Uusien autojen verkkokaupan vaikutukset perinteiseen autoliiketoimintaan Suomessa

Abstract
Internet on mullistanut viimeisen kahden vuosikymmenen aikana yhteiskunnan käytänteitä ja toimintatapoja. Moni asia on siirtynyt osittain tai kokonaan internetiin eli digitaaliseksi. Myös kaupankäynti on muuttunut digitaaliseksi. Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää uusien autojen verkkokaupan vaikutuksia autoliiketoimintaan. Se on osa autokaupan digitaalista transformaatiota. Digitaalinen transformaatio tarkoittaa muutosta, jota ohjaa teknologia ja joka rakentuu digiteknologiselle alustalle. Suomessa uudet autot on ennen Teslan markkinoille tuloa (2015) myyty edustusoikeuden omaavissa merkkiliikkeissä. Merkkiliikkeet ovat automerkeistä riippumattomia yhtiöitä. Niiden liiketoimintaan on kuulunut uusien autojen kauppa, käytettyjen autojen kauppa, merkkihuolto sekä rahoituspalvelut. Uusien autojen kaupan siirtyminen verkkoon saattaa muuttaa autoliiketoiminnan liiketoimintamalleja. Vertailemalla muilla aloilla jo tapahtuneita muutoksia voidaan esittää muutosskenaarioita. Uusien autojen kaupan siirtyminen verkkoon vaikuttaisi ostajiin eli asiakkaisiin, yrityksiin eli merkkiliikkeisiin, vaihtoautoliikkeisiin ja huoltoliikkeisiin. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman tavoitteena on selvittää kirjallisuuden avulla uusien autojen verkkokaupan vaikutuksia autoliiketoimintaan Suomessa. Tutkimuskysymys on: Miten verkkokauppa muuttaa uusien autojen kauppaa ja autoliiketoimintaa Suomessa? Autokaupan tulevaisuuden kehitykselle voidaan esittää kolme skenaariota. Yksi skenaario on Teslan ja Polestarin liiketoimintamalli. Siinä autoihin voi tutustua ja koeajaa automerkin esittelytiloissa (showroomeissa), mutta auton ostaminen tapahtuu automerkin omassa verkkokaupassa. Autot huollatetaan autonvalmistajan omassa huollossa tai riippumattomissa huolloissa. Käytetyt autot menevät käytettyjen autojen kauppaan erikoistuneille yrityksille. Toinen skenaario on, että autonvalmistajien nykyinen jälleenmyyjäverkosto pysyy entisellään. Uusien autojen myynti voi muuttua silti lähemmäksi esittelyä, kun myös tässä skenaariossa kaupanteko siirtyy verkkokauppaan. Kolmas skenaario on, että asiakkaat eivät halua ostaa niin kallista ostosta kuin autoa verkosta. Tässä skenaariossa fyysiset merkkiliikkeet jatkavat toimintaansa entisellään. Halukkaille tarjotaan mahdollisuuksia ostaa ainakin joitain tiettyjä malleja tai varusteluvaihtoehtoja suoraan verkosta.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2023
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202312208418Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share

_version_ 1824577913468485632
accesslevel_txtF openAccess
advisors_txtF_mv Clements, Kati
author Mervola, Tuomas
author_facet Mervola, Tuomas
converis_txtF no
departments_txtF_mv Informaatioteknologia Information Technology
description Internet on mullistanut viimeisen kahden vuosikymmenen aikana yhteiskunnan käytänteitä ja toimintatapoja. Moni asia on siirtynyt osittain tai kokonaan internetiin eli digitaaliseksi. Myös kaupankäynti on muuttunut digitaaliseksi. Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää uusien autojen verkkokaupan vaikutuksia autoliiketoimintaan. Se on osa autokaupan digitaalista transformaatiota. Digitaalinen transformaatio tarkoittaa muutosta, jota ohjaa teknologia ja joka rakentuu digiteknologiselle alustalle. Suomessa uudet autot on ennen Teslan markkinoille tuloa (2015) myyty edustusoikeuden omaavissa merkkiliikkeissä. Merkkiliikkeet ovat automerkeistä riippumattomia yhtiöitä. Niiden liiketoimintaan on kuulunut uusien autojen kauppa, käytettyjen autojen kauppa, merkkihuolto sekä rahoituspalvelut. Uusien autojen kaupan siirtyminen verkkoon saattaa muuttaa autoliiketoiminnan liiketoimintamalleja. Vertailemalla muilla aloilla jo tapahtuneita muutoksia voidaan esittää muutosskenaarioita. Uusien autojen kaupan siirtyminen verkkoon vaikuttaisi ostajiin eli asiakkaisiin, yrityksiin eli merkkiliikkeisiin, vaihtoautoliikkeisiin ja huoltoliikkeisiin. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman tavoitteena on selvittää kirjallisuuden avulla uusien autojen verkkokaupan vaikutuksia autoliiketoimintaan Suomessa. Tutkimuskysymys on: Miten verkkokauppa muuttaa uusien autojen kauppaa ja autoliiketoimintaa Suomessa? Autokaupan tulevaisuuden kehitykselle voidaan esittää kolme skenaariota. Yksi skenaario on Teslan ja Polestarin liiketoimintamalli. Siinä autoihin voi tutustua ja koeajaa automerkin esittelytiloissa (showroomeissa), mutta auton ostaminen tapahtuu automerkin omassa verkkokaupassa. Autot huollatetaan autonvalmistajan omassa huollossa tai riippumattomissa huolloissa. Käytetyt autot menevät käytettyjen autojen kauppaan erikoistuneille yrityksille. Toinen skenaario on, että autonvalmistajien nykyinen jälleenmyyjäverkosto pysyy entisellään. Uusien autojen myynti voi muuttua silti lähemmäksi esittelyä, kun myös tässä skenaariossa kaupanteko siirtyy verkkokauppaan. Kolmas skenaario on, että asiakkaat eivät halua ostaa niin kallista ostosta kuin autoa verkosta. Tässä skenaariossa fyysiset merkkiliikkeet jatkavat toimintaansa entisellään. Halukkaille tarjotaan mahdollisuuksia ostaa ainakin joitain tiettyjä malleja tai varusteluvaihtoehtoja suoraan verkosta.
digitoitu_txtF no
discipline_txtF Tietojärjestelmätiede
faculty_txtF Informaatioteknologian tiedekunta
file_count_txtF 1
files_txt [{"restricted": "no", "bundleName": "ORIGINAL", "format": "Adobe PDF", "mimeType": "application/pdf", "name": "URN:NBN:fi:jyu-202312208418.pdf", "description": null, "retrieveLink": "/rest/bitstreams/affe4f5e-a06a-4e92-93cc-6bd77abcf94a/retrieve"}, {"restricted": "no", "bundleName": "CONTRACT", "format": "HTML", "mimeType": "text/html", "name": "contract.html", "description": null, "retrieveLink": "/rest/bitstreams/73d34490-888d-48b1-8ffb-ff1af0cc77bb/retrieve"}, {"restricted": "no", "bundleName": "TEXT", "format": "Text", "mimeType": "text/plain", "name": "URN:NBN:fi:jyu-202312208418.pdf.txt", "description": "Extracted text", "retrieveLink": "/rest/bitstreams/a40f07b9-62b9-4d06-a357-70e49f816424/retrieve"}, {"restricted": "no", "bundleName": "THUMBNAIL", "format": "JPEG", "mimeType": "image/jpeg", "name": "URN:NBN:fi:jyu-202312208418.pdf.jpg", "description": "Generated Thumbnail", "retrieveLink": "/rest/bitstreams/5622e2ce-6df5-47a3-a5e4-080e5a40a24e/retrieve"}]
format 0/Opinnäytteet/ 1/Opinnäytteet/bachelor thesis/
fullrecord
key : dc.contributor.advisor
value : Clements, Kati
language :
element : contributor
qualifier : advisor
schema : dc
key : dc.contributor.author
value : Mervola, Tuomas
language :
element : contributor
qualifier : author
schema : dc
key : dc.date.accessioned
value : 2023-12-20T10:08:20Z
language :
element : date
qualifier : accessioned
schema : dc
key : dc.date.available
value : 2023-12-20T10:08:20Z
language :
element : date
qualifier : available
schema : dc
key : dc.date.issued
value : 2023
language :
element : date
qualifier : issued
schema : dc
key : dc.identifier.uri
value : https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92424
language :
element : identifier
qualifier : uri
schema : dc
key : dc.description.abstract
