Tekoälykäs viestintä

Abstrakti
Organisaatioiden viestintä, markkinointi ja asiakaspalvelu siirtyivät uuteen tekoälykkääseen aikaan loppuvuodesta 2022, kun yhdysvaltalainen OpenAI lanseerasi ChatGPT:n. Tekoälykäs viestintä, eli tässä artikkelissa generatiivisten tekoälyjen käyttö viestinnässä, voidaan nähdä joko työtä nopeuttavana tai hidastavana, sekä laatua parantavana tai heikentävänä. Uusia viestintätehtäviä avautuu: esimerkiksi tekoälyn syötteiden kirjoittamisesta, eli promptaamisesta, sekä tiedon totuudenmukaisuuden tarkistamisesta tulee uusia viestijöiden velvollisuuksia. Työkalujen ja alustojen muuttuessa nopeasti uudempiin oman osaamisen päivittämisestä tulee tulevaisuudessa jatkuvaa. Artikkeli esittelee minne digitaalisten media-areenoiden kenttään tekoälykäs viestintä sijoittuu, sekä koostaa nelikenttämäisen ”läpinäkyvyyskuution”, jonka avulla voidaan hahmottaa tekoälyn käytöstä viestimistä organisaatioissa. Lisäksi artikkeli summaa tekoälyn aiheuttamia muutoksia organisaatioiden viestinnän arvontuotannolle, ja esittelee kolme tulevaisuuden viestintää ohjaavaa propositiota tekoälykkäästä viestinnästä.
Päätekijät
Aineistotyyppi
Kirjat Kirjan osa
Julkaistu
2024
Sarja
Aiheet
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
Julkaisija
ProCom - Viestinnän ammattilaiset ry
Julkaisun pysyvä osoite
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202409105871Käytä tätä linkitykseen
Emojulkaisun ISBN
978-952-65239-7-2
Vertaisarvioinnin tila
Vertaisarvioitu
ISSN
2343-4090
DOI
https://doi.org/10.31885/9789526523996
Kieli
suomi
Julkaisussa
ProComma Academic
Kuuluu julkaisuun
Tekoälykäs viestintä
Viite
  • Niittymaa, J., & Luoma-aho, V. (2024). Tekoälykäs viestintä. In J. Niittymaa, & V. Luoma-aho (Eds.), Tekoälykäs viestintä (pp. 11-37). ProCom - Viestinnän ammattilaiset ry. ProComma Academic, 2024. https://doi.org/10.31885/9789526523996
Lisenssi
CC BY 4.0Open Access
Copyright© Kirjoittajat 2024

Jaa