”Ystävät on hetkellisiä, mutta levelit ikuisia” : pelaamisen representoituminen ja merkityksellistäminen Aleksi Delikouraksen Nörtti-kirjasarjassa ja Annukka Salaman romaanissa Ripley: Nopea yhteys

Abstract
Tässä artikkelissa tarkastellaan sitä, millä tavoin pelaamista ja pelikulttuuria representoidaan ja millaisia merkityksiä ne saavat kotimaisessa 2010- ja 2020-luvulla ilmestyneessä nuortenkirjallisuudessa. Analysoitavan kaunokirjallisen aineiston muodostavat valitut osat Aleksi Delikouraksen Nörtti-kirjasarjasta (2012–2017) sekä Annukka Salaman nuortenromaani Ripley: nopea yhteys (2022). Kontekstualisoivan ja tematisoivan lähiluvun avulla artikkelissa selvitetään 1) millä tavoin pelaajuus ja nörttiys teoksissa määrittyy, 2) millaisia merkityksiä pelaamiselle annetaan ja 3) millaisia mahdollisuuksia pelaaminen kohdeteosten nuorille henkilöhahmoille avaa. Lisäksi artikkelissa tarkastellaan kertomusteoreettisesta näkökulmasta itse pelaamisen representoitumista. Pelaamisen rooli ja merkitykset painottuvat tarkastelluissa teoksissa eri tavoin. Yhteistä teoksille kuitenkin on pelaamisen keskeisyys henkilöhahmojen identiteettiä rakentavana elementtinä. Teoksissa toisinnetaan peli- ja nörttikulttuuriin liittyviä stereotypioita, mutta niitä pyritään myös kyseenalaistamaan ja murtamaan. Lisäksi pelaamisen ja pelimaailmojen representaatiot ovat keskeinen osa kertomuksia. Artikkelissa argumentoidaan, että näillä representaatioilla on merkittävä funktio, sillä ne luovat teoksiin tarttumapintaa tehden niiden maailmoista samastuttavia lukijoille.

The article examines representations of gaming and game culture in Finnish young adult literature published in the 2010s and 2020s. The main corpus consists of selected parts of the Nörtti book series (“The Nerd”; 2012–2017) by Aleksi Delikouras, and Ripley: nopea yhteys (“Ripley: a fast connection”; 2022), a young adult novel by Annukka Salama. Through contextual and thematic close reading, the article aims to answer the following questions: 1) How are gamer and nerd identities defined in the novels? 2) What meanings and functions are associated with video games and gaming? 3) What opportunities does gaming offer to the characters in the novels? Additionally, the article analyzes representations of gaming and game worlds from the point of view of narrative theory. The novels portray gaming with varying degrees of significance, ranging from a meaningful and rewarding hobby to a goal-oriented and competitive activity. However, a common aspect among these novels is the emphasis on gaming and game culture as an integral part of the teenage characters’ identity. Although both Delikouras’ and Salama’s novels reproduce stereotypes associated with game and nerd culture, they also aim to update and diversify the image of a (stereo)typical gamer and/or nerd character. Moreover, the analysis shows that representations of game worlds play a crucial role in the narratives. These representations are significant not only at the level of the story, as they carry the plot forward but, more importantly, because they create story worlds that are familiar and therefore relatable to young readers, as they are representations of real-world phenomena.
