Yläkouluikäisten oppilaiden kuvailemat tunteet koulun liikuntatunneilla ja tunnekokemuksiin liittyvät tekijät

Abstract
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää 9.-luokkalaisten oppilaiden kokemia tunteita koulun liikuntatunneilla. Lisäksi tavoitteena on selvittää tunnekokemuksien taustalla vaikuttavia mahdollisia tekijöitä. Aiheesta on aikaisempaa tutkimusta, mutta ei paljoa yläkouluikäisten oppilaiden ryhmistä. Näissä tutkimuksissa oppilaat eivät ole myöskään päässeet itse kertomaan omalla äänellään kokemuksistaan. Tässä tutkimuksessa ilmiötä tarkastellaan nimenomaan oppilaiden omasta näkökulmasta. Tutkimusten mukaan tunteet vaikuttavat ihmisen käyttäytymiseen. Tunteet ohjaavat meitä pois epämiellyttävien ja terveydelle haitallisten asioiden luota. Toisaalta tunteet ohjaavat meitä niiden asioiden pariin, jotka tuottavat meille iloa ja mielihyvää. Nuoret kokevat tunteita eri tavalla kuin aikuiset. Oppilaat kokevat paljon tunteita koulun liikuntatunneilla. Tässä tutkimuksessa tunteet jaotellaan positiivisiin ja negatiivisiin oppilaan osallistumisen näkökulmasta. Useimmiten tehtävät, jotka herättävät oppilaassa positiivisia tunteita saavat tämän jatkamaan tehtävää. Kun taas negatiivisia tunteita herättävä tehtävä saa oppilaan useimmin välttelemään sitä. Tutkimus on lähtökohdiltaan laadullinen, sillä tavoitteena on pyrkiä ymmärtämään oppilaiden itse kuvailemia tunteita ja kokemuksia. Aineistonkeruumenetelmänä käytetään eläytymistarinan menetelmää. Aineisto käsitellään laadullisella aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Oppilaat kuvailivat teksteissään laajan skaalan erilaisia tunteita, mitä koulun liikuntatunnit heissä herättävät. Oppilaat mainitsivat teksteissään enemmän negatiivisia kuin positiivisia tunteita. Oppilaat myös kuvailivat negatiivisia tunteita enemmän teksteissään, esimerkiksi tunteen kehollista kokemusta ja mitkä tapahtumat tai tilanteet ovat mahdollisesti liittyneet sen syntyyn. Oppilaiden kirjoittamissa teksteissä mainittiin ja kuvailtiin negatiivisista tunteista eniten ärtyneisyyttä, turhautuneisuutta, vihaa, surua, tylsistymistä, ahdistusta ja häpeää. Positiivisista tunteista mainittiin ja kuvailtiin eniten iloa, pätevyyttä, innostuneisuutta, vapautta, ylpeyttä ja mielihyvää. Tunnekokemusten taustalla voi olla monia eri tekijöitä, jotka eivät välttämättä edes liity tunnin tapahtumiin. Tunnin tekeminen, vertaisten toiminta, opettajan toiminta, didaktiset ratkaisut, onnistumiset ja epäonnistumiset sekä oppilaan itsetietoisuus ja omaisuusvahingot voivat liittyä oppilaiden kuvailemiin tunteisiin. Liikunnanopettajien on tärkeää tiedostaa, mitkä tekijät voivat liittyä oppilaiden tunteiden syntyyn, jotta he voivat edistää positiivisten tunnekokemusten syntymistä koululiikunnassa.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2024
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202406104452Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share

_version_ 1824577887420809216
accesslevel_txtF openAccess
advisors_txtF_mv Huovinen, Terhi
author Nakari, Nina
author_facet Nakari, Nina
converis_txtF no
