Toiminnanohjauksen yhteys dysleksiaan aikuisilla ja dysleksian muutoksiin lapsuudesta aikuisuuteen

Abstract
Tutkimus on toteutettu osana Niilo Mäki Instituutin ja Jyväskylän Yliopiston Tarkkaavuus- ja lukipulmien päällekkäistyminen – taitoprofiilit ja aivotason mekanismit -tutkimusta. Tutkimuksessamme tarkastelemme dysleksian tason muutosta pitkittäisasetelmassa lapsuudesta aikuisuuteen. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään toiminnanohjauksen yhteyttä dysleksian tasoon ja sen mahdolliseen muutokseen. Tarkastelu keskittyy toiminnanohjauksen osa-alueista inhibitioon, toiminnasta toiseen vaihtamiseen sekä kognitiiviseen kontrolliin. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet näillä taidoilla olevan mahdollisesti yhteyttä dysleksian tasoon. Tutkimukseen osallistui 30 tutkittavaa, joiden lapsuudessa todetun dysleksian muutosta seurattiin pitkittäisasetelmassa, sekä 20 aikuisuuden mittapisteessä tutkittua kontrollia. Lapsuusajan dysleksiaryhmän lukutaidon muutosta tarkasteltiin ristiintaulukoinnilla ja 𝞆² -testillä. Lapsuusajan dysleksiaryhmän ja kontrollien, sekä dysleksiaryhmästä muodostettujen Säilynyt dysleksia- ja Helpottanut dysleksia -ryhmien välisiä eroja kognitiivisessa kontrollissa, inhibitiossa ja toiminnasta toiseen vaihtamisessa tarkasteltiin Mann-Whitneyn U-testillä. Lapsuusajan dysleksiaryhmään kuuluneista yli kolmasosalla (36,7 %) dysleksia oli helpottunut niin, että he eivät aikuisuudessa täyttäneet enää dysleksialle asetettuja kriteerejä. Vastaavasti yli puolella (63,3 %) dysleksia oli säilynyt. Lapsuuden dysleksian taso ei vaikuttanut sen helpottamiseen tai säilymiseen aikuisuudessa. Tutkittavien ja kontrollien välillä ei ollut tilastollisesti merkitsevää eroa toiminnanohjauksen osataidoissa. Sen sijaan kognitiivinen kontrolli näytti olevan yhteydessä dysleksian säilymiseen tai helpottamiseen lapsuusajan dysleksiaryhmän sisällä. Vastaavaa eroa ei ollut inhibitiossa tai vaihtamisessa. Tutkimuksemme perusteella vaikuttaisi siltä, että toiminnanohjauksen korkeamman tason toiminnoista kognitiivinen kontrolli on yhteydessä dysleksian helpottamiseen, mutta samanlaista yhteyttä ei voida tämän tutkimuksen mukaan tunnistaa alemman tason toiminnanohjauksen taidoista, kuten inhibitiosta ja vaihtamisesta. Dysleksian helpottamisen taustalla vaikuttaa myös muita tekijöitä, joiden yhteys dysleksian tasoon voi olla suurempi.
Main Authors
Format
Theses Master thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206153334Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share