Erityisen ja tehostetun tuen oppilaiden kokemuksia kouluhyvinvoinnista sekä koulun merkityksestä heidän elämässään

Abstract
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erityisen ja tehostetun tuen oppilaiden kokemuksia kouluhyvinvoinnista sekä kuinka opettajat voivat auttaa oppilaita kouluhyvinvoinnin osalta. Kouluhyvinvoinnin pohjana käytettiin Konun (2002) kouluhyvinvoinninmallia. Lisäksi tavoitteena oli selvittää oppilaiden näkemyksiä koulun merkityksestä heidän elämässään. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Tutkimusjoukko koostui yhdeksästä yläkoulun erityisen ja tehostetun tuen oppilaasta. Vastaukset analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Oppilaat nostivat tärkeimmiksi kouluhyvinvoinnin laadun tekijöiksi turvallisuuden, sosiaalisen yhteenkuuluvuuden ja kuulluksi tulemisen tärkeyden. Opettajan kannalta parhaimmiksi keinoiksi parantaa oppilaiden kouluhyvinvointia osoittautuivat turvallisen ympäristön luominen, laadukas opetustyö ja henkilökohtainen kohtaaminen. Koulu merkitsi oppilaille ennen kaikkea mahdollisuutta parempaan tulevaisuuteen. Sen lisäksi vastauksissa nousivat esille niin koulun tarjoama sosiaalinen ympäristö kuin koulun merkityksettömyys arjessa. Kouluhyvinvoinnin osalta vastaukset olivat suurilta osin linjassa aiempien tutkimustulosten kanssa. Avarien ja valoisien tilaratkaisuiden merkitys kouluhyvinvoinnin edistäjänä korostui. Huolta herätti oppilaiden vähäinen kokemus tehokkaasta ryhmäytymisestä. Koulun ollessa oppilaille merkityksellinen sosiaalinen kohtauspaikka, opettajan tehtäväksi on muodostumassa turvallisen sosiaalisen ympäristön luominen.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2021
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202102151636Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share

_version_ 1824577869807878144
accesslevel_txtF openAccess
advisors_txtF_mv Innanen, Hely
author Ärling, Karri
author_facet Ärling, Karri
content_txtF fulltext
converis_txtF no
departments_txtF_mv Kasvatustieteiden laitos Department of Education
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erityisen ja tehostetun tuen oppilaiden kokemuksia kouluhyvinvoinnista sekä kuinka opettajat voivat auttaa oppilaita kouluhyvinvoinnin osalta. Kouluhyvinvoinnin pohjana käytettiin Konun (2002) kouluhyvinvoinninmallia. Lisäksi tavoitteena oli selvittää oppilaiden näkemyksiä koulun merkityksestä heidän elämässään. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Tutkimusjoukko koostui yhdeksästä yläkoulun erityisen ja tehostetun tuen oppilaasta. Vastaukset analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Oppilaat nostivat tärkeimmiksi kouluhyvinvoinnin laadun tekijöiksi turvallisuuden, sosiaalisen yhteenkuuluvuuden ja kuulluksi tulemisen tärkeyden. Opettajan kannalta parhaimmiksi keinoiksi parantaa oppilaiden kouluhyvinvointia osoittautuivat turvallisen ympäristön luominen, laadukas opetustyö ja henkilökohtainen kohtaaminen. Koulu merkitsi oppilaille ennen kaikkea mahdollisuutta parempaan tulevaisuuteen. Sen lisäksi vastauksissa nousivat esille niin koulun tarjoama sosiaalinen ympäristö kuin koulun merkityksettömyys arjessa. Kouluhyvinvoinnin osalta vastaukset olivat suurilta osin linjassa aiempien tutkimustulosten kanssa. Avarien ja valoisien tilaratkaisuiden merkitys kouluhyvinvoinnin edistäjänä korostui. Huolta herätti oppilaiden vähäinen kokemus tehokkaasta ryhmäytymisestä. Koulun ollessa oppilaille merkityksellinen sosiaalinen kohtauspaikka, opettajan tehtäväksi on muodostumassa turvallisen sosiaalisen ympäristön luominen.
