Merkityksellisiä kohtaamisia uudenlaisissa oppimisympäristöissä

Abstract
Tässä artikkelissa uudelaisia oppimisympäristöjä tarkastellaan yhden opettajan videoidun toiminnan ja haastattelun avulla. Opettajaa haastateltiin ja hänen toimintaansa videoitiin uudenlaisessa oppimisympäristössä. Vuorovaikutustilanteen analyysi havainnollistaa uudenlaisen oppimisympäristön mahdollistamia uusia käytänteitä opettajan ja oppilaiden toiminnassa. Haastattelun avulla on mahdollisuus tuoda esiin opettajan pedagogista ajattelua uudenlaisen oppimisympäristön näkökulmasta. Tutkimuskysymyksenä on, millä tavoin ja millaiseksi opettajan ja oppilaiden toiminta mahdollistuu uudenlaisissa oppimisympäristöissä.
Main Author
Format
Books Book part
Published
2023
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Suomen kasvatustieteellinen seura
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202410316775Use this for linking
Parent publication ISBN
978-952-7411-22-3
Review status
Peer reviewed
ISSN
1458-1094
Language
Finnish
Published in
Kasvatusalan tutkimuksia
Is part of publication
Oppimisen muuntuvat maisemat
Citation
  • Niemi, K. (2023). Merkityksellisiä kohtaamisia uudenlaisissa oppimisympäristöissä. In S. Kontkanen, S. Piispa-Hakala, & S. Havu-Nuutinen (Eds.), Oppimisen muuntuvat maisemat (pp. 119-140). Suomen kasvatustieteellinen seura. Kasvatusalan tutkimuksia, 84.
License
CC BY 4.0Open Access
Funder(s)
Research Council of Finland
Funding program(s)
Postdoctoral Researcher, AoF
Tutkijatohtori, SA
Research Council of Finland
Additional information about funding
Tämä tutkimus on osa laajempaa tutkimusprojektia, jossa tutkitaan oppimisvuorovaikutusta ja oppimisen itsesäätelyä avoimissa ja joustavissa oppimisympäristöissä. (s. 122)
Copyright© 2023 kirjoittajat

Share

_version_ 1824577731374874624
accesslevel_txtF openAccess
author Niemi, Kreeta
author_facet Niemi, Kreeta
content_txtF fulltext
converis_txtF yes
departments_txtF_mv Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education
description Tässä artikkelissa uudelaisia oppimisympäristöjä tarkastellaan yhden opettajan videoidun toiminnan ja haastattelun avulla. Opettajaa haastateltiin ja hänen toimintaansa videoitiin uudenlaisessa oppimisympäristössä. Vuorovaikutustilanteen analyysi havainnollistaa uudenlaisen oppimisympäristön mahdollistamia uusia käytänteitä opettajan ja oppilaiden toiminnassa. Haastattelun avulla on mahdollisuus tuoda esiin opettajan pedagogista ajattelua uudenlaisen oppimisympäristön näkökulmasta. Tutkimuskysymyksenä on, millä tavoin ja millaiseksi opettajan ja oppilaiden toiminta mahdollistuu uudenlaisissa oppimisympäristöissä.
