Temperamentin ja ohjatun liikunnan harrastamisen yhteys päiväkotilapsilla

Abstract
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten eri temperamenttipiirteet jakautuvat Taitavat Tenavat - tutkimukseen osallistuneiden 3-7 -vuotiaiden lasten välillä ja miten ne ovat yhteydessä lasten ohjatun liikunnan harrastamiseen. Lisäksi halusimme kartoittaa, kuinka moni lapsi harrastaa ohjattua liikuntaa, sekä miten ikä ja sukupuoli vaikuttavat lasten harrastamiseen. Tutkimusaineisto on kerätty vuosina 2015-2016 osana Jyväskylän yliopiston Liikuntatieteellisen tiedekunnan Taitavat Tenavat - tutkimushanketta. Tutkimukseen osallistui 3-7-vuotiaita päiväkotilapsia (N=1238; 572 tyttöä, 564 poikaa) 37:stä ryväsotannalla valitusta päiväkodista 24:ltä eri paikkakunnalta ympäri Suomea. Tiedot lasten temperamenttipiirteistä ja ohjatun liikunnan harrastamisesta kerättiin tutkimukseen osallistuneiden lasten vanhempien täyttämillä kyselylomakkeilla. Temperamentin tutkimiseen käytettiin Colorado Childhood Temperament -kyselylomaketta (CCTI) (Rowe & Plomin 1977) ja-, ohjatun liikunnan harrastamista selvitettiin Taitavat Tenavat - kyselylomakkeella. Aineisto on analysoitu SPSS - ohjelmaa (IBM SPSS Statistics 24) käyttäen. Aineiston kuvailevassa osiossa käytettiin keskiarvoa (ka) ja keskihajontaa (kh), temperamentin yhteyttä ohjatun liikunnan harrastamiseen tutkittiin yksisuuntaisen ancova-analyysin avulla, temperamentin ja sukupuolen välistä yhteyttä tarkasteltiin t-testillä ja temperamentin ja iän välistä yhteyttä tutkittiin yksisuuntaisella anovaanalyysillä. Tutkimustulokset osoittivat sosiaalisuuden ja emotionaalisuuden olevan tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä ohjatun liikunnan harrastamiseen, sekä sukupuolen ja iän olevan yhteydessä lapsen temperamenttiin ja harrastusvalintaan. Vanhemmat lapset olivat sosiaalisempia ja heidän oli helpompi säilyttää tarkkaavaisuutensa tietyssä asiassa kuin nuorempien. Pojat olivat tutkimuksen mukaan temperamentiltaan tyttöjä aktiivisempia, kun taas tytöt olivat parempia säilyttämään tarkkaavaisuutensa. Ohjatun liikunnan harrastamisen osalta tulokset osoittivat, että yli puolet aineiston lapsista (51.1%) ei harrastanut mitään ohjattua liikuntaa säännöllisesti. Vanhemmat lapset harrastivat ohjattua liikuntaa kokonaisuudessaan enemmän kuin nuoremmat. Pojat harrastivat enemmän joukkueurheilua ja kamppailulajeja, kun taas tytöt harrastivat enemmän esteettisiä lajeja. Temperamentin ja harrastusvalinnan väliset yhteydet tukevat ajatusta siitä, että tietyissä lajeissa ja harrastusmuodoissa on omia lajispesifejä piirteitä, jotka sopivat tietylle temperamentille ja temperamentin piirteille paremmin kuin toiselle. Temperamentin ja harrastusvalinnan yhteydet voivat johtua harrastuksen intensiivisyydestä, sosiaalisesta vuorovaikutuksesta tai harrastuksen aiheuttamien tunnereaktioiden voimakkuudesta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että lapsen temperamentti voi tukea tietyssä harrastuksessa tarvittavia ominaisuuksia, tai olla niitä vastaan. Tätä tietoa voidaan hyödyntää valistamalla lapsen vanhempia, kouluja ja muita lapsen lähipiirissä toimivia henkiöitä temperamentin huomioon ottamisen tärkeydestä. Jatkossa tutkimuksen kohteena voisi olla vanhempien vaikutus lapsen harrastusvalintaan, miten paljon lapsi saa itse vaikuttaa siihen mihin hän suuntautuu ja mitä vaikutuksia tällä on esimerkiksi lapsen harrastusten lopettamiseen.

