Pelillistäminen koulutuksessa

Abstract
Pelillistämisellä on ajateltu olevan potentiaalia lisätä käyttäjien motivaatiota ja sitoutumista. Tämän vuoksi sitä on haluttu hyödyntää myös koulutuksessa. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten pelillistämistä on sovellettu koulutuksessa ja millaisia vaikutuksia pelillistämisellä on havaittu olevan opiskelijoiden motivaatioon, sitoutumiseen ja oppimiseen. Tutkimuksista saadut tulokset osoittavat, että vaikka pelillistämisellä ajatellaan olevan potentiaalia, on paljolti kiinni pelillistämisen toteutuksesta saadaanko pelillistämisen avulla aikaan positiivisia vaikutuksia opiskelijoiden motivaatioon, sitoutumiseen ja oppimiseen.

Gamification has been thought to have potential to increase user motivation and engagement. For this reason, it has been desired to be used in education. This study aims to clarify how gamification has been applied in education and what effects has it had on student motivation, engagement and learning. The results show that although gamification is thought to have potential, much depends on the implementation of gamification, whether it has a positive effect on students' motivation, engagement and learning.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2021
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105172927Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share

_version_ 1824577935513747456
accesslevel_txtF openAccess
advisors_txtF_mv Lakanen, Antti-Jussi
author Nieminen, Matias
author_facet Nieminen, Matias
converis_txtF no
departments_txtF_mv Informaatioteknologia Information Technology
description Pelillistämisellä on ajateltu olevan potentiaalia lisätä käyttäjien motivaatiota ja sitoutumista. Tämän vuoksi sitä on haluttu hyödyntää myös koulutuksessa. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten pelillistämistä on sovellettu koulutuksessa ja millaisia vaikutuksia pelillistämisellä on havaittu olevan opiskelijoiden motivaatioon, sitoutumiseen ja oppimiseen. Tutkimuksista saadut tulokset osoittavat, että vaikka pelillistämisellä ajatellaan olevan potentiaalia, on paljolti kiinni pelillistämisen toteutuksesta saadaanko pelillistämisen avulla aikaan positiivisia vaikutuksia opiskelijoiden motivaatioon, sitoutumiseen ja oppimiseen. Gamification has been thought to have potential to increase user motivation and engagement. For this reason, it has been desired to be used in education. This study aims to clarify how gamification has been applied in education and what effects has it had on student motivation, engagement and learning. The results show that although gamification is thought to have potential, much depends on the implementation of gamification, whether it has a positive effect on students' motivation, engagement and learning.
digitoitu_txtF no
discipline_txtF Tietotekniikka
faculty_txtF Informaatioteknologian tiedekunta
file_count_txtF 1
files_txt [{"restricted": "no", "bundleName": "ORIGINAL", "format": "Adobe PDF", "mimeType": "application/pdf", "name": "URN:NBN:fi:jyu-202105172927.pdf", "description": null, "retrieveLink": "/rest/bitstreams/69ef7a6c-52a1-4543-b153-0c3007f14d31/retrieve"}, {"restricted": "no", "bundleName": "CONTRACT", "format": "HTML", "mimeType": "text/html", "name": "contract.html", "description": null, "retrieveLink": "/rest/bitstreams/fe91efdf-c289-413a-8aa9-9f6efe29e93e/retrieve"}, {"restricted": "no", "bundleName": "TEXT", "format": "Text", "mimeType": "text/plain", "name": "URN:NBN:fi:jyu-202105172927.pdf.txt", "description": "Extracted text", "retrieveLink": "/rest/bitstreams/357d5f9f-a78d-44f0-ba65-784c51ab39d9/retrieve"}, {"restricted": "no", "bundleName": "THUMBNAIL", "format": "JPEG", "mimeType": "image/jpeg", "name": "URN:NBN:fi:jyu-202105172927.pdf.jpg", "description": "Generated Thumbnail", "retrieveLink": "/rest/bitstreams/a6c89314-d23c-44ea-8baf-cfef4fab25cf/retrieve"}]
format 0/Opinnäytteet/ 1/Opinnäytteet/bachelor thesis/
fullrecord
key : dc.contributor.advisor
value : Lakanen, Antti-Jussi
language :
element : contributor
qualifier : advisor
schema : dc
key : dc.contributor.author
value : Nieminen, Matias
language :
element : contributor
qualifier : author
schema : dc
key : dc.date.accessioned
value : 2021-05-17T05:42:39Z
language :
element : date
qualifier : accessioned
schema : dc
key : dc.date.available
value : 2021-05-17T05:42:39Z
language :
element : date
qualifier : available
schema : dc
key : dc.date.issued
value : 2021
language :
element : date
qualifier : issued
schema : dc
key : dc.identifier.uri
value : https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75653
language :
element : identifier
qualifier : uri
schema : dc
key : dc.description.abstract
value : Pelillistämisellä on ajateltu olevan potentiaalia lisätä käyttäjien motivaatiota ja sitoutumista. Tämän vuoksi sitä on haluttu hyödyntää myös koulutuksessa. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten pelillistämistä on sovellettu koulutuksessa ja millaisia vaikutuksia pelillistämisellä on havaittu olevan opiskelijoiden motivaatioon, sitoutumiseen ja oppimiseen. Tutkimuksista saadut tulokset osoittavat, että vaikka pelillistämisellä ajatellaan olevan potentiaalia, on paljolti kiinni pelillistämisen toteutuksesta saadaanko pelillistämisen avulla aikaan positiivisia vaikutuksia opiskelijoiden motivaatioon, sitoutumiseen ja oppimiseen.
language : fi