digitoitu_txtF no
editors_txtF_mv Kontkanen, Sini Piispa-Hakala, Satu Havu-Nuutinen, Sari
file_count_txtF 1
files_txt [{"restricted": "no", "bundleName": "ORIGINAL", "format": "Adobe PDF", "mimeType": "application/pdf", "name": "84 Oppimisen muuntuvat maisemat-121-142.pdf", "description": "publishedVersion", "retrieveLink": "/rest/bitstreams/118ecc51-66cd-4055-ae79-91987ac13ee9/retrieve"}, {"restricted": "no", "bundleName": "TEXT", "format": "Text", "mimeType": "text/plain", "name": "84 Oppimisen muuntuvat maisemat-121-142.pdf.txt", "description": "Extracted text", "retrieveLink": "/rest/bitstreams/cc17e3d3-f440-4b25-9014-00520a1add2f/retrieve"}, {"restricted": "no", "bundleName": "THUMBNAIL", "format": "JPEG", "mimeType": "image/jpeg", "name": "84 Oppimisen muuntuvat maisemat-121-142.pdf.jpg", "description": "Generated Thumbnail", "retrieveLink": "/rest/bitstreams/588cdb17-d06e-4a83-b338-9690996f4887/retrieve"}]
format 0/Kirja/ 1/Kirja/book part/
fullrecord
key : dc.contributor.author
value : Niemi, Kreeta
language :
element : contributor
qualifier : author
schema : dc
key : dc.contributor.editor
value : Kontkanen, Sini
language :
element : contributor
qualifier : editor
schema : dc
key : dc.contributor.editor
value : Piispa-Hakala, Satu
language :
element : contributor
qualifier : editor
schema : dc
key : dc.contributor.editor
value : Havu-Nuutinen, Sari
language :
element : contributor
qualifier : editor
schema : dc
key : dc.date.accessioned
value : 2024-10-31T11:09:48Z
language :
element : date
qualifier : accessioned
schema : dc
key : dc.date.available
value : 2024-10-31T11:09:48Z
language :
element : date
qualifier : available
schema : dc
key : dc.date.issued
value : 2023
language :
element : date
qualifier : issued
schema : dc
key : dc.identifier.citation
value : Niemi, K. (2023). Merkityksellisiä kohtaamisia uudenlaisissa oppimisympäristöissä. In S. Kontkanen, S. Piispa-Hakala, & S. Havu-Nuutinen (Eds.), Oppimisen muuntuvat maisemat (pp. 119-140). Suomen kasvatustieteellinen seura. Kasvatusalan tutkimuksia, 84.
language :
element : identifier
qualifier : citation
schema : dc
key : dc.identifier.other
value : jyu-pub.182319566
language :
element : identifier
qualifier : other
schema : dc
key : dc.identifier.uri
value : https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97925
language :
element : identifier
qualifier : uri
schema : dc
key : dc.description.abstract
value : Tässä artikkelissa uudelaisia oppimisympäristöjä tarkastellaan yhden opettajan videoidun toiminnan ja haastattelun avulla. Opettajaa haastateltiin ja hänen toimintaansa videoitiin uudenlaisessa oppimisympäristössä. Vuorovaikutustilanteen analyysi havainnollistaa uudenlaisen oppimisympäristön mahdollistamia uusia käytänteitä opettajan ja oppilaiden toiminnassa. Haastattelun avulla on mahdollisuus tuoda esiin opettajan pedagogista ajattelua uudenlaisen oppimisympäristön näkökulmasta. Tutkimuskysymyksenä on, millä tavoin ja millaiseksi opettajan ja oppilaiden toiminta mahdollistuu uudenlaisissa oppimisympäristöissä.
language : fi
element : description
qualifier : abstract
schema : dc
key : dc.format.extent
value : 362
language :
element : format
qualifier : extent
schema : dc
key : dc.format.mimetype
value : application/pdf
language :
element : format
qualifier : mimetype
schema : dc
key : dc.language.iso
value : fin
language :
element : language
qualifier : iso
schema : dc
key : dc.publisher
value : Suomen kasvatustieteellinen seura
language :
element : publisher
qualifier :
schema : dc
key : dc.relation.ispartof
value : Oppimisen muuntuvat maisemat
language :
element : relation
qualifier : ispartof
schema : dc
key : dc.relation.ispartofseries
value : Kasvatusalan tutkimuksia
language :
element : relation
qualifier : ispartofseries
schema : dc