Main Author
Format
Articles Research article
Published
2023
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Nuorisotutkimusseura
Original source
https://journal.fi/nuorisotutkimus/article/view/138188
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202401081076Use this for linking
Review status
Peer reviewed
ISSN
0780-0886
DOI
https://doi.org/10.57049/nuorisotutkimus.9138188
Language
Finnish
Published in
Nuorisotutkimus
Citation
  • Marttinen, H. (2023). ”Ystävät on hetkellisiä, mutta levelit ikuisia” : pelaamisen representoituminen ja merkityksellistäminen Aleksi Delikouraksen Nörtti-kirjasarjassa ja Annukka Salaman romaanissa Ripley: Nopea yhteys. Nuorisotutkimus, 41(3), 29-43. https://doi.org/10.57049/nuorisotutkimus.9138188
License
CC BY-NC-ND 4.0Open Access
Funder(s)
Finnish Cultural Foundation
Additional information about funding
Artikkeli on kirjoitettu osana Suomen Kulttuurirahaston rahoittamaa tutkimushanketta "Sosiaalinen media ja (uusi) teknologia 2010-luvun kotimaisessa lasten- ja nuortenkirjallisuudessa" (2021-2024)
Copyright© 2023 Nuorisotutkimus

Share

_version_ 1824577753770360832
accesslevel_txtF openAccess
author Marttinen, Heta
author_facet Marttinen, Heta
content_txtF fulltext
converis_txtF yes
departments_txtF_mv Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies
description Tässä artikkelissa tarkastellaan sitä, millä tavoin pelaamista ja pelikulttuuria representoidaan ja millaisia merkityksiä ne saavat kotimaisessa 2010- ja 2020-luvulla ilmestyneessä nuortenkirjallisuudessa. Analysoitavan kaunokirjallisen aineiston muodostavat valitut osat Aleksi Delikouraksen Nörtti-kirjasarjasta (2012–2017) sekä Annukka Salaman nuortenromaani Ripley: nopea yhteys (2022). Kontekstualisoivan ja tematisoivan lähiluvun avulla artikkelissa selvitetään 1) millä tavoin pelaajuus ja nörttiys teoksissa määrittyy, 2) millaisia merkityksiä pelaamiselle annetaan ja 3) millaisia mahdollisuuksia pelaaminen kohdeteosten nuorille henkilöhahmoille avaa. Lisäksi artikkelissa tarkastellaan kertomusteoreettisesta näkökulmasta itse pelaamisen representoitumista. Pelaamisen rooli ja merkitykset painottuvat tarkastelluissa teoksissa eri tavoin. Yhteistä teoksille kuitenkin on pelaamisen keskeisyys henkilöhahmojen identiteettiä rakentavana elementtinä. Teoksissa toisinnetaan peli- ja nörttikulttuuriin liittyviä stereotypioita, mutta niitä pyritään myös kyseenalaistamaan ja murtamaan. Lisäksi pelaamisen ja pelimaailmojen representaatiot ovat keskeinen osa kertomuksia. Artikkelissa argumentoidaan, että näillä representaatioilla on merkittävä funktio, sillä ne luovat teoksiin tarttumapintaa tehden niiden maailmoista samastuttavia lukijoille. The article examines representations of gaming and game culture in Finnish young adult literature published in the 2010s and 2020s. The main corpus consists of selected parts of the Nörtti book series (“The Nerd”; 2012–2017) by Aleksi Delikouras, and Ripley: nopea yhteys (“Ripley: a fast connection”; 2022), a young adult novel by Annukka Salama. Through contextual and thematic close reading, the article aims to answer the following questions: 1) How are gamer and nerd identities defined in the novels? 2) What meanings and functions are associated with video games and gaming? 3) What opportunities does gaming offer to the characters in the novels? Additionally, the article analyzes representations of gaming and game worlds from the point of view of narrative theory. The novels portray gaming with varying degrees of significance, ranging from a meaningful and rewarding hobby to a goal-oriented and competitive activity. However, a common aspect among these novels is the emphasis on gaming and game culture as an integral part of the teenage characters’ identity. Although both Delikouras’ and Salama’s novels reproduce stereotypes associated with game and nerd culture, they also aim to update and diversify the image of a (stereo)typical gamer and/or nerd character. Moreover, the analysis shows that representations of game worlds play a crucial role in the narratives. These representations are significant not only at the level of the story, as they carry the plot forward but, more importantly, because they create story worlds that are familiar and therefore relatable to young readers, as they are representations of real-world phenomena.
