Ilmiölähtöinen oppiminen valokeilassa : ymmärryksen rakentaminen ja reflektiivisyys yliopisto-opintojen alkuvaihesssa

Abstract
Tarkastelemme artikkelissamme käsitteellisen ajattelun kehittymistä ilmiölähtöisessä oppimiskontekstissa yliopisto-opintojen alkuvaiheessa. Tutkimuksen kohteena olivat Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden perusopintojen Vuorovaikutus ja yhteistyö -kurssin opiskelijoiden laajat luentopäiväkirjat ja esseet. Näissä teksteissä opintojaksolla käsiteltyjä teoreettisia vuorovaikutusilmiöitä peilattiin omiin kokemuksiin tai käytännön esimerkkeihin. Tutkimuksemme teoriakehikko perustuu tieteellisen ajattelun, oppimisen henkilökohtaistamisen ja reflektion näkökulmiin. Tutkimme teksteistä, millaisia teorian ja käytännön yhteyksiä opiskelijat rakensivat ja minkälaista reflektiota ilmeni. Analyysi eteni aineistolähtöisesti. Erittelimme teksteistä laadullisesti erilaisia ymmärryksen rakentamisen tapoja ja tulkitsimme niitä reflektiivisen toiminnan kehyksessä. Löysimme kolme ymmärryksen rakentamisen tapaa, jotka nimesimme kuvailuksi, tulkinnaksi ja kyseenalaistamiseksi. Kuvailussa vuorovaikutusilmiöstä nostettiin yksittäisiä tekijöitä, joita reflektoitiin suhteessa itseen tai omaan arkikokemukseen. Tulkinnassa ja tutkivassa reflektiossa sekä kyseenalaistamisessa ja systeemitason reflektiossa ilmiön syvällinen ymmärtäminen näkyi teoriatiedon henkilökohtaistumisena ja käsitteellisenä toimijuutena. Lähes kaikki tekstit sisälsivät kuvailua ja itsereflektiota, kun taas tulkintaa ja tutkivaa reflektiota esiintyi puolessa teksteistä. Sen sijaan kyseenalaistava systeemitason reflektio oli harvinaista. Tutkimus osoittaa, että ilmiölähtöisessä oppimisessa teorian ja käytännön sidosten painottaminen tukee käsitteellistä ajattelua.
Main Authors
Format
Articles Research article
Published
2020
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Suomen Kasvatustieteellinen Seura ry ; Koulutuksen tutkimuslaitos
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202009175878Use this for linking
Review status
Peer reviewed
ISSN
0022-927X
Language
Finnish
Published in
Kasvatus
Citation
  • Arvaja, M., Sarja, A., Niemi, K., & Pakkanen, M. (2020). Ilmiölähtöinen oppiminen valokeilassa : ymmärryksen rakentaminen ja reflektiivisyys yliopisto-opintojen alkuvaihesssa. Kasvatus, 51(1), 6-20.