The aim of this study was to examine the associations between temperament and organized physical activity of Finnish 3-7 -year-old kindergarteners who participated in Skilled Kids - study. Additionally we wanted to examine how many of the participants overall take a part in organized physical activity and how the age and gender may affect to the participation among kindergarteners. The data was collected in 2015-2016 as part of University of Jyväskylä`s Faculty of Sport and Health Sciences Skilled Kids - Study. The participants in this study were 3-7-year-old kindergarteners (N=1238; 572 girls, 564 boys), from 37 different kindergartens and 24 different cities around Finland. The participants were selected randomly by using cluster sampling. Information about temperament and participation in organized physical activity were collected by questionnaires from the parents whose children took part in this study. Temperament was examined by Colorado Childhood Temperament questionnaire (CCTI) (Rowe & Plomin 1977), and organized physical activity participation was examined by Skilled Kids - questionnaire. The data was analyzed by using SPSS-program (IBM SPSS Statistics 24). The description of the data was analyzed by using means and standard deviations. Associations between temperament and organized physical activity were analyzed by one-way ancova-analyse, associations between temperament and gender were analyzed by using t-test and associations between temperament and age were analyzed by one-way anova-analyse. Results showed that sociality and emotionality affected statistically significantly the organized physical activity participation, also gender and age had positive associations to both temperament and organized physical activity. Older kids were more social and persisted attention better than the younger kids. Gender differences in temperament were statistically significant in activity and attention-span-persistence. Boys were more active in temperament than girls while girls persisted attention better than boys. According to organized physical activity participation, over half of the participants (51,1%) did not participate in any organized physical activity regularly. Older children participated in organized PA more than younger children. Gender affected statistically significantly the PA children participated in. Boys participated more in team sports and martial arts, while girls participated more in aesthetic sports such as dancing and gymnastics. The associations between temperament and sports support an idea, that certain sports have their own specific features that are compatible with certain temperament types and characteristics. The connection between temperament and the choice of a sport can also depend on the intensity of the sport, social interaction, or the level of emotional intensity caused by the sport. This information can be utilized when informing the child’s parents, school and other actors about the importance of paying attention to the temperament of the child. In the future, it would be interesting to study the role of parents in the child’s sport choices. How much authority does the child have when choosing the hobby and if this fact has an effect on dropping out of sports.
Main Authors
Format
Theses Master thesis
Published
2020
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202009085774Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share

_version_ 1824577877958459392
accesslevel_txtF openAccess
advisors_txtF_mv Sääkslahti, Arja Laukkanen, Arto
author Heikkilä, Helka Arino, Juha
author_facet Heikkilä, Helka Arino, Juha
content_txtF fulltext
converis_txtF no
departments_txtF_mv Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten eri temperamenttipiirteet jakautuvat Taitavat Tenavat - tutkimukseen osallistuneiden 3-7 -vuotiaiden lasten välillä ja miten ne ovat yhteydessä lasten ohjatun liikunnan harrastamiseen. Lisäksi halusimme kartoittaa, kuinka moni lapsi harrastaa ohjattua liikuntaa, sekä miten ikä ja sukupuoli vaikuttavat lasten harrastamiseen. Tutkimusaineisto on kerätty vuosina 2015-2016 osana Jyväskylän yliopiston Liikuntatieteellisen tiedekunnan Taitavat Tenavat - tutkimushanketta. Tutkimukseen osallistui 3-7-vuotiaita päiväkotilapsia (N=1238; 572 tyttöä, 564 poikaa) 37:stä ryväsotannalla valitusta päiväkodista 24:ltä eri paikkakunnalta ympäri Suomea. Tiedot lasten temperamenttipiirteistä ja ohjatun liikunnan harrastamisesta kerättiin tutkimukseen osallistuneiden lasten vanhempien täyttämillä kyselylomakkeilla. Temperamentin tutkimiseen käytettiin Colorado Childhood Temperament -kyselylomaketta (CCTI) (Rowe & Plomin 1977) ja-, ohjatun liikunnan harrastamista selvitettiin Taitavat Tenavat - kyselylomakkeella. Aineisto on analysoitu SPSS - ohjelmaa (IBM SPSS Statistics 24) käyttäen. Aineiston kuvailevassa osiossa käytettiin keskiarvoa (ka) ja keskihajontaa (kh), temperamentin yhteyttä ohjatun liikunnan harrastamiseen tutkittiin yksisuuntaisen ancova-analyysin avulla, temperamentin ja sukupuolen välistä yhteyttä tarkasteltiin t-testillä ja temperamentin ja iän välistä yhteyttä tutkittiin yksisuuntaisella