value : Internet on mullistanut viimeisen kahden vuosikymmenen aikana yhteiskunnan käytänteitä ja toimintatapoja. Moni asia on siirtynyt osittain tai kokonaan internetiin eli digitaaliseksi. Myös kaupankäynti on muuttunut digitaaliseksi. Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää uusien autojen verkkokaupan vaikutuksia autoliiketoimintaan. Se on osa autokaupan digitaalista transformaatiota. Digitaalinen transformaatio tarkoittaa muutosta, jota ohjaa teknologia ja joka rakentuu digiteknologiselle alustalle. Suomessa uudet autot on ennen Teslan markkinoille tuloa (2015) myyty edustusoikeuden omaavissa merkkiliikkeissä. Merkkiliikkeet ovat automerkeistä riippumattomia yhtiöitä. Niiden liiketoimintaan on kuulunut uusien autojen kauppa, käytettyjen autojen kauppa, merkkihuolto sekä rahoituspalvelut. Uusien autojen kaupan siirtyminen verkkoon saattaa muuttaa autoliiketoiminnan liiketoimintamalleja. Vertailemalla muilla aloilla jo tapahtuneita muutoksia voidaan esittää muutosskenaarioita. Uusien autojen kaupan siirtyminen verkkoon vaikuttaisi ostajiin eli asiakkaisiin, yrityksiin eli merkkiliikkeisiin, vaihtoautoliikkeisiin ja huoltoliikkeisiin. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman tavoitteena on selvittää kirjallisuuden avulla uusien autojen verkkokaupan vaikutuksia autoliiketoimintaan Suomessa. Tutkimuskysymys on: Miten verkkokauppa muuttaa uusien autojen kauppaa ja autoliiketoimintaa Suomessa? Autokaupan tulevaisuuden kehitykselle voidaan esittää kolme skenaariota. Yksi skenaario on Teslan ja Polestarin liiketoimintamalli. Siinä autoihin voi tutustua ja koeajaa automerkin esittelytiloissa (showroomeissa), mutta auton ostaminen tapahtuu automerkin omassa verkkokaupassa. Autot huollatetaan autonvalmistajan omassa huollossa tai riippumattomissa huolloissa. Käytetyt autot menevät käytettyjen autojen kauppaan erikoistuneille yrityksille. Toinen skenaario on, että autonvalmistajien nykyinen jälleenmyyjäverkosto pysyy entisellään. Uusien autojen myynti voi muuttua silti lähemmäksi esittelyä, kun myös tässä skenaariossa kaupanteko siirtyy verkkokauppaan. Kolmas skenaario on, että asiakkaat eivät halua ostaa niin kallista ostosta kuin autoa verkosta. Tässä skenaariossa fyysiset merkkiliikkeet jatkavat toimintaansa entisellään. Halukkaille tarjotaan mahdollisuuksia ostaa ainakin joitain tiettyjä malleja tai varusteluvaihtoehtoja suoraan verkosta.
language : fi
element : description
qualifier : abstract
schema : dc
key : dc.format.extent
value : 39
language :
element : format
qualifier : extent
schema : dc
key : dc.language.iso
value : fin
language :
element : language
qualifier : iso
schema : dc
key : dc.rights
value : In Copyright
language : en
element : rights
qualifier :
schema : dc
key : dc.subject.other
value : merkkiliike
language :
element : subject
qualifier : other
schema : dc
key : dc.subject.other
value : digitaalinen transformaatio
language :
element : subject
qualifier : other
schema : dc
key : dc.title
value : Uusien autojen verkkokaupan vaikutukset perinteiseen autoliiketoimintaan Suomessa
language :
element : title
qualifier :
schema : dc
key : dc.type
value : bachelor thesis
language :
element : type
qualifier :
schema : dc
key : dc.identifier.urn
value : URN:NBN:fi:jyu-202312208418
language :
element : identifier
qualifier : urn
schema : dc
key : dc.type.ontasot
value : Bachelor's thesis
language : en
element : type
qualifier : ontasot
schema : dc
key : dc.type.ontasot
value : Kandidaatintyö
language : fi
element : type
qualifier : ontasot
schema : dc
key : dc.contributor.faculty
value : Informaatioteknologian tiedekunta
language : fi
element : contributor
qualifier : faculty
schema : dc
key : dc.contributor.faculty
value : Faculty of Information Technology
language : en
element : contributor
qualifier : faculty
schema : dc
key : dc.contributor.department
value : Informaatioteknologia
language : fi
element : contributor
qualifier : department