License
In CopyrightOpen Access
Copyright© 2020 Kirjoittajat

Share

_version_ 1824577758287626240
accesslevel_txtF openAccess
author Arvaja, Maarit Sarja, Anneli Niemi, Kreeta Pakkanen, Marjatta
author_facet Arvaja, Maarit Sarja, Anneli Niemi, Kreeta Pakkanen, Marjatta
content_txtF fulltext
converis_txtF yes
departments_txtF_mv Kasvatustieteiden laitos Koulutuksen tutkimuslaitos Opettajankoulutuslaitos Department of Education Finnish Institute for Educational Research Department of Teacher Education
description Tarkastelemme artikkelissamme käsitteellisen ajattelun kehittymistä ilmiölähtöisessä oppimiskontekstissa yliopisto-opintojen alkuvaiheessa. Tutkimuksen kohteena olivat Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden perusopintojen Vuorovaikutus ja yhteistyö -kurssin opiskelijoiden laajat luentopäiväkirjat ja esseet. Näissä teksteissä opintojaksolla käsiteltyjä teoreettisia vuorovaikutusilmiöitä peilattiin omiin kokemuksiin tai käytännön esimerkkeihin. Tutkimuksemme teoriakehikko perustuu tieteellisen ajattelun, oppimisen henkilökohtaistamisen ja reflektion näkökulmiin. Tutkimme teksteistä, millaisia teorian ja käytännön yhteyksiä opiskelijat rakensivat ja minkälaista reflektiota ilmeni. Analyysi eteni aineistolähtöisesti. Erittelimme teksteistä laadullisesti erilaisia ymmärryksen rakentamisen tapoja ja tulkitsimme niitä reflektiivisen toiminnan kehyksessä. Löysimme kolme ymmärryksen rakentamisen tapaa, jotka nimesimme kuvailuksi, tulkinnaksi ja kyseenalaistamiseksi. Kuvailussa vuorovaikutusilmiöstä nostettiin yksittäisiä tekijöitä, joita reflektoitiin suhteessa itseen tai omaan arkikokemukseen. Tulkinnassa ja tutkivassa reflektiossa sekä kyseenalaistamisessa ja systeemitason reflektiossa ilmiön syvällinen ymmärtäminen näkyi teoriatiedon henkilökohtaistumisena ja käsitteellisenä toimijuutena. Lähes kaikki tekstit sisälsivät kuvailua ja itsereflektiota, kun taas tulkintaa ja tutkivaa reflektiota esiintyi puolessa teksteistä. Sen sijaan kyseenalaistava systeemitason reflektio oli harvinaista. Tutkimus osoittaa, että ilmiölähtöisessä oppimisessa teorian ja käytännön sidosten painottaminen tukee käsitteellistä ajattelua.
digitoitu_txtF no
discipline_txtF Koulutuksen tutkimuslaitos
file_count_txtF 1
files_txt [{"restricted": "no", "bundleName": "ORIGINAL", "format": "Adobe PDF", "mimeType": "application/pdf", "name": "Arvaja_Sarja_Niemi_Pakkanen_kasvatus_jyx.pdf", "description": "Final Draft", "retrieveLink": "/rest/bitstreams/b27a5ae8-7d31-461d-8e8d-dba73986a657/retrieve", "embargo": "2021-03-31"}, {"restricted": "no", "bundleName": "TEXT", "format": "Text", "mimeType": "text/plain", "name": "Arvaja_Sarja_Niemi_Pakkanen_kasvatus_jyx.pdf.txt", "description": "Extracted text", "retrieveLink": "/rest/bitstreams/a2a79704-17a0-4009-8399-182a9b7a632f/retrieve"}, {"restricted": "no", "bundleName": "THUMBNAIL", "format": "JPEG", "mimeType": "image/jpeg", "name": "Arvaja_Sarja_Niemi_Pakkanen_kasvatus_jyx.pdf.jpg", "description": "Generated Thumbnail", "retrieveLink": "/rest/bitstreams/237d549e-d696-4eb1-b858-27abcd024330/retrieve"}]
format 0/Artikkelit/ 1/Artikkelit/research article/
fullrecord
key : dc.contributor.author
value : Arvaja, Maarit
language :
element : contributor
qualifier : author
schema : dc
key : dc.contributor.author
value : Sarja, Anneli
language :
element : contributor
qualifier : author
schema : dc
key : dc.contributor.author
value : Niemi, Kreeta
language :
element : contributor
qualifier : author
schema : dc
key : dc.contributor.author
value : Pakkanen, Marjatta
language :
element : contributor
qualifier : author
schema : dc
key : dc.date.accessioned
value : 2020-09-17T04:38:20Z
language :
element : date
qualifier : accessioned
schema : dc
key : dc.date.available
value : 2020-09-17T04:38:20Z
language :
element : date
qualifier : available
schema : dc
key : dc.date.issued
value : 2020
language :
element : date
qualifier : issued
schema : dc
key : dc.identifier.citation
value : Arvaja, M., Sarja, A., Niemi, K., & Pakkanen, M. (2020). Ilmiölähtöinen oppiminen valokeilassa : ymmärryksen rakentaminen ja reflektiivisyys yliopisto-opintojen alkuvaihesssa. Kasvatus, 51(1), 6-20.