anovaanalyysillä. Tutkimustulokset osoittivat sosiaalisuuden ja emotionaalisuuden olevan tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä ohjatun liikunnan harrastamiseen, sekä sukupuolen ja iän olevan yhteydessä lapsen temperamenttiin ja harrastusvalintaan. Vanhemmat lapset olivat sosiaalisempia ja heidän oli helpompi säilyttää tarkkaavaisuutensa tietyssä asiassa kuin nuorempien. Pojat olivat tutkimuksen mukaan temperamentiltaan tyttöjä aktiivisempia, kun taas tytöt olivat parempia säilyttämään tarkkaavaisuutensa. Ohjatun liikunnan harrastamisen osalta tulokset osoittivat, että yli puolet aineiston lapsista (51.1%) ei harrastanut mitään ohjattua liikuntaa säännöllisesti. Vanhemmat lapset harrastivat ohjattua liikuntaa kokonaisuudessaan enemmän kuin nuoremmat. Pojat harrastivat enemmän joukkueurheilua ja kamppailulajeja, kun taas tytöt harrastivat enemmän esteettisiä lajeja. Temperamentin ja harrastusvalinnan väliset yhteydet tukevat ajatusta siitä, että tietyissä lajeissa ja harrastusmuodoissa on omia lajispesifejä piirteitä, jotka sopivat tietylle temperamentille ja temperamentin piirteille paremmin kuin toiselle. Temperamentin ja harrastusvalinnan yhteydet voivat johtua harrastuksen intensiivisyydestä, sosiaalisesta vuorovaikutuksesta tai harrastuksen aiheuttamien tunnereaktioiden voimakkuudesta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että lapsen temperamentti voi tukea tietyssä harrastuksessa tarvittavia ominaisuuksia, tai olla niitä vastaan. Tätä tietoa voidaan hyödyntää valistamalla lapsen vanhempia, kouluja ja muita lapsen lähipiirissä toimivia henkiöitä temperamentin huomioon ottamisen tärkeydestä. Jatkossa tutkimuksen kohteena voisi olla vanhempien vaikutus lapsen harrastusvalintaan, miten paljon lapsi saa itse vaikuttaa siihen mihin hän suuntautuu ja mitä vaikutuksia tällä on esimerkiksi lapsen harrastusten lopettamiseen. The aim of this study was to examine the associations between temperament and organized physical activity of Finnish 3-7 -year-old kindergarteners who participated in Skilled Kids - study. Additionally we wanted to examine how many of the participants overall take a part in organized physical activity and how the age and gender may affect to the participation among kindergarteners. The data was collected in 2015-2016 as part of University of Jyväskylä`s Faculty of Sport and Health Sciences Skilled Kids - Study. The participants in this study were 3-7-year-old kindergarteners (N=1238; 572 girls, 564 boys), from 37 different kindergartens and 24 different cities around Finland. The participants were selected randomly by using cluster sampling. Information about temperament and participation in organized physical activity were collected by questionnaires from the parents whose children took part in this study. Temperament was examined by Colorado Childhood Temperament questionnaire (CCTI) (Rowe & Plomin 1977), and organized physical activity participation was examined by Skilled Kids - questionnaire. The data was analyzed by using SPSS-program (IBM SPSS Statistics 24). The description of the data was analyzed by using means and standard deviations. Associations between temperament and organized physical activity were analyzed by one-way ancova-analyse, associations between temperament and gender were analyzed by using t-test and associations between temperament and age were analyzed by one-way anova-analyse. Results showed that sociality and emotionality affected statistically significantly the organized physical activity participation, also gender and age had positive associations to both temperament and organized physical activity. Older kids were more social and persisted attention better than the younger kids. Gender differences in temperament were statistically significant in activity and attention-span-persistence. Boys were more active in temperament than girls while girls persisted attention better than boys. According to organized physical activity participation, over half of the participants (51,1%) did not participate in any organized physical activity regularly. Older children participated in organized PA more than younger children. Gender affected statistically significantly the PA children participated in. Boys participated more in team sports and martial arts, while girls participated more in aesthetic sports such as dancing and gymnastics. The associations between temperament and sports support an idea, that certain sports have their own specific features that are compatible with certain temperament types and characteristics. The connection between temperament and the choice of a sport can also depend on the intensity of the sport, social interaction, or the level of emotional intensity caused by the sport. This information can be utilized when informing the child’s parents, school and other actors about the importance of paying attention to the temperament of the child. In the future, it would be interesting to study the role of parents in the child’s sport choices. How much authority does the child have when choosing the hobby and if this fact has an effect on dropping out of sports.