digitoitu_txtF no
discipline_txtF Erityispedagogiikka
faculty_txtF Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
file_count_txtF 1
files_txt [{"restricted": "no", "bundleName": "ORIGINAL", "format": "Adobe PDF", "mimeType": "application/pdf", "name": "URN:NBN:fi:jyu-202102151636.pdf", "description": null, "retrieveLink": "/rest/bitstreams/82938d93-ae85-4967-b9ea-437f0ae79df4/retrieve"}, {"restricted": "no", "bundleName": "CONTRACT", "format": "HTML", "mimeType": "text/html", "name": "contract.html", "description": null, "retrieveLink": "/rest/bitstreams/5064683e-a2ce-4ff5-8ceb-011f4ae7f703/retrieve"}, {"restricted": "no", "bundleName": "TEXT", "format": "Text", "mimeType": "text/plain", "name": "URN:NBN:fi:jyu-202102151636.pdf.txt", "description": "Extracted text", "retrieveLink": "/rest/bitstreams/9e05a32a-5f37-4944-af9e-5a54ad77c136/retrieve"}, {"restricted": "no", "bundleName": "THUMBNAIL", "format": "JPEG", "mimeType": "image/jpeg", "name": "URN:NBN:fi:jyu-202102151636.pdf.jpg", "description": "Generated Thumbnail", "retrieveLink": "/rest/bitstreams/3e701c9a-6292-4d80-add5-ff477a034246/retrieve"}]
format 0/Opinnäytteet/ 1/Opinnäytteet/master thesis/
fullrecord
key : dc.contributor.advisor
value : Innanen, Hely
language :
element : contributor
qualifier : advisor
schema : dc
key : dc.contributor.author
value : Ärling, Karri
language :
element : contributor
qualifier : author
schema : dc
key : dc.date.accessioned
value : 2021-02-15T07:03:30Z
language :
element : date
qualifier : accessioned
schema : dc
key : dc.date.available
value : 2021-02-15T07:03:30Z
language :
element : date
qualifier : available
schema : dc
key : dc.date.issued
value : 2021
language :
element : date
qualifier : issued
schema : dc
key : dc.identifier.uri
value : https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74208
language :
element : identifier
qualifier : uri
schema : dc
key : dc.description.abstract
value : Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erityisen ja tehostetun tuen oppilaiden kokemuksia kouluhyvinvoinnista sekä kuinka opettajat voivat auttaa oppilaita kouluhyvinvoinnin osalta. Kouluhyvinvoinnin pohjana käytettiin Konun (2002) kouluhyvinvoinninmallia. Lisäksi tavoitteena oli selvittää oppilaiden näkemyksiä koulun merkityksestä heidän elämässään. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Tutkimusjoukko koostui yhdeksästä yläkoulun erityisen ja tehostetun tuen oppilaasta. Vastaukset analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Oppilaat nostivat tärkeimmiksi kouluhyvinvoinnin laadun tekijöiksi turvallisuuden, sosiaalisen yhteenkuuluvuuden ja kuulluksi tulemisen tärkeyden. Opettajan kannalta parhaimmiksi keinoiksi parantaa oppilaiden kouluhyvinvointia osoittautuivat turvallisen ympäristön luominen, laadukas opetustyö ja henkilökohtainen kohtaaminen. Koulu merkitsi oppilaille ennen kaikkea mahdollisuutta parempaan tulevaisuuteen. Sen lisäksi vastauksissa nousivat esille niin koulun tarjoama sosiaalinen ympäristö kuin koulun merkityksettömyys arjessa. Kouluhyvinvoinnin osalta vastaukset olivat suurilta osin linjassa aiempien tutkimustulosten kanssa. Avarien ja valoisien tilaratkaisuiden merkitys kouluhyvinvoinnin edistäjänä korostui. Huolta herätti oppilaiden vähäinen kokemus tehokkaasta ryhmäytymisestä. Koulun ollessa oppilaille merkityksellinen sosiaalinen kohtauspaikka, opettajan tehtäväksi on muodostumassa turvallisen sosiaalisen ympäristön luominen.
language : fi
element : description
qualifier : abstract
schema : dc
key : dc.format.extent
value : 81
language :
element : format
qualifier : extent
schema : dc
key : dc.format.mimetype
value : application/pdf
language :
element : format
qualifier : mimetype
schema : dc
key : dc.language.iso
value : fin
language :
element : language
qualifier : iso
schema : dc
key : dc.rights
value : In Copyright
language : en
element : rights
qualifier :
schema : dc
key : dc.subject.other
value : kouluhyvinvointi
language :
element : subject
qualifier : other
schema : dc
key : dc.subject.other
value : koulun merkitys
language :
element : subject
qualifier : other
schema : dc
key : dc.subject.other
value : tehostettu tuki
language :
element : subject
qualifier : other
schema : dc
key : dc.title
value : Erityisen ja tehostetun tuen oppilaiden kokemuksia kouluhyvinvoinnista sekä koulun merkityksestä heidän elämässään
language :
element : title
qualifier :
schema : dc
key : dc.type
value : master thesis
language :
element : type
qualifier :
schema : dc
key : dc.identifier.urn
value : URN:NBN:fi:jyu-202102151636
language :
element : identifier
qualifier : urn
schema : dc
key : dc.type.ontasot
value : Pro gradu -tutkielma
language : fi
element : type
qualifier : ontasot
schema : dc
key : dc.type.ontasot
value : Master’s thesis
language : en
element : type
qualifier : ontasot