digitoitu_txtF no
discipline_txtF Kirjallisuus
file_count_txtF 1
files_txt [{"restricted": "no", "bundleName": "ORIGINAL", "format": "Adobe PDF", "mimeType": "application/pdf", "name": "138188-Artikkelin teksti-306271-1-10-20231026.pdf", "description": "publishedVersion", "retrieveLink": "/rest/bitstreams/057a2451-7c3f-4159-a9ba-917854de189e/retrieve"}, {"restricted": "no", "bundleName": "TEXT", "format": "Text", "mimeType": "text/plain", "name": "138188-Artikkelin teksti-306271-1-10-20231026.pdf.txt", "description": "Extracted text", "retrieveLink": "/rest/bitstreams/d73cfdb1-ee9f-4e1e-ab4e-970a96fa9883/retrieve"}, {"restricted": "no", "bundleName": "THUMBNAIL", "format": "JPEG", "mimeType": "image/jpeg", "name": "138188-Artikkelin teksti-306271-1-10-20231026.pdf.jpg", "description": "Generated Thumbnail", "retrieveLink": "/rest/bitstreams/24602724-dd6e-4f9b-92d5-ae516d8efb94/retrieve"}]
format 0/Artikkelit/ 1/Artikkelit/research article/
fullrecord
key : dc.contributor.author
value : Marttinen, Heta
language :
element : contributor
qualifier : author
schema : dc
key : dc.date.accessioned
value : 2024-01-08T11:16:46Z
language :
element : date
qualifier : accessioned
schema : dc
key : dc.date.available
value : 2024-01-08T11:16:46Z
language :
element : date
qualifier : available
schema : dc
key : dc.date.issued
value : 2023
language :
element : date
qualifier : issued
schema : dc
key : dc.identifier.citation
value : Marttinen, H. (2023). ”Ystävät on hetkellisiä, mutta levelit ikuisia” : pelaamisen representoituminen ja merkityksellistäminen Aleksi Delikouraksen Nörtti-kirjasarjassa ja Annukka Salaman romaanissa Ripley: Nopea yhteys. Nuorisotutkimus, 41(3), 29-43. https://doi.org/10.57049/nuorisotutkimus.9138188
language :
element : identifier
qualifier : citation
schema : dc
key : dc.identifier.other
value : jyu-pub.194349717
language :
element : identifier
qualifier : other
schema : dc
key : dc.identifier.uri
value : https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92574
language :
element : identifier
qualifier : uri
schema : dc
key : dc.description.abstract
value : Tässä artikkelissa tarkastellaan sitä, millä tavoin pelaamista ja pelikulttuuria representoidaan ja millaisia merkityksiä ne saavat kotimaisessa 2010- ja 2020-luvulla ilmestyneessä nuortenkirjallisuudessa. Analysoitavan kaunokirjallisen aineiston muodostavat valitut osat Aleksi Delikouraksen Nörtti-kirjasarjasta (2012–2017) sekä Annukka Salaman nuortenromaani Ripley: nopea yhteys (2022). Kontekstualisoivan ja tematisoivan lähiluvun avulla artikkelissa selvitetään 1) millä tavoin pelaajuus ja nörttiys teoksissa määrittyy, 2) millaisia merkityksiä pelaamiselle annetaan ja 3) millaisia mahdollisuuksia pelaaminen kohdeteosten nuorille henkilöhahmoille avaa. Lisäksi artikkelissa tarkastellaan kertomusteoreettisesta näkökulmasta itse pelaamisen representoitumista. Pelaamisen rooli ja merkitykset painottuvat tarkastelluissa teoksissa eri tavoin. Yhteistä teoksille kuitenkin on pelaamisen keskeisyys henkilöhahmojen identiteettiä rakentavana elementtinä. Teoksissa toisinnetaan peli- ja nörttikulttuuriin liittyviä stereotypioita, mutta niitä pyritään myös kyseenalaistamaan ja murtamaan. Lisäksi pelaamisen ja pelimaailmojen representaatiot ovat keskeinen osa kertomuksia. Artikkelissa argumentoidaan, että näillä representaatioilla on merkittävä funktio, sillä ne luovat teoksiin tarttumapintaa tehden niiden maailmoista samastuttavia lukijoille.
language : fi
element : description
qualifier : abstract
schema : dc
key : dc.description.abstract
value : The article examines representations of gaming and game culture in Finnish young adult literature published in the 2010s and 2020s. The main corpus consists of selected parts of the Nörtti book series (“The Nerd”; 2012–2017) by Aleksi Delikouras, and Ripley: nopea yhteys (“Ripley: a fast connection”; 2022), a young adult novel by Annukka Salama. Through contextual and thematic close reading, the article aims to answer the following questions: 1) How are gamer and nerd identities defined in the novels? 2) What meanings and functions are associated with video games and gaming? 3) What opportunities does gaming offer to the characters in the novels? Additionally, the article analyzes representations of gaming and game worlds from the point of view of narrative theory. The novels portray gaming with varying degrees of significance, ranging from a meaningful and rewarding hobby to a goal-oriented and competitive activity. However, a common aspect among these novels is the emphasis on gaming and game culture as an integral part of the teenage characters’ identity. Although both Delikouras’ and Salama’s novels reproduce stereotypes associated with game and nerd culture, they also aim to update and diversify the image of a (stereo)typical gamer and/or nerd character. Moreover, the analysis shows that representations of game worlds play a crucial role in the narratives. These representations are significant not only at the level of the story, as they carry the plot forward but, more importantly, because they create story worlds that are familiar and therefore relatable to young readers, as they are representations of real-world phenomena.
