tarkasteltaessa selvisi, että koulu odottaa oppilailtaan aktiivisuutta koulun tarjoamiin asioihin, mutta pyrkii rajoittamaan aktiivisuutta, joka ei kohdistu koulun odotuksiin. Koulun tilatodellisuuden ja oppilaiden aktiivisuuden tarkastelun pohjalta tutkimuksessa pohditaan, millaista aktiivisuus koulussa on ja millaiseksi se näyttää tutkimuksen valossa muodostuvan. Lisäksi pohditaan koulun odottaman aktiivisuuden ja oppilaan osoittamana aktiivisuuden välistä ristiriitaa sekä sitä, voitaisiinko oppilaan osoittama aktiivisuus ottaa koulussa paremmin huomioon.  
digitoitu_txtF no
discipline_txtF Luokanopettajakoulutus
faculty_txtF Kasvatustieteiden tiedekunta
file_count_txtF 1
files_txt [{"restricted": "no", "bundleName": "THUMBNAIL", "format": "JPEG", "mimeType": "image/jpeg", "name": "URN:NBN:fi:jyu-201512154045.pdf.jpg", "description": "Generated Thumbnail", "retrieveLink": "/rest/bitstreams/553e3a26-a1bc-4cae-a878-60ed903d2bba/retrieve"}, {"restricted": "no", "bundleName": "ORIGINAL", "format": "Adobe PDF", "mimeType": "application/pdf", "name": "URN:NBN:fi:jyu-201512154045.pdf", "description": null, "retrieveLink": "/rest/bitstreams/99e7d2e5-cd3f-4d9a-b339-fa7036b99462/retrieve"}, {"restricted": "no", "bundleName": "CONTRACT", "format": "HTML", "mimeType": "text/html", "name": "license.html", "description": null, "retrieveLink": "/rest/bitstreams/00a1cf43-1633-4a2f-b066-1736d2e6ea4a/retrieve"}, {"restricted": "no", "bundleName": "LICENSE", "format": "License", "mimeType": "text/plain", "name": "license.txt", "description": null, "retrieveLink": "/rest/bitstreams/8cbde9f2-00e2-44a9-bf9a-18b2c9f7a89f/retrieve"}, {"restricted": "no", "bundleName": "TEXT", "format": "Text", "mimeType": "text/plain", "name": "URN:NBN:fi:jyu-201512154045.pdf.txt", "description": "Extracted text", "retrieveLink": "/rest/bitstreams/05003342-2e17-4adb-add6-55c33e993221/retrieve"}]
format 0/Opinnäytteet/ 1/Opinnäytteet/master thesis/
fullrecord
key : dc.contributor.advisor
value : Nikkola, Tiina
language :
element : contributor
qualifier : advisor
schema : dc
key : dc.contributor.advisor
value : Rautiainen, Matti
language :
element : contributor
qualifier : advisor
schema : dc
key : dc.contributor.author
value : Lappalainen, Eevastiina
language :
element : contributor
qualifier : author
schema : dc
key : dc.date.accessioned
value : 2015-12-15T14:00:57Z
language :
element : date
qualifier : accessioned
schema : dc
key : dc.date.available
value : 2015-12-15T14:00:57Z
language :
element : date
qualifier : available
schema : dc
key : dc.date.issued
value : 2015
language :
element : date
qualifier : issued
schema : dc
key : dc.identifier.other
value : oai:jykdok.linneanet.fi:1505960
language :
element : identifier
qualifier : other
schema : dc
key : dc.identifier.uri
value : https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48120
language :
element : identifier
qualifier : uri
schema : dc
key : dc.description.abstract
value : Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisessa koulutodellisuudessa oppilaat koulupäiviensä aikana elävät. Koulutodellisuutta tarkastellaan oppilaan tilan näkökulmasta pyrkien selvittämään, millainen tila oppilaalla koulussa on sekä miten oppilaat itse rakentavat koulussa omaa tilaansa. Tutkimuskohteena ovat erään keskisuomalaisen alakoulun kuudennen luokan oppilaat ja heidän oma luokanopettajansa. Tutkimusaineisto koostuu havainnointipäiväkirjasta sekä oppilashaastatteluista, jotka on kerätty syksyn 2013 ja kevään 2014 aikana. Tutkimusprosessi on edennyt etnografisen tutkimusmetodin mukaisesti ja aineisto on analysoitu aineistolähtöisesti perehtymällä aineistoon ja sieltä nouseviin ilmiöihin sekä teoriaan. Tutkimuksessa tulkittiin, että koulu muodostaa oppilaille tilan, jossa he koulupäiviensä aikana elävät. Koulu sekä opettajat rajaavat oppilaiden tilaa erilaisilla säännöillä ja määräyksillä. Tämän rajatun tilansa sisällä