language :
element : identifier
qualifier : citation
schema : dc
key : dc.identifier.other
value : jyu-pub.35209727
language :
element : identifier
qualifier : other
schema : dc
key : dc.identifier.uri
value : https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71786
language :
element : identifier
qualifier : uri
schema : dc
key : dc.description.abstract
value : Tarkastelemme artikkelissamme käsitteellisen ajattelun kehittymistä ilmiölähtöisessä oppimiskontekstissa yliopisto-opintojen alkuvaiheessa. Tutkimuksen kohteena olivat Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden perusopintojen Vuorovaikutus ja yhteistyö -kurssin opiskelijoiden laajat luentopäiväkirjat ja esseet. Näissä teksteissä opintojaksolla käsiteltyjä teoreettisia vuorovaikutusilmiöitä peilattiin omiin kokemuksiin tai käytännön esimerkkeihin. Tutkimuksemme teoriakehikko perustuu tieteellisen ajattelun, oppimisen henkilökohtaistamisen ja reflektion näkökulmiin. Tutkimme teksteistä, millaisia teorian ja käytännön yhteyksiä opiskelijat rakensivat ja minkälaista reflektiota ilmeni. Analyysi eteni aineistolähtöisesti. Erittelimme teksteistä laadullisesti erilaisia ymmärryksen rakentamisen tapoja ja tulkitsimme niitä reflektiivisen toiminnan kehyksessä. Löysimme kolme ymmärryksen rakentamisen tapaa, jotka nimesimme kuvailuksi, tulkinnaksi ja kyseenalaistamiseksi. Kuvailussa vuorovaikutusilmiöstä nostettiin yksittäisiä tekijöitä, joita reflektoitiin suhteessa itseen tai omaan arkikokemukseen. Tulkinnassa ja tutkivassa reflektiossa sekä kyseenalaistamisessa ja systeemitason reflektiossa ilmiön syvällinen ymmärtäminen näkyi teoriatiedon henkilökohtaistumisena ja käsitteellisenä toimijuutena. Lähes kaikki tekstit sisälsivät kuvailua ja itsereflektiota, kun taas tulkintaa ja tutkivaa reflektiota esiintyi puolessa teksteistä. Sen sijaan kyseenalaistava systeemitason reflektio oli harvinaista. Tutkimus osoittaa, että ilmiölähtöisessä oppimisessa teorian ja käytännön sidosten painottaminen tukee käsitteellistä ajattelua.
language : fi
element : description
qualifier : abstract
schema : dc
key : dc.format.mimetype
value : application/pdf
language :
element : format
qualifier : mimetype
schema : dc
key : dc.language
value : fin
language :
element : language
qualifier :
schema : dc
key : dc.language.iso
value : fin
language :
element : language
qualifier : iso
schema : dc
key : dc.publisher
value : Suomen Kasvatustieteellinen Seura ry ; Koulutuksen tutkimuslaitos
language :
element : publisher
qualifier :
schema : dc
key : dc.relation.ispartofseries
value : Kasvatus
language :
element : relation
qualifier : ispartofseries
schema : dc
key : dc.rights
value : In Copyright
language :
element : rights
qualifier :
schema : dc
key : dc.subject.other
value : ilmiölähtöinen oppiminen
language :
element : subject
qualifier : other
schema : dc
key : dc.subject.other
value : käsitteellinen toimijuus
language :
element : subject
qualifier : other
schema : dc
key : dc.subject.other
value : tieteellinen ajattelu
language :
element : subject
qualifier : other
schema : dc
key : dc.subject.other
value : ymmärryksen rakentaminen
language :
element : subject
qualifier : other
schema : dc
key : dc.title
value : Ilmiölähtöinen oppiminen valokeilassa : ymmärryksen rakentaminen ja reflektiivisyys yliopisto-opintojen alkuvaihesssa
language :
element : title
qualifier :
schema : dc
key : dc.type
value : research article
language :
element : type
qualifier :
schema : dc