language : en
element : description
qualifier : abstract
schema : dc
key : dc.format.mimetype
value : application/pdf
language :
element : format
qualifier : mimetype
schema : dc
key : dc.language.iso
value : fin
language :
element : language
qualifier : iso
schema : dc
key : dc.publisher
value : Nuorisotutkimusseura
language :
element : publisher
qualifier :
schema : dc
key : dc.relation.ispartofseries
value : Nuorisotutkimus
language :
element : relation
qualifier : ispartofseries
schema : dc
key : dc.relation.uri
value : https://journal.fi/nuorisotutkimus/article/view/138188
language :
element : relation
qualifier : uri
schema : dc
key : dc.rights
value : CC BY-NC-ND 4.0
language :
element : rights
qualifier :
schema : dc
key : dc.title
value : ”Ystävät on hetkellisiä, mutta levelit ikuisia” : pelaamisen representoituminen ja merkityksellistäminen Aleksi Delikouraksen Nörtti-kirjasarjassa ja Annukka Salaman romaanissa Ripley: Nopea yhteys
language :
element : title
qualifier :
schema : dc
key : dc.type
value : research article
language :
element : type
qualifier :
schema : dc
key : dc.identifier.urn
value : URN:NBN:fi:jyu-202401081076
language :
element : identifier
qualifier : urn
schema : dc
key : dc.contributor.department
value : Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos
language : fi
element : contributor
qualifier : department
schema : dc
key : dc.contributor.department
value : Department of Music, Art and Culture Studies
language : en
element : contributor
qualifier : department
schema : dc
key : dc.subject.discipline
value : Kirjallisuus
language : fi
element : subject
qualifier : discipline
schema : dc
key : dc.subject.discipline
value : Literature
language : en
element : subject
qualifier : discipline
schema : dc
key : dc.type.uri
value : http://purl.org/eprint/type/JournalArticle
language :
element : type
qualifier : uri
schema : dc
key : dc.type.coar
value : http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
language :
element : type
qualifier : coar
schema : dc
key : dc.description.reviewstatus
value : peerReviewed
language :
element : description
qualifier : reviewstatus
schema : dc
key : dc.format.pagerange
value : 29-43
language :
element : format
qualifier : pagerange
schema : dc
key : dc.relation.issn
value : 0780-0886
language :
element : relation
qualifier : issn
schema : dc
key : dc.relation.numberinseries
value : 3
language :
element : relation
qualifier : numberinseries
schema : dc
key : dc.relation.volume
value : 41
language :
element : relation
qualifier : volume
schema : dc
key : dc.type.version
value : publishedVersion
language :
element : type
qualifier : version
schema : dc
key : dc.rights.copyright
value : © 2023 Nuorisotutkimus
language :
element : rights
qualifier : copyright
schema : dc
key : dc.rights.accesslevel
value : openAccess
language : fi
element : rights
qualifier : accesslevel
schema : dc
key : dc.type.publication
value : article
language :
element : type
qualifier : publication
schema : dc
key : dc.relation.grantnumber
value :
language :
element : relation
qualifier : grantnumber
schema : dc
key : dc.subject.yso
value : digitaalinen kulttuuri
language :
element : subject
qualifier : yso
schema : dc
key : dc.subject.yso
value : nuortenkirjallisuus
language :
element : subject
qualifier : yso
schema : dc
key : dc.subject.yso
value : representaatio
language :
element : subject
qualifier : yso
schema : dc
key : dc.subject.yso
value : pelikulttuuri
language :
element : subject
qualifier : yso
schema : dc
key : dc.format.content
value : fulltext
language :
element : format
qualifier : content
schema : dc
key : jyx.subject.uri
value : http://www.yso.fi/onto/yso/p24121
language :
element : subject
qualifier : uri
schema : jyx
key : jyx.subject.uri
value : http://www.yso.fi/onto/yso/p5398
language :
element : subject
qualifier : uri
schema : jyx
key : jyx.subject.uri
value : http://www.yso.fi/onto/yso/p1407
language :
element : subject
qualifier : uri
schema : jyx
key : jyx.subject.uri
value : http://www.yso.fi/onto/yso/p25376
language :