oppilaat hakevat omaa tilaansa luomalla omia tilojaan koulun tilan sisään. Tämä tiloista rakentuva kokonaisuus on tutkimuksessa nimetty koulun tilatodellisuudeksi. Tutkimuksessa todettiin, että oppilaiden tilan käytölle on koulussa asetettu tietynlaisia odotuksia ja että nämä odotukset vaikuttavat siihen, miten oppilas voi tilaansa käyttää. Lisäksi odotukset määrittelevät sen, millaiseksi oppilaan tila koulussa muodostuu. Tätä tilalle asetettujen odotusten ja tilan käytön välistä yhteyttä tarkasteltiin aktiivisuuden näkökulmasta. Aktiivisuutta tarkasteltaessa selvisi, että koulu odottaa oppilailtaan aktiivisuutta koulun tarjoamiin asioihin, mutta pyrkii rajoittamaan aktiivisuutta, joka ei kohdistu koulun odotuksiin. Koulun tilatodellisuuden ja oppilaiden aktiivisuuden tarkastelun pohjalta tutkimuksessa pohditaan, millaista aktiivisuus koulussa on ja millaiseksi se näyttää tutkimuksen valossa muodostuvan. Lisäksi pohditaan koulun odottaman aktiivisuuden ja oppilaan osoittamana aktiivisuuden välistä ristiriitaa sekä sitä, voitaisiinko oppilaan osoittama aktiivisuus ottaa koulussa paremmin huomioon.  
language : fi
element : description
qualifier : abstract
schema : dc
key : dc.format.extent
value : 1 verkkoaineisto (89 sivua)
language :
element : format
qualifier : extent
schema : dc
key : dc.format.mimetype
value : application/pdf
language :
element : format
qualifier : mimetype
schema : dc
key : dc.language.iso
value : fin
language :
element : language
qualifier : iso
schema : dc
key : dc.rights
value : In Copyright
language : en
element : rights
qualifier :
schema : dc
key : dc.subject.other
value : oppilas
language :
element : subject
qualifier : other
schema : dc
key : dc.subject.other
value : tila
language :
element : subject
qualifier : other
schema : dc
key : dc.subject.other
value : aktiivisuus
language :
element : subject
qualifier : other
schema : dc
key : dc.subject.other
value : koulu
language :
element : subject
qualifier : other
schema : dc
key : dc.subject.other
value : opettaja
language :
element : subject
qualifier : other
schema : dc
key : dc.title
value : Oppilaat koulun tilassa : oppilaan tilan tarkastelu tilan käytön ja aktiivisuuden näkökulmasta
language :
element : title
qualifier :
schema : dc
key : dc.title.alternative
value : Oppilaan tilan tarkastelu tilan käytön ja aktiivisuuden näkökulmasta
language :
element : title
qualifier : alternative
schema : dc
key : dc.type
value : master thesis
language :
element : type
qualifier :
schema : dc
key : dc.identifier.urn
value : URN:NBN:fi:jyu-201512154045
language :
element : identifier
qualifier : urn
schema : dc
key : dc.type.ontasot
value : Pro gradu -tutkielma
language : fi
element : type
qualifier : ontasot
schema : dc
key : dc.type.ontasot
value : Master’s thesis
language : en
element : type
qualifier : ontasot
schema : dc
key : dc.contributor.faculty
value : Kasvatustieteiden tiedekunta
language : fi
element : contributor
qualifier : faculty
schema : dc
key : dc.contributor.faculty
value : Faculty of Education
language : en
element : contributor
qualifier : faculty
schema : dc
key : dc.contributor.department
value : Opettajankoulutuslaitos
language : fi
element : contributor
qualifier : department
schema : dc
key : dc.contributor.department
value : Department of Teacher Education
language : en
element : contributor
qualifier : department
schema : dc
key : dc.contributor.organization
value : University of Jyväskylä
language : en
element : contributor
qualifier : organization
schema : dc
key : dc.contributor.organization
value : Jyväskylän yliopisto
language : fi
element : contributor
qualifier : organization
schema : dc
key : dc.subject.discipline
value : Luokanopettajakoulutus
language : fi
element : subject
qualifier : discipline
schema : dc
key : dc.subject.discipline
value : Teacher Education
language : en
element : subject
qualifier : discipline
schema : dc