key : dc.identifier.urn
value : URN:NBN:fi:jyu-202009175878
language :
element : identifier
qualifier : urn
schema : dc
key : dc.contributor.department
value : Kasvatustieteiden laitos
language : fi
element : contributor
qualifier : department
schema : dc
key : dc.contributor.department
value : Koulutuksen tutkimuslaitos
language : fi
element : contributor
qualifier : department
schema : dc
key : dc.contributor.department
value : Opettajankoulutuslaitos
language : fi
element : contributor
qualifier : department
schema : dc
key : dc.contributor.department
value : Department of Education
language : en
element : contributor
qualifier : department
schema : dc
key : dc.contributor.department
value : Finnish Institute for Educational Research
language : en
element : contributor
qualifier : department
schema : dc
key : dc.contributor.department
value : Department of Teacher Education
language : en
element : contributor
qualifier : department
schema : dc
key : dc.subject.discipline
value : Kasvatustiede
language : fi
element : subject
qualifier : discipline
schema : dc
key : dc.subject.discipline
value : Koulutuksen tutkimuslaitos
language : fi
element : subject
qualifier : discipline
schema : dc
key : dc.subject.discipline
value : Education
language : en
element : subject
qualifier : discipline
schema : dc
key : dc.subject.discipline
value : Finnish Institute for Educational Research
language : en
element : subject
qualifier : discipline
schema : dc
key : dc.type.uri
value : http://purl.org/eprint/type/JournalArticle
language :
element : type
qualifier : uri
schema : dc
key : dc.type.coar
value : http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
language :
element : type
qualifier : coar
schema : dc
key : dc.description.reviewstatus
value : peerReviewed
language :
element : description
qualifier : reviewstatus
schema : dc
key : dc.format.pagerange
value : 6-20
language :
element : format
qualifier : pagerange
schema : dc
key : dc.relation.issn
value : 0022-927X
language :
element : relation
qualifier : issn
schema : dc
key : dc.relation.numberinseries
value : 1
language :
element : relation
qualifier : numberinseries
schema : dc
key : dc.relation.volume
value : 51
language :
element : relation
qualifier : volume
schema : dc
key : dc.type.version
value : acceptedVersion
language :
element : type
qualifier : version
schema : dc
key : dc.rights.copyright
value : © 2020 Kirjoittajat
language :
element : rights
qualifier : copyright
schema : dc
key : dc.rights.accesslevel
value : openAccess
language : fi
element : rights
qualifier : accesslevel
schema : dc
key : dc.type.publication
value : article
language :
element : type
qualifier : publication
schema : dc
key : dc.subject.yso
value : oppiminen
language :
element : subject
qualifier : yso
schema : dc
key : dc.subject.yso
value : reflektio
language :
element : subject
qualifier : yso
schema : dc
key : dc.subject.yso
value : korkeakouluopetus
language :
element : subject
qualifier : yso
schema : dc
key : dc.subject.yso
value : toimijuus
language :
element : subject
qualifier : yso
schema : dc
key : dc.subject.yso
value : ajattelu
language :
element : subject
qualifier : yso
schema : dc
key : dc.format.content
value : fulltext
language :
element : format
qualifier : content
schema : dc
key : jyx.subject.uri
value : http://www.yso.fi/onto/yso/p2945
language :
element : subject
qualifier : uri
schema : jyx
key : jyx.subject.uri
value : http://www.yso.fi/onto/yso/p23563
