Monikanavainen myyntistrategia yritysmyynnissä

Abstract
Tämä tutkielma käsittelee monikanavaista myyntiä eli multichannel myyntistrategiaa, jossa yritys myy useassa eri myyntikanavissa tarjoten asiakkaalle parasta mahdollista asiakaskokemusta missä ja milloin asiakas itse haluaa. Monikanavainen myynti muodostuu itse myyntityöstä, -prosesseista sekä -kanavavalinnoista. Motivaatioteoria puolestaan selittää asiakkaan sisällön kulutuksen tottumuksia sekä mieltymyksiä asioida eri kanavissa. Päätutkimuskysymyksenä selitetään; Miten monikanavaista myyntistrategiaa hyödynnetään yritysten välisessä kaupankäynnissä eri toimialoilla? Alatutkimuskysymyksillä pyritään luomaan syvällisempää ymmärrystä monikanavaisen myyntistrategian luomiseen sekä auttamaan päätutkimuskysymyksen vastauksen selvittämistä. Työn tutkimusmenetelmänä toimii laadullinen tutkimusmenetelmä, jossa tutkitaan ja analysoidaan kerättyä tutkimusaineistoa. Tutkimusaineisto koostuu eri yritysten myyntijohtajien haastatteluista, jotka kerätään puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastatteluista saatu aineisto analysoidaan sisällönanalyysimenetelmällä, jonka avulla muodostetaan tiivistetty ja mahdollisimman kattava käsitys aiheesta. Tutkielman tulokset osiossa todetaan, että yritykset hyödyntävät monikanavaista myyntiä hyvin erilailla eri organisaatioissa ja eri toimialoilla. Haastattelujen perusteella itse kanavaratkaisut ennen Covid-19 pandemiaa sekä sen jälkeen, eivät ole radikaalisti muuttuneet muuten, kun videotapaamisten lisäännyttyä. Yritykset hyödyntävät hyvin paljon edelleen pandemian jälkeenkin vielä puhelinta, sähköpostia, kasvokkaista tapaamista sekä video tapaamista myyntityössä eikä uusia myyntikanavia yritysmyynnissä ole suuressa määrin ilmennyt. Nykyinen kehityssuunta vaikuttaa olevan se, että prosessia kuljetaan asiakkaan tarpeita kuunnellen, ja erityisesti hybridimalli, jossa osa tapaamisista voi olla kasvokkain ja osa etänä on yleistynyt kovasti.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2024
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405273997Use this for linking
Language
Finnish
License
In Copyright
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.
Copyright© The Author(s)

Share

_version_ 1824577858960359424
accesslevel_txtF restrictedAccess
accessrights_txtF Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.
advisors_txtF_mv Munnukka, Juha
author Tiitola, Juuso
author_facet Tiitola, Juuso
content_txtF fulltext
converis_txtF no
description Tämä tutkielma käsittelee monikanavaista myyntiä eli multichannel myyntistrategiaa, jossa yritys myy useassa eri myyntikanavissa tarjoten asiakkaalle parasta mahdollista asiakaskokemusta missä ja milloin asiakas itse haluaa. Monikanavainen myynti muodostuu itse myyntityöstä, -prosesseista sekä -kanavavalinnoista. Motivaatioteoria puolestaan selittää asiakkaan sisällön kulutuksen tottumuksia sekä mieltymyksiä asioida eri kanavissa. Päätutkimuskysymyksenä selitetään; Miten monikanavaista myyntistrategiaa hyödynnetään yritysten välisessä kaupankäynnissä eri toimialoilla? Alatutkimuskysymyksillä pyritään luomaan syvällisempää ymmärrystä monikanavaisen myyntistrategian luomiseen sekä auttamaan päätutkimuskysymyksen vastauksen selvittämistä. Työn tutkimusmenetelmänä toimii laadullinen tutkimusmenetelmä, jossa tutkitaan ja analysoidaan kerättyä tutkimusaineistoa. Tutkimusaineisto koostuu eri yritysten myyntijohtajien haastatteluista, jotka kerätään puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastatteluista saatu aineisto analysoidaan sisällönanalyysimenetelmällä, jonka avulla muodostetaan tiivistetty ja mahdollisimman kattava käsitys aiheesta. Tutkielman tulokset osiossa todetaan, että yritykset hyödyntävät monikanavaista myyntiä hyvin erilailla eri organisaatioissa ja eri toimialoilla. Haastattelujen perusteella itse kanavaratkaisut ennen Covid-19 pandemiaa sekä sen jälkeen, eivät ole radikaalisti muuttuneet muuten, kun videotapaamisten lisäännyttyä. Yritykset hyödyntävät hyvin paljon edelleen pandemian jälkeenkin vielä puhelinta, sähköpostia, kasvokkaista tapaamista sekä video tapaamista myyntityössä eikä uusia myyntikanavia yritysmyynnissä ole suuressa määrin ilmennyt. Nykyinen kehityssuunta vaikuttaa olevan se, että prosessia kuljetaan asiakkaan tarpeita kuunnellen, ja erityisesti hybridimalli, jossa osa tapaamisista voi olla kasvokkain ja osa etänä on yleistynyt kovasti.