key : dc.rights
value : CC BY 4.0
language :
element : rights
qualifier :
schema : dc
key : dc.title
value : Merkityksellisiä kohtaamisia uudenlaisissa oppimisympäristöissä
language :
element : title
qualifier :
schema : dc
key : dc.type
value : book part
language :
element : type
qualifier :
schema : dc
key : dc.identifier.urn
value : URN:NBN:fi:jyu-202410316775
language :
element : identifier
qualifier : urn
schema : dc
key : dc.contributor.department
value : Opettajankoulutuslaitos
language : fi
element : contributor
qualifier : department
schema : dc
key : dc.contributor.department
value : Department of Teacher Education
language : en
element : contributor
qualifier : department
schema : dc
key : dc.type.uri
value : http://purl.org/eprint/type/BookItem
language :
element : type
qualifier : uri
schema : dc
key : dc.relation.isbn
value : 978-952-7411-22-3
language :
element : relation
qualifier : isbn
schema : dc
key : dc.type.coar
value : http://purl.org/coar/resource_type/c_3248
language :
element : type
qualifier : coar
schema : dc
key : dc.description.reviewstatus
value : peerReviewed
language :
element : description
qualifier : reviewstatus
schema : dc
key : dc.format.pagerange
value : 119-140
language :
element : format
qualifier : pagerange
schema : dc
key : dc.relation.issn
value : 1458-1094
language :
element : relation
qualifier : issn
schema : dc
key : dc.type.version
value : publishedVersion
language :
element : type
qualifier : version
schema : dc
key : dc.rights.copyright
value : © 2023 kirjoittajat
language :
element : rights
qualifier : copyright
schema : dc
key : dc.rights.accesslevel
value : openAccess
language : fi
element : rights
qualifier : accesslevel
schema : dc
key : dc.type.publication
value : bookPart
language :
element : type
qualifier : publication
schema : dc
key : dc.relation.grantnumber
value : 318077
language :
element : relation
qualifier : grantnumber
schema : dc
key : dc.subject.yso
value : oppimisympäristö
language :
element : subject
qualifier : yso
schema : dc
key : dc.subject.yso
value : vuorovaikutus
language :
element : subject
qualifier : yso
schema : dc
key : dc.subject.yso
value : perusopetus
language :
element : subject
qualifier : yso
schema : dc
key : dc.subject.yso
value : oppiminen
language :
element : subject
qualifier : yso
schema : dc
key : dc.subject.yso
value : oppilaslähtöisyys
language :
element : subject
qualifier : yso
schema : dc
key : dc.subject.yso
value : ilmiöoppiminen
language :
element : subject
qualifier : yso
schema : dc
key : dc.subject.yso
value : opetustilanne
language :
element : subject
qualifier : yso
schema : dc
key : dc.subject.yso
value : havainnointi
language :
element : subject
qualifier : yso
schema : dc
key : dc.subject.yso
value : tapaustutkimus
language :
element : subject
qualifier : yso
schema : dc
key : dc.subject.yso
value : pedagoginen ajattelu
language :
element : subject
qualifier : yso
schema : dc
key : dc.format.content
value : fulltext
language :
element : format
qualifier : content
schema : dc
key : jyx.subject.uri
value : http://www.yso.fi/onto/yso/p4835
language :
element : subject
qualifier : uri
schema : jyx
key : jyx.subject.uri
value : http://www.yso.fi/onto/yso/p10591
language :
element : subject
qualifier : uri
schema : jyx
key : jyx.subject.uri
value : http://www.yso.fi/onto/yso/p19327
language :
element : subject
qualifier : uri
schema : jyx
key : jyx.subject.uri
value : http://www.yso.fi/onto/yso/p2945
language :
element : subject
qualifier : uri
schema : jyx
key : jyx.subject.uri
value : http://www.yso.fi/onto/yso/p39191
language :
element : subject
qualifier : uri
schema : jyx
key : jyx.subject.uri
value : http://www.yso.fi/onto/yso/p38876
language :
element : subject
qualifier : uri
schema : jyx
key : jyx.subject.uri