departments_txtF_mv Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää 9.-luokkalaisten oppilaiden kokemia tunteita koulun liikuntatunneilla. Lisäksi tavoitteena on selvittää tunnekokemuksien taustalla vaikuttavia mahdollisia tekijöitä. Aiheesta on aikaisempaa tutkimusta, mutta ei paljoa yläkouluikäisten oppilaiden ryhmistä. Näissä tutkimuksissa oppilaat eivät ole myöskään päässeet itse kertomaan omalla äänellään kokemuksistaan. Tässä tutkimuksessa ilmiötä tarkastellaan nimenomaan oppilaiden omasta näkökulmasta. Tutkimusten mukaan tunteet vaikuttavat ihmisen käyttäytymiseen. Tunteet ohjaavat meitä pois epämiellyttävien ja terveydelle haitallisten asioiden luota. Toisaalta tunteet ohjaavat meitä niiden asioiden pariin, jotka tuottavat meille iloa ja mielihyvää. Nuoret kokevat tunteita eri tavalla kuin aikuiset. Oppilaat kokevat paljon tunteita koulun liikuntatunneilla. Tässä tutkimuksessa tunteet jaotellaan positiivisiin ja negatiivisiin oppilaan osallistumisen näkökulmasta. Useimmiten tehtävät, jotka herättävät oppilaassa positiivisia tunteita saavat tämän jatkamaan tehtävää. Kun taas negatiivisia tunteita herättävä tehtävä saa oppilaan useimmin välttelemään sitä. Tutkimus on lähtökohdiltaan laadullinen, sillä tavoitteena on pyrkiä ymmärtämään oppilaiden itse kuvailemia tunteita ja kokemuksia. Aineistonkeruumenetelmänä käytetään eläytymistarinan menetelmää. Aineisto käsitellään laadullisella aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Oppilaat kuvailivat teksteissään laajan skaalan erilaisia tunteita, mitä koulun liikuntatunnit heissä herättävät. Oppilaat mainitsivat teksteissään enemmän negatiivisia kuin positiivisia tunteita. Oppilaat myös kuvailivat negatiivisia tunteita enemmän teksteissään, esimerkiksi tunteen kehollista kokemusta ja mitkä tapahtumat tai tilanteet ovat mahdollisesti liittyneet sen syntyyn. Oppilaiden kirjoittamissa teksteissä mainittiin ja kuvailtiin negatiivisista tunteista eniten ärtyneisyyttä, turhautuneisuutta, vihaa, surua, tylsistymistä, ahdistusta ja häpeää. Positiivisista tunteista mainittiin ja kuvailtiin eniten iloa, pätevyyttä, innostuneisuutta, vapautta, ylpeyttä ja mielihyvää. Tunnekokemusten taustalla voi olla monia eri tekijöitä, jotka eivät välttämättä edes liity tunnin tapahtumiin. Tunnin tekeminen, vertaisten toiminta, opettajan toiminta, didaktiset ratkaisut, onnistumiset ja epäonnistumiset sekä oppilaan itsetietoisuus ja omaisuusvahingot voivat liittyä oppilaiden kuvailemiin tunteisiin. Liikunnanopettajien on tärkeää tiedostaa, mitkä tekijät voivat liittyä oppilaiden tunteiden syntyyn, jotta he voivat edistää positiivisten tunnekokemusten syntymistä koululiikunnassa.
digitoitu_txtF no
discipline_txtF Liikuntapedagogiikka
faculty_txtF Liikuntatieteellinen tiedekunta
file_count_txtF 1
files_txt [{"restricted": "no", "bundleName": "ORIGINAL", "format": "Adobe PDF", "mimeType": "application/pdf", "name": "URN:NBN:fi:jyu-202406104452.pdf", "description": null, "retrieveLink": "/rest/bitstreams/0ab4930a-ee65-4d27-87d5-8dfa8ef63dea/retrieve"}, {"restricted": "no", "bundleName": "CONTRACT", "format": "HTML", "mimeType": "text/html", "name": "contract.html", "description": null, "retrieveLink": "/rest/bitstreams/730c7498-0b2c-4c05-b9f2-5a570fab4c40/retrieve"}, {"restricted": "no", "bundleName": "TEXT", "format": "Text", "mimeType": "text/plain", "name": "URN:NBN:fi:jyu-202406104452.pdf.txt", "description": "Extracted text", "retrieveLink": "/rest/bitstreams/850c1694-4bc2-4ebd-bdea-802075095022/retrieve"}, {"restricted": "no", "bundleName": "THUMBNAIL", "format": "JPEG", "mimeType": "image/jpeg", "name": "URN:NBN:fi:jyu-202406104452.pdf.jpg", "description": "Generated Thumbnail", "retrieveLink": "/rest/bitstreams/2d8c63b7-374d-4a24-8e22-d4f36377326e/retrieve"}]