element : subject
qualifier : uri
schema : jyx
key : dc.rights.url
value : https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
language :
element : rights
qualifier : url
schema : dc
key : dc.relation.doi
value : 10.57049/nuorisotutkimus.9138188
language :
element : relation
qualifier : doi
schema : dc
key : dc.relation.funder
value : Finnish Cultural Foundation
language : en
element : relation
qualifier : funder
schema : dc
key : dc.relation.funder
value : Suomen Kulttuurirahasto
language : fi
element : relation
qualifier : funder
schema : dc
key : jyx.fundinginformation
value : Artikkeli on kirjoitettu osana Suomen Kulttuurirahaston rahoittamaa tutkimushanketta "Sosiaalinen media ja (uusi) teknologia 2010-luvun kotimaisessa lasten- ja nuortenkirjallisuudessa" (2021-2024)
language :
element : fundinginformation
qualifier :
schema : jyx
key : dc.type.okm
value : A1
language :
element : type
qualifier : okm
schema : dc
files : [{"restricted":"no","bundleName":"ORIGINAL","format":"Adobe PDF","mimeType":"application\/pdf","name":"138188-Artikkelin teksti-306271-1-10-20231026.pdf","description":"publishedVersion","retrieveLink":"\/rest\/bitstreams\/057a2451-7c3f-4159-a9ba-917854de189e\/retrieve"},{"restricted":"no","bundleName":"TEXT","format":"Text","mimeType":"text\/plain","name":"138188-Artikkelin teksti-306271-1-10-20231026.pdf.txt","description":"Extracted text","retrieveLink":"\/rest\/bitstreams\/d73cfdb1-ee9f-4e1e-ab4e-970a96fa9883\/retrieve"},{"restricted":"no","bundleName":"THUMBNAIL","format":"JPEG","mimeType":"image\/jpeg","name":"138188-Artikkelin teksti-306271-1-10-20231026.pdf.jpg","description":"Generated Thumbnail","retrieveLink":"\/rest\/bitstreams\/24602724-dd6e-4f9b-92d5-ae516d8efb94\/retrieve"}]
funders_txtF_mv Finnish Cultural Foundation Suomen Kulttuurirahasto
id jyx_123456789_92574
isbn_txtF no
ispartofseries_txtF_mv Nuorisotutkimus
issn 0780-0886
issued_txtF 2023
language_txtF_mv fin
mimetype_txtF_mv application/pdf
okm_txtF A1
online_urls_str_mv URN:NBN:fi:jyu-202401081076
publishDate 2023
publisher_txtF_mv Nuorisotutkimusseura
reviewstatus_txtF peerReviewed
rights_txtF CC BY-NC-ND 4.0
series Nuorisotutkimus
seuranta_id_txt_mv jyu_5_0
seuranta_label_txtF_mv Kirjallisuus Literature
seuranta_txtF_mv KIR
spellingShingle ”Ystävät on hetkellisiä, mutta levelit ikuisia” : pelaamisen representoituminen ja merkityksellistäminen Aleksi Delikouraksen Nörtti-kirjasarjassa ja Annukka Salaman romaanissa Ripley: Nopea yhteys Marttinen, Heta digitaalinen kulttuuri nuortenkirjallisuus representaatio pelikulttuuri Nuorisotutkimus
subject_count_txtF 0
thumbnail https://jyx.jyu.fi/bitstreams/24602724-dd6e-4f9b-92d5-ae516d8efb94/download.jpg?sequence=99
title ”Ystävät on hetkellisiä, mutta levelit ikuisia” : pelaamisen representoituminen ja merkityksellistäminen Aleksi Delikouraksen Nörtti-kirjasarjassa ja Annukka Salaman romaanissa Ripley: Nopea yhteys
title_full ”Ystävät on hetkellisiä, mutta levelit ikuisia” : pelaamisen representoituminen ja merkityksellistäminen Aleksi Delikouraksen Nörtti-kirjasarjassa ja Annukka Salaman romaanissa Ripley: Nopea yhteys
title_fullStr ”Ystävät on hetkellisiä, mutta levelit ikuisia” : pelaamisen representoituminen ja merkityksellistäminen Aleksi Delikouraksen Nörtti-kirjasarjassa ja Annukka Salaman romaanissa Ripley: Nopea yhteys
title_full_unstemmed ”Ystävät on hetkellisiä, mutta levelit ikuisia” : pelaamisen representoituminen ja merkityksellistäminen Aleksi Delikouraksen Nörtti-kirjasarjassa ja Annukka Salaman romaanissa Ripley: Nopea yhteys
title_short ”Ystävät on hetkellisiä, mutta levelit ikuisia” : pelaamisen representoituminen ja merkityksellistäminen Aleksi Delikouraksen Nörtti-kirjasarjassa ja Annukka Salaman romaanissa Ripley: Nopea yhteys
title_sort ”Ystävät on hetkellisiä mutta levelit ikuisia” pelaamisen representoituminen ja merkityksellistäminen Aleksi Delikouraksen Nörttikirjasarjassa ja Annukka Salaman romaanissa Ripley Nopea yhteys
topic digitaalinen kulttuuri nuortenkirjallisuus representaatio pelikulttuuri
yso_count_txtF 4