digitoitu_txtF yes
discipline_txtF Markkinointi
faculty_txtF Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu
file_count_txtF 1
files_txt [{"restricted": "yes", "bundleName": "ORIGINAL", "format": "Adobe PDF", "mimeType": "application/pdf", "name": "URN:NBN:fi:jyu-202405273997.pdf", "description": null, "retrieveLink": "/rest/bitstreams/31488a64-db1f-4061-bd40-e908658ff5e8/retrieve"}, {"restricted": "no", "bundleName": "CONTRACT", "format": "Adobe PDF", "mimeType": "application/pdf", "name": "julkaisusopimus.pdf", "description": null, "retrieveLink": "/rest/bitstreams/ef914ac5-f761-4f9a-ac52-5e39fef51bde/retrieve"}, {"restricted": "no", "bundleName": "TEXT", "format": "Text", "mimeType": "text/plain", "name": "URN:NBN:fi:jyu-202405273997.pdf.txt", "description": "Extracted text", "retrieveLink": "/rest/bitstreams/14728471-1a32-4959-979c-7eefb3ae9ff5/retrieve"}, {"restricted": "no", "bundleName": "THUMBNAIL", "format": "JPEG", "mimeType": "image/jpeg", "name": "URN:NBN:fi:jyu-202405273997.pdf.jpg", "description": "Generated Thumbnail", "retrieveLink": "/rest/bitstreams/11b881a7-8f08-489f-a931-583da3a8a38c/retrieve"}]
format 0/Opinnäytteet/ 1/Opinnäytteet/master thesis/
fullrecord
key : dc.contributor.advisor
value : Munnukka, Juha
language :
element : contributor
qualifier : advisor
schema : dc
key : dc.contributor.author
value : Tiitola, Juuso
language :
element : contributor
qualifier : author
schema : dc
key : dc.date.accessioned
value : 2024-05-27T09:46:05Z
language :
element : date
qualifier : accessioned
schema : dc
key : dc.date.available
value : 2024-05-27T09:46:05Z
language :
element : date
qualifier : available
schema : dc
key : dc.date.issued
value : 2024
language :
element : date
qualifier : issued
schema : dc
key : dc.identifier.uri
value : https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95234
language :
element : identifier
qualifier : uri
schema : dc
key : dc.description.abstract
value : Tämä tutkielma käsittelee monikanavaista myyntiä eli multichannel myyntistrategiaa, jossa yritys myy useassa eri myyntikanavissa tarjoten asiakkaalle parasta mahdollista asiakaskokemusta missä ja milloin asiakas itse haluaa. Monikanavainen myynti muodostuu itse myyntityöstä, -prosesseista sekä -kanavavalinnoista. Motivaatioteoria puolestaan selittää asiakkaan sisällön kulutuksen tottumuksia sekä mieltymyksiä asioida eri kanavissa. Päätutkimuskysymyksenä selitetään; Miten monikanavaista myyntistrategiaa hyödynnetään yritysten välisessä kaupankäynnissä eri toimialoilla? Alatutkimuskysymyksillä pyritään luomaan syvällisempää ymmärrystä monikanavaisen myyntistrategian luomiseen sekä auttamaan päätutkimuskysymyksen vastauksen selvittämistä. Työn tutkimusmenetelmänä toimii laadullinen tutkimusmenetelmä, jossa tutkitaan ja analysoidaan kerättyä tutkimusaineistoa. Tutkimusaineisto koostuu eri yritysten myyntijohtajien haastatteluista, jotka kerätään puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastatteluista saatu aineisto analysoidaan sisällönanalyysimenetelmällä, jonka avulla muodostetaan tiivistetty ja mahdollisimman kattava käsitys aiheesta. Tutkielman tulokset osiossa todetaan, että yritykset hyödyntävät monikanavaista myyntiä hyvin erilailla eri organisaatioissa ja eri toimialoilla. Haastattelujen perusteella itse kanavaratkaisut ennen Covid-19 pandemiaa sekä sen jälkeen, eivät ole radikaalisti muuttuneet muuten, kun videotapaamisten lisäännyttyä. Yritykset hyödyntävät hyvin paljon edelleen pandemian jälkeenkin vielä puhelinta, sähköpostia, kasvokkaista tapaamista sekä video tapaamista myyntityössä eikä uusia myyntikanavia yritysmyynnissä ole suuressa määrin ilmennyt. Nykyinen kehityssuunta vaikuttaa olevan se, että prosessia kuljetaan asiakkaan tarpeita kuunnellen, ja erityisesti hybridimalli, jossa osa tapaamisista voi olla kasvokkain ja osa etänä on yleistynyt kovasti.