format 0/Opinnäytteet/ 1/Opinnäytteet/master thesis/
fullrecord
key : dc.contributor.advisor
value : Huovinen, Terhi
language :
element : contributor
qualifier : advisor
schema : dc
key : dc.contributor.author
value : Nakari, Nina
language :
element : contributor
qualifier : author
schema : dc
key : dc.date.accessioned
value : 2024-06-10T05:15:25Z
language :
element : date
qualifier : accessioned
schema : dc
key : dc.date.available
value : 2024-06-10T05:15:25Z
language :
element : date
qualifier : available
schema : dc
key : dc.date.issued
value : 2024
language :
element : date
qualifier : issued
schema : dc
key : dc.identifier.uri
value : https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95681
language :
element : identifier
qualifier : uri
schema : dc
key : dc.description.abstract
value : Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää 9.-luokkalaisten oppilaiden kokemia tunteita koulun liikuntatunneilla. Lisäksi tavoitteena on selvittää tunnekokemuksien taustalla vaikuttavia mahdollisia tekijöitä. Aiheesta on aikaisempaa tutkimusta, mutta ei paljoa yläkouluikäisten oppilaiden ryhmistä. Näissä tutkimuksissa oppilaat eivät ole myöskään päässeet itse kertomaan omalla äänellään kokemuksistaan. Tässä tutkimuksessa ilmiötä tarkastellaan nimenomaan oppilaiden omasta näkökulmasta. Tutkimusten mukaan tunteet vaikuttavat ihmisen käyttäytymiseen. Tunteet ohjaavat meitä pois epämiellyttävien ja terveydelle haitallisten asioiden luota. Toisaalta tunteet ohjaavat meitä niiden asioiden pariin, jotka tuottavat meille iloa ja mielihyvää. Nuoret kokevat tunteita eri tavalla kuin aikuiset. Oppilaat kokevat paljon tunteita koulun liikuntatunneilla. Tässä tutkimuksessa tunteet jaotellaan positiivisiin ja negatiivisiin oppilaan osallistumisen näkökulmasta. Useimmiten tehtävät, jotka herättävät oppilaassa positiivisia tunteita saavat tämän jatkamaan tehtävää. Kun taas negatiivisia tunteita herättävä tehtävä saa oppilaan useimmin välttelemään sitä. Tutkimus on lähtökohdiltaan laadullinen, sillä tavoitteena on pyrkiä ymmärtämään oppilaiden itse kuvailemia tunteita ja kokemuksia. Aineistonkeruumenetelmänä käytetään eläytymistarinan menetelmää. Aineisto käsitellään laadullisella aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Oppilaat kuvailivat teksteissään laajan skaalan erilaisia tunteita, mitä koulun liikuntatunnit heissä herättävät. Oppilaat mainitsivat teksteissään enemmän negatiivisia kuin positiivisia tunteita. Oppilaat myös kuvailivat negatiivisia tunteita enemmän teksteissään, esimerkiksi tunteen kehollista kokemusta ja mitkä tapahtumat tai tilanteet ovat mahdollisesti liittyneet sen syntyyn. Oppilaiden kirjoittamissa teksteissä mainittiin ja kuvailtiin negatiivisista tunteista eniten ärtyneisyyttä, turhautuneisuutta, vihaa, surua, tylsistymistä, ahdistusta ja häpeää. Positiivisista tunteista mainittiin ja kuvailtiin eniten iloa, pätevyyttä, innostuneisuutta, vapautta, ylpeyttä ja mielihyvää. Tunnekokemusten taustalla voi olla monia eri tekijöitä, jotka eivät välttämättä edes liity tunnin tapahtumiin. Tunnin tekeminen, vertaisten toiminta, opettajan toiminta, didaktiset ratkaisut, onnistumiset ja epäonnistumiset sekä oppilaan itsetietoisuus ja omaisuusvahingot voivat liittyä oppilaiden kuvailemiin tunteisiin. Liikunnanopettajien on tärkeää tiedostaa, mitkä tekijät voivat liittyä oppilaiden tunteiden syntyyn, jotta he voivat edistää positiivisten tunnekokemusten syntymistä koululiikunnassa.