value : http://www.yso.fi/onto/yso/p569
language :
element : subject
qualifier : uri
schema : jyx
key : jyx.subject.uri
value : http://www.yso.fi/onto/yso/p8802
language :
element : subject
qualifier : uri
schema : jyx
key : jyx.subject.uri
value : http://www.yso.fi/onto/yso/p10982
language :
element : subject
qualifier : uri
schema : jyx
key : jyx.subject.uri
value : http://www.yso.fi/onto/yso/p23848
language :
element : subject
qualifier : uri
schema : jyx
key : dc.rights.url
value : https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
language :
element : rights
qualifier : url
schema : dc
key : dc.relation.funder
value : Research Council of Finland
language : en
element : relation
qualifier : funder
schema : dc
key : dc.relation.funder
value : Suomen Akatemia
language : fi
element : relation
qualifier : funder
schema : dc
key : jyx.fundingprogram
value : Postdoctoral Researcher, AoF
language : en
element : fundingprogram
qualifier :
schema : jyx
key : jyx.fundingprogram
value : Tutkijatohtori, SA
language : fi
element : fundingprogram
qualifier :
schema : jyx
key : jyx.fundinginformation
value : Tämä tutkimus on osa laajempaa tutkimusprojektia, jossa tutkitaan oppimisvuorovaikutusta ja oppimisen itsesäätelyä avoimissa ja joustavissa oppimisympäristöissä. (s. 122)
language :
element : fundinginformation
qualifier :
schema : jyx
key : dc.type.okm
value : A3
language :
element : type
qualifier : okm
schema : dc
files : [{"restricted":"no","bundleName":"ORIGINAL","format":"Adobe PDF","mimeType":"application\/pdf","name":"84 Oppimisen muuntuvat maisemat-121-142.pdf","description":"publishedVersion","retrieveLink":"\/rest\/bitstreams\/118ecc51-66cd-4055-ae79-91987ac13ee9\/retrieve"},{"restricted":"no","bundleName":"TEXT","format":"Text","mimeType":"text\/plain","name":"84 Oppimisen muuntuvat maisemat-121-142.pdf.txt","description":"Extracted text","retrieveLink":"\/rest\/bitstreams\/cc17e3d3-f440-4b25-9014-00520a1add2f\/retrieve"},{"restricted":"no","bundleName":"THUMBNAIL","format":"JPEG","mimeType":"image\/jpeg","name":"84 Oppimisen muuntuvat maisemat-121-142.pdf.jpg","description":"Generated Thumbnail","retrieveLink":"\/rest\/bitstreams\/588cdb17-d06e-4a83-b338-9690996f4887\/retrieve"}]
funders_txtF_mv Research Council of Finland Suomen Akatemia
id jyx_123456789_97925
isbn_txtF no
ispartofseries_txtF_mv Kasvatusalan tutkimuksia
issn 1458-1094
issued_txtF 2023
language_txtF_mv fin
mimetype_txtF_mv application/pdf
okm_txtF A3
online_urls_str_mv URN:NBN:fi:jyu-202410316775
publishDate 2023
publisher_txtF_mv Suomen kasvatustieteellinen seura
reviewstatus_txtF peerReviewed
rights_txtF CC BY 4.0
series Kasvatusalan tutkimuksia
seuranta_id_txt_mv jyu_50_1-jyu_19_1-jyu_18_0
seuranta_label_txtF_mv Kasvatustiede Education
seuranta_txtF_mv KAS
spellingShingle Merkityksellisiä kohtaamisia uudenlaisissa oppimisympäristöissä Niemi, Kreeta oppimisympäristö vuorovaikutus perusopetus oppiminen oppilaslähtöisyys ilmiöoppiminen opetustilanne havainnointi tapaustutkimus pedagoginen ajattelu Kasvatusalan tutkimuksia
subject_count_txtF 0
thumbnail https://jyx.jyu.fi/bitstreams/588cdb17-d06e-4a83-b338-9690996f4887/download.jpg?sequence=99
title Merkityksellisiä kohtaamisia uudenlaisissa oppimisympäristöissä
title_full Merkityksellisiä kohtaamisia uudenlaisissa oppimisympäristöissä
title_fullStr Merkityksellisiä kohtaamisia uudenlaisissa oppimisympäristöissä
title_full_unstemmed Merkityksellisiä kohtaamisia uudenlaisissa oppimisympäristöissä
title_short Merkityksellisiä kohtaamisia uudenlaisissa oppimisympäristöissä
title_sort Merkityksellisiä kohtaamisia uudenlaisissa oppimisympäristöissä
topic oppimisympäristö vuorovaikutus perusopetus oppiminen oppilaslähtöisyys ilmiöoppiminen opetustilanne havainnointi tapaustutkimus pedagoginen ajattelu
yso_count_txtF 10