schema : dc
key : dc.contributor.faculty
value : Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
language : fi
element : contributor
qualifier : faculty
schema : dc
key : dc.contributor.faculty
value : Faculty of Education and Psychology
language : en
element : contributor
qualifier : faculty
schema : dc
key : dc.contributor.department
value : Kasvatustieteiden laitos
language : fi
element : contributor
qualifier : department
schema : dc
key : dc.contributor.department
value : Department of Education
language : en
element : contributor
qualifier : department
schema : dc
key : dc.contributor.organization
value : Jyväskylän yliopisto
language : fi
element : contributor
qualifier : organization
schema : dc
key : dc.contributor.organization
value : University of Jyväskylä
language : en
element : contributor
qualifier : organization
schema : dc
key : dc.subject.discipline
value : Erityispedagogiikka
language : fi
element : subject
qualifier : discipline
schema : dc
key : dc.subject.discipline
value : Special Education
language : en
element : subject
qualifier : discipline
schema : dc
key : dc.type.coar
value : http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
language :
element : type
qualifier : coar
schema : dc
key : dc.rights.accesslevel
value : openAccess
language :
element : rights
qualifier : accesslevel
schema : dc
key : dc.type.publication
value : masterThesis
language :
element : type
qualifier : publication
schema : dc
key : dc.subject.oppiainekoodi
value : 101
language :
element : subject
qualifier : oppiainekoodi
schema : dc
key : dc.subject.yso
value : erityisoppilaat
language :
element : subject
qualifier : yso
schema : dc
key : dc.subject.yso
value : erityinen tuki
language :
element : subject
qualifier : yso
schema : dc
key : dc.subject.yso
value : koulut
language :
element : subject
qualifier : yso
schema : dc
key : dc.subject.yso
value : oppilaat
language :
element : subject
qualifier : yso
schema : dc
key : dc.subject.yso
value : hyvinvointi
language :
element : subject
qualifier : yso
schema : dc
key : dc.format.content
value : fulltext
language :
element : format
qualifier : content
schema : dc
key : dc.rights.url
value : https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
language :
element : rights
qualifier : url
schema : dc
key : dc.type.okm
value : G2
language :
element : type
qualifier : okm
schema : dc
files : [{"restricted":"no","bundleName":"ORIGINAL","format":"Adobe PDF","mimeType":"application\/pdf","name":"URN:NBN:fi:jyu-202102151636.pdf","description":null,"retrieveLink":"\/rest\/bitstreams\/82938d93-ae85-4967-b9ea-437f0ae79df4\/retrieve"},{"restricted":"no","bundleName":"CONTRACT","format":"HTML","mimeType":"text\/html","name":"contract.html","description":null,"retrieveLink":"\/rest\/bitstreams\/5064683e-a2ce-4ff5-8ceb-011f4ae7f703\/retrieve"},{"restricted":"no","bundleName":"TEXT","format":"Text","mimeType":"text\/plain","name":"URN:NBN:fi:jyu-202102151636.pdf.txt","description":"Extracted text","retrieveLink":"\/rest\/bitstreams\/9e05a32a-5f37-4944-af9e-5a54ad77c136\/retrieve"},{"restricted":"no","bundleName":"THUMBNAIL","format":"JPEG","mimeType":"image\/jpeg","name":"URN:NBN:fi:jyu-202102151636.pdf.jpg","description":"Generated Thumbnail","retrieveLink":"\/rest\/bitstreams\/3e701c9a-6292-4d80-add5-ff477a034246\/retrieve"}]
id jyx_123456789_74208
isbn_txtF no
issued_txtF 2021
language_txtF_mv fin
mimetype_txtF_mv application/pdf
okm_txtF G2
online_urls_str_mv URN:NBN:fi:jyu-202102151636
publishDate 2021
rights_txtF In Copyright
spellingShingle Erityisen ja tehostetun tuen oppilaiden kokemuksia kouluhyvinvoinnista sekä koulun merkityksestä heidän elämässään Ärling, Karri kouluhyvinvointi koulun merkitys tehostettu tuki erityisoppilaat erityinen tuki koulut oppilaat hyvinvointi
subject_count_txtF 3
thumbnail https://jyx.jyu.fi/bitstreams/3e701c9a-6292-4d80-add5-ff477a034246/download.jpg?sequence=99
title Erityisen ja tehostetun tuen oppilaiden kokemuksia kouluhyvinvoinnista sekä koulun merkityksestä heidän elämässään
title_full Erityisen ja tehostetun tuen oppilaiden kokemuksia kouluhyvinvoinnista sekä koulun merkityksestä heidän elämässään
title_fullStr Erityisen ja tehostetun tuen oppilaiden kokemuksia kouluhyvinvoinnista sekä koulun merkityksestä heidän elämässään
title_full_unstemmed Erityisen ja tehostetun tuen oppilaiden kokemuksia kouluhyvinvoinnista sekä koulun merkityksestä heidän elämässään
title_short Erityisen ja tehostetun tuen oppilaiden kokemuksia kouluhyvinvoinnista sekä koulun merkityksestä heidän elämässään
title_sort Erityisen ja tehostetun tuen oppilaiden kokemuksia kouluhyvinvoinnista sekä koulun merkityksestä heidän elämässään
topic kouluhyvinvointi koulun merkitys tehostettu tuki erityisoppilaat erityinen tuki koulut oppilaat hyvinvointi
yso_count_txtF 5