digitoitu_txtF no
discipline_txtF Liikuntapedagogiikka
faculty_txtF Liikuntatieteellinen tiedekunta
file_count_txtF 1
files_txt [{"restricted": "no", "bundleName": "ORIGINAL", "format": "Adobe PDF", "mimeType": "application/pdf", "name": "URN:NBN:fi:jyu-202009085774.pdf", "description": null, "retrieveLink": "/rest/bitstreams/93e1afb5-2b0e-4e21-8ca2-b32b0363b946/retrieve"}, {"restricted": "no", "bundleName": "CONTRACT", "format": "HTML", "mimeType": "text/html", "name": "contract.html", "description": null, "retrieveLink": "/rest/bitstreams/4debe00b-e12f-4c77-bf03-14d23bb63852/retrieve"}, {"restricted": "no", "bundleName": "TEXT", "format": "Text", "mimeType": "text/plain", "name": "URN:NBN:fi:jyu-202009085774.pdf.txt", "description": "Extracted text", "retrieveLink": "/rest/bitstreams/1c7a96f4-ae41-442d-bd61-535fdb9f569d/retrieve"}, {"restricted": "no", "bundleName": "THUMBNAIL", "format": "JPEG", "mimeType": "image/jpeg", "name": "URN:NBN:fi:jyu-202009085774.pdf.jpg", "description": "Generated Thumbnail", "retrieveLink": "/rest/bitstreams/b7d7694f-de27-4635-8893-2f1a682fd704/retrieve"}]
format 0/Opinnäytteet/ 1/Opinnäytteet/master thesis/
fullrecord
key : dc.contributor.advisor
value : Sääkslahti, Arja
language :
element : contributor
qualifier : advisor
schema : dc
key : dc.contributor.advisor
value : Laukkanen, Arto
language :
element : contributor
qualifier : advisor
schema : dc
key : dc.contributor.author
value : Heikkilä, Helka
language :
element : contributor
qualifier : author
schema : dc
key : dc.contributor.author
value : Arino, Juha
language :
element : contributor
qualifier : author
schema : dc
key : dc.date.accessioned
value : 2020-09-08T05:21:26Z
language :
element : date
qualifier : accessioned
schema : dc
key : dc.date.available
value : 2020-09-08T05:21:26Z
language :
element : date
qualifier : available
schema : dc
key : dc.date.issued
value : 2020
language :
element : date
qualifier : issued
schema : dc
key : dc.identifier.uri
value : https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71666
language :
element : identifier
qualifier : uri
schema : dc
key : dc.description.abstract
value : Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten eri temperamenttipiirteet jakautuvat Taitavat Tenavat - tutkimukseen osallistuneiden 3-7 -vuotiaiden lasten välillä ja miten ne ovat yhteydessä lasten ohjatun liikunnan harrastamiseen. Lisäksi halusimme kartoittaa, kuinka moni lapsi harrastaa ohjattua liikuntaa, sekä miten ikä ja sukupuoli vaikuttavat lasten harrastamiseen. Tutkimusaineisto on kerätty vuosina 2015-2016 osana Jyväskylän yliopiston Liikuntatieteellisen tiedekunnan Taitavat Tenavat - tutkimushanketta. Tutkimukseen osallistui 3-7-vuotiaita päiväkotilapsia (N=1238; 572 tyttöä, 