element : description
qualifier : abstract
schema : dc
key : dc.description.abstract
value : Gamification has been thought to have potential to increase user motivation and engagement. For this reason, it has been desired to be used in education. This study aims to clarify how gamification has been applied in education and what effects has it had on student motivation, engagement and learning. The results show that although gamification is thought to have potential, much depends on the implementation of gamification, whether it has a positive effect on students' motivation, engagement and learning.
language : en
element : description
qualifier : abstract
schema : dc
key : dc.format.extent
value : 19
language :
element : format
qualifier : extent
schema : dc
key : dc.language.iso
value : fin
language :
element : language
qualifier : iso
schema : dc
key : dc.rights
value : In Copyright
language : en
element : rights
qualifier :
schema : dc
key : dc.title
value : Pelillistäminen koulutuksessa
language :
element : title
qualifier :
schema : dc
key : dc.type
value : bachelor thesis
language :
element : type
qualifier :
schema : dc
key : dc.identifier.urn
value : URN:NBN:fi:jyu-202105172927
language :
element : identifier
qualifier : urn
schema : dc
key : dc.type.ontasot
value : Bachelor's thesis
language : en
element : type
qualifier : ontasot
schema : dc
key : dc.type.ontasot
value : Kandidaatintyö
language : fi
element : type
qualifier : ontasot
schema : dc
key : dc.contributor.faculty
value : Informaatioteknologian tiedekunta
language : fi
element : contributor
qualifier : faculty
schema : dc
key : dc.contributor.faculty
value : Faculty of Information Technology
language : en
element : contributor
qualifier : faculty
schema : dc
key : dc.contributor.department
value : Informaatioteknologia
language : fi
element : contributor
qualifier : department
schema : dc
key : dc.contributor.department
value : Information Technology
language : en
element : contributor
qualifier : department
schema : dc
key : dc.contributor.organization
value : Jyväskylän yliopisto
language : fi
element : contributor
qualifier : organization
schema : dc
key : dc.contributor.organization
value : University of Jyväskylä
language : en
element : contributor
qualifier : organization
schema : dc
key : dc.subject.discipline
value : Tietotekniikka
language : fi
element : subject
qualifier : discipline
schema : dc
key : dc.subject.discipline
value : Mathematical Information Technology
language : en
element : subject
qualifier : discipline
schema : dc
key : dc.type.coar
value : http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
language :
element : type
qualifier : coar
schema : dc
key : dc.rights.accesslevel
value : openAccess
language :
element : rights
qualifier : accesslevel
schema : dc
key : dc.type.publication
value : bachelorThesis
language :
element : type
qualifier : publication
schema : dc
key : dc.subject.oppiainekoodi
value : 602
language :
element : subject
qualifier : oppiainekoodi
schema : dc
key : dc.subject.yso
value : pelillistäminen
language :
element : subject
qualifier : yso
schema : dc
key : dc.subject.yso
value : motivaatio
language :
element : subject
qualifier : yso
schema : dc
key : dc.subject.yso
value : sitoutuminen
language :
element : subject
qualifier : yso
schema : dc
key : dc.subject.yso
value : oppiminen
language :
element : subject
qualifier : yso
schema : dc
key : dc.subject.yso
value : opiskelu
language :
element : subject
qualifier : yso
schema : dc
key : dc.rights.url
value : https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
language :
element : rights
qualifier : url
schema : dc
files : [{"restricted":"no","bundleName":"ORIGINAL","format":"Adobe PDF","mimeType":"application\/pdf","name":"URN:NBN:fi:jyu-202105172927.pdf","description":null,"retrieveLink":"\/rest\/bitstreams\/69ef7a6c-52a1-4543-b153-0c3007f14d31\/retrieve"},{"restricted":"no","bundleName":"CONTRACT","format":"HTML","mimeType":"text\/html","name":"contract.html","description":null,"retrieveLink":"\/rest\/bitstreams\/fe91efdf-c289-413a-8aa9-9f6efe29e93e\/retrieve"},{"restricted":"no","bundleName":"TEXT","format":"Text","mimeType":"text\/plain","name":"URN:NBN:fi:jyu-202105172927.pdf.txt","description":"Extracted text","retrieveLink":"\/rest\/bitstreams\/357d5f9f-a78d-44f0-ba65-784c51ab39d9\/retrieve"},{"restricted":"no","bundleName":"THUMBNAIL","format":"JPEG","mimeType":"image\/jpeg","name":"URN:NBN:fi:jyu-202105172927.pdf.jpg","description":"Generated Thumbnail","retrieveLink":"\/rest\/bitstreams\/a6c89314-d23c-44ea-8baf-cfef4fab25cf\/retrieve"}]
id jyx_123456789_75653
isbn_txtF no
issued_txtF 2021
language_txtF_mv fin
mimetype_txtF_mv application/pdf
online_urls_str_mv URN:NBN:fi:jyu-202105172927
publishDate 2021
rights_txtF In Copyright
spellingShingle Pelillistäminen koulutuksessa Nieminen, Matias pelillistäminen motivaatio sitoutuminen oppiminen opiskelu
subject_count_txtF 0
thumbnail https://jyx.jyu.fi/bitstreams/a6c89314-d23c-44ea-8baf-cfef4fab25cf/download.jpg?sequence=99
title Pelillistäminen koulutuksessa
title_full Pelillistäminen koulutuksessa
title_fullStr Pelillistäminen koulutuksessa
title_full_unstemmed Pelillistäminen koulutuksessa
title_short Pelillistäminen koulutuksessa
title_sort Pelillistäminen koulutuksessa
topic pelillistäminen motivaatio sitoutuminen oppiminen opiskelu
yso_count_txtF 5