language : fi
element : description
qualifier : abstract
schema : dc
key : dc.format.extent
value : 76
language :
element : format
qualifier : extent
schema : dc
key : dc.language.iso
value : fin
language :
element : language
qualifier : iso
schema : dc
key : dc.rights
value : In Copyright
language : en
element : rights
qualifier :
schema : dc
key : dc.title
value : Yläkouluikäisten oppilaiden kuvailemat tunteet koulun liikuntatunneilla ja tunnekokemuksiin liittyvät tekijät
language :
element : title
qualifier :
schema : dc
key : dc.type
value : master thesis
language :
element : type
qualifier :
schema : dc
key : dc.identifier.urn
value : URN:NBN:fi:jyu-202406104452
language :
element : identifier
qualifier : urn
schema : dc
key : dc.type.ontasot
value : Master’s thesis
language : en
element : type
qualifier : ontasot
schema : dc
key : dc.type.ontasot
value : Pro gradu -tutkielma
language : fi
element : type
qualifier : ontasot
schema : dc
key : dc.contributor.faculty
value : Faculty of Sport and Health Sciences
language : en
element : contributor
qualifier : faculty
schema : dc
key : dc.contributor.faculty
value : Liikuntatieteellinen tiedekunta
language : fi
element : contributor
qualifier : faculty
schema : dc
key : dc.contributor.department
value : Sport and Health Sciences
language : en
element : contributor
qualifier : department
schema : dc
key : dc.contributor.department
value : Liikunta- ja terveystieteet
language : fi
element : contributor
qualifier : department
schema : dc
key : dc.contributor.organization
value : University of Jyväskylä
language : en
element : contributor
qualifier : organization
schema : dc
key : dc.contributor.organization
value : Jyväskylän yliopisto
language : fi
element : contributor
qualifier : organization
schema : dc
key : dc.subject.discipline
value : Physical Education Teacher Education
language : en
element : subject
qualifier : discipline
schema : dc
key : dc.subject.discipline
value : Liikuntapedagogiikka
language : fi
element : subject
qualifier : discipline
schema : dc
key : dc.type.coar
value : http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
language :
element : type
qualifier : coar
schema : dc
key : dc.rights.accesslevel
value : openAccess
language :
element : rights
qualifier : accesslevel
schema : dc
key : dc.type.publication
value : masterThesis
language :
element : type
qualifier : publication
schema : dc
key : dc.subject.oppiainekoodi
value : 502
language :
element : subject
qualifier : oppiainekoodi
schema : dc
key : dc.subject.yso
value : tunteet
language :
element : subject
qualifier : yso
schema : dc
key : dc.subject.yso
value : liikunta
language :
element : subject
qualifier : yso
schema : dc
key : dc.subject.yso
value : oppilaat
language :
element : subject
qualifier : yso
schema : dc
key : dc.subject.yso
value : koululiikunta
language :
element : subject
qualifier : yso
schema : dc
key : dc.rights.url
value : https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
language :
element : rights
qualifier : url
schema : dc
files : [{"restricted":"no","bundleName":"ORIGINAL","format":"Adobe PDF","mimeType":"application\/pdf","name":"URN:NBN:fi:jyu-202406104452.pdf","description":null,"retrieveLink":"\/rest\/bitstreams\/0ab4930a-ee65-4d27-87d5-8dfa8ef63dea\/retrieve"},{"restricted":"no","bundleName":"CONTRACT","format":"HTML","mimeType":"text\/html","name":"contract.html","description":null,"retrieveLink":"\/rest\/bitstreams\/730c7498-0b2c-4c05-b9f2-5a570fab4c40\/retrieve"},{"restricted":"no","bundleName":"TEXT","format":"Text","mimeType":"text\/plain","name":"URN:NBN:fi:jyu-202406104452.pdf.txt","description":"Extracted text","retrieveLink":"\/rest\/bitstreams\/850c1694-4bc2-4ebd-bdea-802075095022\/retrieve"},{"restricted":"no","bundleName":"THUMBNAIL","format":"JPEG","mimeType":"image\/jpeg","name":"URN:NBN:fi:jyu-202406104452.pdf.jpg","description":"Generated Thumbnail","retrieveLink":"\/rest\/bitstreams\/2d8c63b7-374d-4a24-8e22-d4f36377326e\/retrieve"}]
id jyx_123456789_95681
isbn_txtF no
issued_txtF 2024
language_txtF_mv fin
mimetype_txtF_mv application/pdf
online_urls_str_mv URN:NBN:fi:jyu-202406104452
publishDate 2024
rights_txtF In Copyright
spellingShingle Yläkouluikäisten oppilaiden kuvailemat tunteet koulun liikuntatunneilla ja tunnekokemuksiin liittyvät tekijät Nakari, Nina tunteet liikunta oppilaat koululiikunta
subject_count_txtF 0
thumbnail https://jyx.jyu.fi/bitstreams/2d8c63b7-374d-4a24-8e22-d4f36377326e/download.jpg?sequence=99
title Yläkouluikäisten oppilaiden kuvailemat tunteet koulun liikuntatunneilla ja tunnekokemuksiin liittyvät tekijät
title_full Yläkouluikäisten oppilaiden kuvailemat tunteet koulun liikuntatunneilla ja tunnekokemuksiin liittyvät tekijät
title_fullStr Yläkouluikäisten oppilaiden kuvailemat tunteet koulun liikuntatunneilla ja tunnekokemuksiin liittyvät tekijät
title_full_unstemmed Yläkouluikäisten oppilaiden kuvailemat tunteet koulun liikuntatunneilla ja tunnekokemuksiin liittyvät tekijät
title_short Yläkouluikäisten oppilaiden kuvailemat tunteet koulun liikuntatunneilla ja tunnekokemuksiin liittyvät tekijät
title_sort Yläkouluikäisten oppilaiden kuvailemat tunteet koulun liikuntatunneilla ja tunnekokemuksiin liittyvät tekijät
topic tunteet liikunta oppilaat koululiikunta
yso_count_txtF 4