564 poikaa) 37:stä ryväsotannalla valitusta päiväkodista 24:ltä eri paikkakunnalta ympäri Suomea. Tiedot lasten temperamenttipiirteistä ja ohjatun liikunnan harrastamisesta kerättiin tutkimukseen osallistuneiden lasten vanhempien täyttämillä kyselylomakkeilla. Temperamentin tutkimiseen käytettiin Colorado Childhood Temperament -kyselylomaketta (CCTI) (Rowe & Plomin 1977) ja-, ohjatun liikunnan harrastamista selvitettiin Taitavat Tenavat - kyselylomakkeella. Aineisto on analysoitu SPSS - ohjelmaa (IBM SPSS Statistics 24) käyttäen. Aineiston kuvailevassa osiossa käytettiin keskiarvoa (ka) ja keskihajontaa (kh), temperamentin yhteyttä ohjatun liikunnan harrastamiseen tutkittiin yksisuuntaisen ancova-analyysin avulla, temperamentin ja sukupuolen välistä yhteyttä tarkasteltiin t-testillä ja temperamentin ja iän välistä yhteyttä tutkittiin yksisuuntaisella anovaanalyysillä. Tutkimustulokset osoittivat sosiaalisuuden ja emotionaalisuuden olevan tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä ohjatun liikunnan harrastamiseen, sekä sukupuolen ja iän olevan yhteydessä lapsen temperamenttiin ja harrastusvalintaan. Vanhemmat lapset olivat sosiaalisempia ja heidän oli helpompi säilyttää tarkkaavaisuutensa tietyssä asiassa kuin nuorempien. Pojat olivat tutkimuksen mukaan temperamentiltaan tyttöjä aktiivisempia, kun taas tytöt olivat parempia säilyttämään tarkkaavaisuutensa. Ohjatun liikunnan harrastamisen osalta tulokset osoittivat, että yli puolet aineiston lapsista (51.1%) ei harrastanut mitään ohjattua liikuntaa säännöllisesti. Vanhemmat lapset harrastivat ohjattua liikuntaa kokonaisuudessaan enemmän kuin nuoremmat. Pojat harrastivat enemmän joukkueurheilua ja kamppailulajeja, kun taas tytöt harrastivat enemmän esteettisiä lajeja. Temperamentin ja harrastusvalinnan väliset yhteydet tukevat ajatusta siitä, että tietyissä lajeissa ja harrastusmuodoissa on omia lajispesifejä piirteitä, jotka sopivat tietylle temperamentille ja temperamentin piirteille paremmin kuin toiselle. Temperamentin ja harrastusvalinnan yhteydet voivat johtua harrastuksen intensiivisyydestä, sosiaalisesta vuorovaikutuksesta tai harrastuksen aiheuttamien tunnereaktioiden voimakkuudesta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että lapsen temperamentti voi tukea tietyssä harrastuksessa tarvittavia ominaisuuksia, tai olla niitä vastaan. Tätä tietoa voidaan hyödyntää valistamalla lapsen vanhempia, kouluja ja muita lapsen lähipiirissä toimivia henkiöitä temperamentin huomioon ottamisen tärkeydestä. Jatkossa tutkimuksen kohteena voisi olla vanhempien vaikutus lapsen harrastusvalintaan, miten paljon lapsi saa itse vaikuttaa siihen mihin hän suuntautuu ja mitä vaikutuksia tällä on esimerkiksi lapsen harrastusten lopettamiseen.