language :
element : subject
qualifier : uri
schema : jyx
key : jyx.subject.uri
value : http://www.yso.fi/onto/yso/p1246
language :
element : subject
qualifier : uri
schema : jyx
key : jyx.subject.uri
value : http://www.yso.fi/onto/yso/p2335
language :
element : subject
qualifier : uri
schema : jyx
key : jyx.subject.uri
value : http://www.yso.fi/onto/yso/p6007
language :
element : subject
qualifier : uri
schema : jyx
key : dc.rights.url
value : http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
language :
element : rights
qualifier : url
schema : dc
key : dc.type.okm
value : A1
language :
element : type
qualifier : okm
schema : dc
files : [{"restricted":"no","bundleName":"ORIGINAL","format":"Adobe PDF","mimeType":"application\/pdf","name":"Arvaja_Sarja_Niemi_Pakkanen_kasvatus_jyx.pdf","description":"Final Draft","retrieveLink":"\/rest\/bitstreams\/b27a5ae8-7d31-461d-8e8d-dba73986a657\/retrieve","embargo":"2021-03-31"},{"restricted":"no","bundleName":"TEXT","format":"Text","mimeType":"text\/plain","name":"Arvaja_Sarja_Niemi_Pakkanen_kasvatus_jyx.pdf.txt","description":"Extracted text","retrieveLink":"\/rest\/bitstreams\/a2a79704-17a0-4009-8399-182a9b7a632f\/retrieve"},{"restricted":"no","bundleName":"THUMBNAIL","format":"JPEG","mimeType":"image\/jpeg","name":"Arvaja_Sarja_Niemi_Pakkanen_kasvatus_jyx.pdf.jpg","description":"Generated Thumbnail","retrieveLink":"\/rest\/bitstreams\/237d549e-d696-4eb1-b858-27abcd024330\/retrieve"}]
id jyx_123456789_71786
isbn_txtF no
ispartofseries_txtF_mv Kasvatus
issn 0022-927X
issued_txtF 2020
language_txtF_mv fin
mimetype_txtF_mv application/pdf
okm_txtF A1
online_urls_str_mv URN:NBN:fi:jyu-202009175878
publishDate 2020
publisher_txtF_mv Suomen Kasvatustieteellinen Seura ry ; Koulutuksen tutkimuslaitos
reviewstatus_txtF peerReviewed
rights_txtF In Copyright
series Kasvatus
seuranta_id_txt_mv jyu_38_0 jyu_50_1-jyu_19_1-jyu_18_0
seuranta_label_txtF_mv Koulutuksen tutkimuslaitos Finnish Institute for Educational Research Kasvatustiede Education
seuranta_txtF_mv KTL KAS
spellingShingle Ilmiölähtöinen oppiminen valokeilassa : ymmärryksen rakentaminen ja reflektiivisyys yliopisto-opintojen alkuvaihesssa Arvaja, Maarit Sarja, Anneli Niemi, Kreeta Pakkanen, Marjatta ilmiölähtöinen oppiminen käsitteellinen toimijuus tieteellinen ajattelu ymmärryksen rakentaminen oppiminen reflektio korkeakouluopetus toimijuus ajattelu Kasvatus
subject_count_txtF 4
thumbnail https://jyx.jyu.fi/bitstreams/237d549e-d696-4eb1-b858-27abcd024330/download.jpg?sequence=99
title Ilmiölähtöinen oppiminen valokeilassa : ymmärryksen rakentaminen ja reflektiivisyys yliopisto-opintojen alkuvaihesssa
title_full Ilmiölähtöinen oppiminen valokeilassa : ymmärryksen rakentaminen ja reflektiivisyys yliopisto-opintojen alkuvaihesssa
title_fullStr Ilmiölähtöinen oppiminen valokeilassa : ymmärryksen rakentaminen ja reflektiivisyys yliopisto-opintojen alkuvaihesssa
title_full_unstemmed Ilmiölähtöinen oppiminen valokeilassa : ymmärryksen rakentaminen ja reflektiivisyys yliopisto-opintojen alkuvaihesssa
title_short Ilmiölähtöinen oppiminen valokeilassa : ymmärryksen rakentaminen ja reflektiivisyys yliopisto-opintojen alkuvaihesssa
title_sort Ilmiölähtöinen oppiminen valokeilassa ymmärryksen rakentaminen ja reflektiivisyys yliopistoopintojen alkuvaihesssa
topic ilmiölähtöinen oppiminen käsitteellinen toimijuus tieteellinen ajattelu ymmärryksen rakentaminen oppiminen reflektio korkeakouluopetus toimijuus ajattelu
yso_count_txtF 5