language : fi
element : description
qualifier : abstract
schema : dc
key : dc.format.extent
value : 70
language :
element : format
qualifier : extent
schema : dc
key : dc.format.mimetype
value : application/pdf
language :
element : format
qualifier : mimetype
schema : dc
key : dc.language.iso
value : fin
language :
element : language
qualifier : iso
schema : dc
key : dc.rights
value : In Copyright
language : en
element : rights
qualifier :
schema : dc
key : dc.title
value : Monikanavainen myyntistrategia yritysmyynnissä
language :
element : title
qualifier :
schema : dc
key : dc.type
value : master thesis
language :
element : type
qualifier :
schema : dc
key : dc.identifier.urn
value : URN:NBN:fi:jyu-202405273997
language :
element : identifier
qualifier : urn
schema : dc
key : dc.contributor.faculty
value : Jyväskylä University School of Business and Economics
language : en
element : contributor
qualifier : faculty
schema : dc
key : dc.contributor.faculty
value : Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu
language : fi
element : contributor
qualifier : faculty
schema : dc
key : dc.contributor.organization
value : Jyväskylän yliopisto
language : fi
element : contributor
qualifier : organization
schema : dc
key : dc.contributor.organization
value : University of Jyväskylä
language : en
element : contributor
qualifier : organization
schema : dc
key : dc.subject.discipline
value : Marketing
language : en
element : subject
qualifier : discipline
schema : dc
key : dc.subject.discipline
value : Markkinointi
language : fi
element : subject
qualifier : discipline
schema : dc
key : dc.type.coar
value : http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
language :
element : type
qualifier : coar
schema : dc
key : dc.rights.copyright
value : © The Author(s)
language :
element : rights
qualifier : copyright
schema : dc
key : dc.rights.accesslevel
value : restrictedAccess
language :
element : rights
qualifier : accesslevel
schema : dc
key : dc.type.publication
value : masterThesis
language :
element : type
qualifier : publication
schema : dc
key : dc.format.content
value : fulltext
language :
element : format
qualifier : content
schema : dc
key : dc.rights.url
value : https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
language :
element : rights
qualifier : url
schema : dc
key : dc.rights.accessrights
value : The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2).
language : en
element : rights
qualifier : accessrights
schema : dc
key : dc.rights.accessrights
value : Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.
language : fi
element : rights
qualifier : accessrights
schema : dc
files : [{"restricted":"yes","bundleName":"ORIGINAL","format":"Adobe PDF","mimeType":"application\/pdf","name":"URN:NBN:fi:jyu-202405273997.pdf","description":null,"retrieveLink":"\/rest\/bitstreams\/31488a64-db1f-4061-bd40-e908658ff5e8\/retrieve"},{"restricted":"no","bundleName":"CONTRACT","format":"Adobe PDF","mimeType":"application\/pdf","name":"julkaisusopimus.pdf","description":null,"retrieveLink":"\/rest\/bitstreams\/ef914ac5-f761-4f9a-ac52-5e39fef51bde\/retrieve"},{"restricted":"no","bundleName":"TEXT","format":"Text","mimeType":"text\/plain","name":"URN:NBN:fi:jyu-202405273997.pdf.txt","description":"Extracted text","retrieveLink":"\/rest\/bitstreams\/14728471-1a32-4959-979c-7eefb3ae9ff5\/retrieve"},{"restricted":"no","bundleName":"THUMBNAIL","format":"JPEG","mimeType":"image\/jpeg","name":"URN:NBN:fi:jyu-202405273997.pdf.jpg","description":"Generated Thumbnail","retrieveLink":"\/rest\/bitstreams\/11b881a7-8f08-489f-a931-583da3a8a38c\/retrieve"}]
id jyx_123456789_95234
isbn_txtF no
issued_txtF 2024
language_txtF_mv fin
mimetype_txtF_mv application/pdf
online_urls_str_mv URN:NBN:fi:jyu-202405273997
publishDate 2024
rights_txtF In Copyright
spellingShingle Monikanavainen myyntistrategia yritysmyynnissä Tiitola, Juuso
subject_count_txtF 0
thumbnail https://jyx.jyu.fi/bitstreams/11b881a7-8f08-489f-a931-583da3a8a38c/download.jpg?sequence=99
title Monikanavainen myyntistrategia yritysmyynnissä
title_full Monikanavainen myyntistrategia yritysmyynnissä
title_fullStr Monikanavainen myyntistrategia yritysmyynnissä
title_full_unstemmed Monikanavainen myyntistrategia yritysmyynnissä
title_short Monikanavainen myyntistrategia yritysmyynnissä
title_sort Monikanavainen myyntistrategia yritysmyynnissä
yso_count_txtF 0