language : fi
element : description
qualifier : abstract
schema : dc
key : dc.description.abstract
value : The aim of this study was to examine the associations between temperament and organized physical activity of Finnish 3-7 -year-old kindergarteners who participated in Skilled Kids - study. Additionally we wanted to examine how many of the participants overall take a part in organized physical activity and how the age and gender may affect to the participation among kindergarteners. The data was collected in 2015-2016 as part of University of Jyväskylä`s Faculty of Sport and Health Sciences Skilled Kids - Study. The participants in this study were 3-7-year-old kindergarteners (N=1238; 572 girls, 564 boys), from 37 different kindergartens and 24 different cities around Finland. The participants were selected randomly by using cluster sampling. Information about temperament and participation in organized physical activity were collected by questionnaires from the parents whose children took part in this study. Temperament was examined by Colorado Childhood Temperament questionnaire (CCTI) (Rowe & Plomin 1977), and organized physical activity participation was examined by Skilled Kids - questionnaire. The data was analyzed by using SPSS-program (IBM SPSS Statistics 24). The description of the data was analyzed by using means and standard deviations. Associations between temperament and organized physical activity were analyzed by one-way ancova-analyse, associations between temperament and gender were analyzed by using t-test and associations between temperament and age were analyzed by one-way anova-analyse. Results showed that sociality and emotionality affected statistically significantly the organized physical activity participation, also gender and age had positive associations to both temperament and organized physical activity. Older kids were more social and persisted attention better than the younger kids. Gender differences in temperament were statistically significant in activity and attention-span-persistence. Boys were more active in temperament than girls while girls persisted attention better than boys. According to organized physical activity participation, over half of the participants (51,1%) did not participate in any organized physical activity regularly. Older children participated in organized PA more than younger children. Gender affected statistically significantly the PA children participated in. Boys participated more in team sports and martial arts, while girls participated more in aesthetic sports such as dancing and gymnastics. The associations between temperament and sports support an idea, that certain sports have their own specific features that are compatible with certain temperament types and characteristics. The connection between temperament and the choice of a sport can also depend on the intensity of the sport, social interaction, or the level of emotional intensity caused by the sport. This information can be utilized when informing the child’s parents, school and other actors about the importance of paying attention to the temperament of the child. In the future, it would be interesting to study the role of parents in the child’s sport choices. How much authority does the child have when choosing the hobby and if this fact has an effect on dropping out of sports.
language : en
element : description
qualifier : abstract
schema : dc
key : dc.format.extent
value : 75
language :
element : format
qualifier : extent
schema : dc
key : dc.format.mimetype
value : application/pdf
language :
element : format
qualifier : mimetype
schema : dc
key : dc.language.iso
value : fin
language :
element : language
qualifier : iso
schema : dc
key : dc.rights
value : In Copyright
language : en
element : rights
qualifier :
schema : dc
key : dc.subject.other
value : ohjattu liikunta
language :
element : subject
qualifier : other
schema : dc
key : dc.subject.other
value : päiväkotilapset
language :
element : subject
qualifier : other
schema : dc
key : dc.title
value : Temperamentin ja ohjatun liikunnan harrastamisen yhteys päiväkotilapsilla
language :
element : title
qualifier :
schema : dc
key : dc.type
value : master thesis
language :
element : type
qualifier :
schema : dc
key : dc.identifier.urn
value : URN:NBN:fi:jyu-202009085774
language :
element : identifier
qualifier : urn
schema : dc
key : dc.type.ontasot
value : Pro gradu -tutkielma
language : fi
element : type
qualifier : ontasot
schema : dc
key : dc.type.ontasot
value : Master’s thesis
language : en
element : type
qualifier : ontasot
schema : dc
key : dc.contributor.faculty
value : Liikuntatieteellinen tiedekunta
language : fi
element : contributor
qualifier : faculty
