Median adonikset : miehen representaatiot iltapäivälehtien seksiaiheisissa artikkeleissa
Abstrakti
Tässä tutkielmassa kuvataan, millaisten diskurssien avulla miestä representoidaan suomalaisten iltapäivälehtien seksiaiheisissa artikkeleissa. Tavoitteena on analysoida esiin nousevaa maskuliinisuutta. Lisäksi tarkastellaan, kuka miehestä puhuu ja ylläpitävätkö vai haastavatko iltapäivälehdet yhteiskunnallisia valtarakenteita.
Aineisto koostuu kahdeksasta artikkelista, joista neljä on Iltalehden ja neljä Ilta-Sanomien. Aineistoa analysoidaan kriittisen diskurssianalyysin menetelmin ja toistuvia puhetapoja pyritään kuvaamaan.
Aineistosta nousi esille neljä diskurssia: aina himokas mies, tunteeton mies, uusi mies ja itsevarma seksikone.
Artikkeleissa toistuu maskuliinisuuden vallitsevat piirteet eli halu harrastaa seksiä, itsevarmuus ja tunteettomuus.
Miehen seksuaalisuus nähdään lähes poikkeuksetta myönteisenä asiana. Naiset ylläpitävät näitä diskursseja enemmän kuin miehet. Iltapäivälehdet eivät haasta vallitsevaa maskuliinisuutta, vaikka niillä olisi siihen mahdollisuus. Muutosta on havaittavissa, mutta sekin tapahtuu olemassa olevien diskurssien puitteissa.
Päätekijä
Aineistotyyppi
Opinnäytteet
Kandidaatintutkielma
Julkaistu
2020
Aiheet
Julkaisun pysyvä osoite
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004212834Käytä tätä linkitykseen
Kieli
suomi