schema : dc
key : dc.contributor.department
value : Information Technology
language : en
element : contributor
qualifier : department
schema : dc
key : dc.contributor.organization
value : Jyväskylän yliopisto
language : fi
element : contributor
qualifier : organization
schema : dc
key : dc.contributor.organization
value : University of Jyväskylä
language : en
element : contributor
qualifier : organization
schema : dc
key : dc.subject.discipline
value : Tietojärjestelmätiede
language : fi
element : subject
qualifier : discipline
schema : dc
key : dc.subject.discipline
value : Information Systems Science
language : en
element : subject
qualifier : discipline
schema : dc
key : dc.type.coar
value : http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
language :
element : type
qualifier : coar
schema : dc
key : dc.rights.accesslevel
value : openAccess
language :
element : rights
qualifier : accesslevel
schema : dc
key : dc.type.publication
value : bachelorThesis
language :
element : type
qualifier : publication
schema : dc
key : dc.subject.oppiainekoodi
value : 601
language :
element : subject
qualifier : oppiainekoodi
schema : dc
key : dc.subject.yso
value : digitalisaatio
language :
element : subject
qualifier : yso
schema : dc
key : dc.subject.yso
value : autokauppa
language :
element : subject
qualifier : yso
schema : dc
key : dc.subject.yso
value : verkkokauppa
language :
element : subject
qualifier : yso
schema : dc
key : dc.rights.url
value : https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
language :
element : rights
qualifier : url
schema : dc
files : [{"restricted":"no","bundleName":"ORIGINAL","format":"Adobe PDF","mimeType":"application\/pdf","name":"URN:NBN:fi:jyu-202312208418.pdf","description":null,"retrieveLink":"\/rest\/bitstreams\/affe4f5e-a06a-4e92-93cc-6bd77abcf94a\/retrieve"},{"restricted":"no","bundleName":"CONTRACT","format":"HTML","mimeType":"text\/html","name":"contract.html","description":null,"retrieveLink":"\/rest\/bitstreams\/73d34490-888d-48b1-8ffb-ff1af0cc77bb\/retrieve"},{"restricted":"no","bundleName":"TEXT","format":"Text","mimeType":"text\/plain","name":"URN:NBN:fi:jyu-202312208418.pdf.txt","description":"Extracted text","retrieveLink":"\/rest\/bitstreams\/a40f07b9-62b9-4d06-a357-70e49f816424\/retrieve"},{"restricted":"no","bundleName":"THUMBNAIL","format":"JPEG","mimeType":"image\/jpeg","name":"URN:NBN:fi:jyu-202312208418.pdf.jpg","description":"Generated Thumbnail","retrieveLink":"\/rest\/bitstreams\/5622e2ce-6df5-47a3-a5e4-080e5a40a24e\/retrieve"}]
id jyx_123456789_92424
isbn_txtF no
issued_txtF 2023
language_txtF_mv fin
mimetype_txtF_mv application/pdf
online_urls_str_mv URN:NBN:fi:jyu-202312208418
publishDate 2023
rights_txtF In Copyright
spellingShingle Uusien autojen verkkokaupan vaikutukset perinteiseen autoliiketoimintaan Suomessa Mervola, Tuomas merkkiliike digitaalinen transformaatio digitalisaatio autokauppa verkkokauppa
subject_count_txtF 2
thumbnail https://jyx.jyu.fi/bitstreams/5622e2ce-6df5-47a3-a5e4-080e5a40a24e/download.jpg?sequence=99
title Uusien autojen verkkokaupan vaikutukset perinteiseen autoliiketoimintaan Suomessa
title_full Uusien autojen verkkokaupan vaikutukset perinteiseen autoliiketoimintaan Suomessa
title_fullStr Uusien autojen verkkokaupan vaikutukset perinteiseen autoliiketoimintaan Suomessa
title_full_unstemmed Uusien autojen verkkokaupan vaikutukset perinteiseen autoliiketoimintaan Suomessa
title_short Uusien autojen verkkokaupan vaikutukset perinteiseen autoliiketoimintaan Suomessa
title_sort Uusien autojen verkkokaupan vaikutukset perinteiseen autoliiketoimintaan Suomessa
topic merkkiliike digitaalinen transformaatio digitalisaatio autokauppa verkkokauppa
yso_count_txtF 3