schema : dc
key : dc.contributor.faculty
value : Faculty of Sport and Health Sciences
language : en
element : contributor
qualifier : faculty
schema : dc
key : dc.contributor.department
value : Liikunta- ja terveystieteet
language : fi
element : contributor
qualifier : department
schema : dc
key : dc.contributor.department
value : Sport and Health Sciences
language : en
element : contributor
qualifier : department
schema : dc
key : dc.contributor.organization
value : Jyväskylän yliopisto
language : fi
element : contributor
qualifier : organization
schema : dc
key : dc.contributor.organization
value : University of Jyväskylä
language : en
element : contributor
qualifier : organization
schema : dc
key : dc.subject.discipline
value : Liikuntapedagogiikka
language : fi
element : subject
qualifier : discipline
schema : dc
key : dc.subject.discipline
value : Physical Education Teacher Education
language : en
element : subject
qualifier : discipline
schema : dc
key : dc.type.coar
value : http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
language :
element : type
qualifier : coar
schema : dc
key : dc.rights.accesslevel
value : openAccess
language :
element : rights
qualifier : accesslevel
schema : dc
key : dc.type.publication
value : masterThesis
language :
element : type
qualifier : publication
schema : dc
key : dc.subject.oppiainekoodi
value : 502
language :
element : subject
qualifier : oppiainekoodi
schema : dc
key : dc.subject.yso
value : liikunta
language :
element : subject
qualifier : yso
schema : dc
key : dc.subject.yso
value : lapset (ikäryhmät)
language :
element : subject
qualifier : yso
schema : dc
key : dc.subject.yso
value : fyysinen aktiivisuus
language :
element : subject
qualifier : yso
schema : dc
key : dc.subject.yso
value : temperamentti
language :
element : subject
qualifier : yso
schema : dc
key : dc.subject.yso
value : liikuntakasvatus
language :
element : subject
qualifier : yso
schema : dc
key : dc.subject.yso
value : varhaiskasvatus
language :
element : subject
qualifier : yso
schema : dc
key : dc.subject.yso
value : liikuntaharrastus
language :
element : subject
qualifier : yso
schema : dc
key : dc.format.content
value : fulltext
language :
element : format
qualifier : content
schema : dc
key : dc.rights.url
value : https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
language :
element : rights
qualifier : url
schema : dc
key : dc.type.okm
value : G2
language :
element : type
qualifier : okm
schema : dc
files : [{"restricted":"no","bundleName":"ORIGINAL","format":"Adobe PDF","mimeType":"application\/pdf","name":"URN:NBN:fi:jyu-202009085774.pdf","description":null,"retrieveLink":"\/rest\/bitstreams\/93e1afb5-2b0e-4e21-8ca2-b32b0363b946\/retrieve"},{"restricted":"no","bundleName":"CONTRACT","format":"HTML","mimeType":"text\/html","name":"contract.html","description":null,"retrieveLink":"\/rest\/bitstreams\/4debe00b-e12f-4c77-bf03-14d23bb63852\/retrieve"},{"restricted":"no","bundleName":"TEXT","format":"Text","mimeType":"text\/plain","name":"URN:NBN:fi:jyu-202009085774.pdf.txt","description":"Extracted text","retrieveLink":"\/rest\/bitstreams\/1c7a96f4-ae41-442d-bd61-535fdb9f569d\/retrieve"},{"restricted":"no","bundleName":"THUMBNAIL","format":"JPEG","mimeType":"image\/jpeg","name":"URN:NBN:fi:jyu-202009085774.pdf.jpg","description":"Generated Thumbnail","retrieveLink":"\/rest\/bitstreams\/b7d7694f-de27-4635-8893-2f1a682fd704\/retrieve"}]
id jyx_123456789_71666
isbn_txtF no
issued_txtF 2020
language_txtF_mv fin
mimetype_txtF_mv application/pdf
okm_txtF G2
online_urls_str_mv URN:NBN:fi:jyu-202009085774
publishDate 2020
rights_txtF In Copyright
spellingShingle Temperamentin ja ohjatun liikunnan harrastamisen yhteys päiväkotilapsilla Heikkilä, Helka Arino, Juha ohjattu liikunta päiväkotilapset liikunta lapset (ikäryhmät) fyysinen aktiivisuus temperamentti liikuntakasvatus varhaiskasvatus liikuntaharrastus
subject_count_txtF 2
thumbnail https://jyx.jyu.fi/bitstreams/b7d7694f-de27-4635-8893-2f1a682fd704/download.jpg?sequence=99
title Temperamentin ja ohjatun liikunnan harrastamisen yhteys päiväkotilapsilla
title_full Temperamentin ja ohjatun liikunnan harrastamisen yhteys päiväkotilapsilla
title_fullStr Temperamentin ja ohjatun liikunnan harrastamisen yhteys päiväkotilapsilla
title_full_unstemmed Temperamentin ja ohjatun liikunnan harrastamisen yhteys päiväkotilapsilla
title_short Temperamentin ja ohjatun liikunnan harrastamisen yhteys päiväkotilapsilla
title_sort Temperamentin ja ohjatun liikunnan harrastamisen yhteys päiväkotilapsilla
topic ohjattu liikunta päiväkotilapset liikunta lapset (ikäryhmät) fyysinen aktiivisuus temperamentti liikuntakasvatus varhaiskasvatus liikuntaharrastus
yso_count_txtF 7