key : dc.date.updated
value : 2015-12-15T14:00:58Z
language :
element : date
qualifier : updated
schema : dc
key : dc.type.coar
value : http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
language :
element : type
qualifier : coar
schema : dc
key : dc.rights.accesslevel
value : openAccess
language : fi
element : rights
qualifier : accesslevel
schema : dc
key : dc.type.publication
value : masterThesis
language :
element : type
qualifier : publication
schema : dc
key : dc.subject.oppiainekoodi
value : 103
language :
element : subject
qualifier : oppiainekoodi
schema : dc
key : dc.subject.yso
value : oppilaat
language :
element : subject
qualifier : yso
schema : dc
key : dc.subject.yso
value : tila
language :
element : subject
qualifier : yso
schema : dc
key : dc.subject.yso
value : aktiivisuus
language :
element : subject
qualifier : yso
schema : dc
key : dc.subject.yso
value : koulu
language :
element : subject
qualifier : yso
schema : dc
key : dc.subject.yso
value : opettajat
language :
element : subject
qualifier : yso
schema : dc
key : dc.format.content
value : fulltext
language :
element : format
qualifier : content
schema : dc
key : dc.rights.url
value : https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
language :
element : rights
qualifier : url
schema : dc
key : dc.type.okm
value : G2
language :
element : type
qualifier : okm
schema : dc
files : [{"restricted":"no","bundleName":"THUMBNAIL","format":"JPEG","mimeType":"image\/jpeg","name":"URN:NBN:fi:jyu-201512154045.pdf.jpg","description":"Generated Thumbnail","retrieveLink":"\/rest\/bitstreams\/553e3a26-a1bc-4cae-a878-60ed903d2bba\/retrieve"},{"restricted":"no","bundleName":"ORIGINAL","format":"Adobe PDF","mimeType":"application\/pdf","name":"URN:NBN:fi:jyu-201512154045.pdf","description":null,"retrieveLink":"\/rest\/bitstreams\/99e7d2e5-cd3f-4d9a-b339-fa7036b99462\/retrieve"},{"restricted":"no","bundleName":"CONTRACT","format":"HTML","mimeType":"text\/html","name":"license.html","description":null,"retrieveLink":"\/rest\/bitstreams\/00a1cf43-1633-4a2f-b066-1736d2e6ea4a\/retrieve"},{"restricted":"no","bundleName":"LICENSE","format":"License","mimeType":"text\/plain","name":"license.txt","description":null,"retrieveLink":"\/rest\/bitstreams\/8cbde9f2-00e2-44a9-bf9a-18b2c9f7a89f\/retrieve"},{"restricted":"no","bundleName":"TEXT","format":"Text","mimeType":"text\/plain","name":"URN:NBN:fi:jyu-201512154045.pdf.txt","description":"Extracted text","retrieveLink":"\/rest\/bitstreams\/05003342-2e17-4adb-add6-55c33e993221\/retrieve"}]
id jyx_123456789_48120
isbn_txtF no
issued_txtF 2015
language_txtF_mv fin
mimetype_txtF_mv application/pdf
okm_txtF G2
online_urls_str_mv URN:NBN:fi:jyu-201512154045
publishDate 2015
rights_txtF In Copyright
spellingShingle Oppilaat koulun tilassa : oppilaan tilan tarkastelu tilan käytön ja aktiivisuuden näkökulmasta Lappalainen, Eevastiina oppilas tila aktiivisuus koulu opettaja oppilaat tila aktiivisuus koulu opettajat
subject_count_txtF 5
thumbnail https://jyx.jyu.fi/bitstreams/553e3a26-a1bc-4cae-a878-60ed903d2bba/download.jpg?sequence=99
title Oppilaat koulun tilassa : oppilaan tilan tarkastelu tilan käytön ja aktiivisuuden näkökulmasta
title_alt Oppilaan tilan tarkastelu tilan käytön ja aktiivisuuden näkökulmasta
title_full Oppilaat koulun tilassa : oppilaan tilan tarkastelu tilan käytön ja aktiivisuuden näkökulmasta
title_fullStr Oppilaat koulun tilassa : oppilaan tilan tarkastelu tilan käytön ja aktiivisuuden näkökulmasta
title_full_unstemmed Oppilaat koulun tilassa : oppilaan tilan tarkastelu tilan käytön ja aktiivisuuden näkökulmasta
title_short Oppilaat koulun tilassa : oppilaan tilan tarkastelu tilan käytön ja aktiivisuuden näkökulmasta
title_sort Oppilaat koulun tilassa oppilaan tilan tarkastelu tilan käytön ja aktiivisuuden näkökulmasta
topic oppilas tila aktiivisuus koulu opettaja oppilaat tila aktiivisuus koulu opettajat
yso_count_txtF 5